در حالی که قیمت مسکن در چهار ماه اول سال جاری افزایشی نزدیک به 50 درصد را تجربه کرده و آمارهای رسمی نیز موید این مطلب است، بررسی های میدانی نشان می دهد واحدهایی با قیمت کمتر از 250 میلیون تومان مشتریان فراوانی دارد.

ایمان ربیعی: مشاوران املاک می گویند قیمت مسکن در همه جای تهران افزایش داشته است از این رو کسانی که با انگیزه پس انداز برای خرید مسکن منتظر بودند تا موجودی شان تکمیل شود ناگهان غافلگیر شده اند و با سرمایه هایی در حدود 200 تا 250 میلیون تومان برای خرید ملک وارد بازار شده اند .

 پیمان محبی، یکی از مشاوران املاک که در منطقه ظفر فعالیت می کند، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این روزها بازار ما بسیار کساد است چرا که خانه با قیمت کمتر از 600 تا 700 میلیون تومان در منطقه ظفر و اطراف نمی توانید پیدا کنید و از این رو کمتر کسی متقاضی خرید در این موقعیت است .

 وی با اشاره به اینکه با وجود رشد قیمت ها نقدینگی در دست مردم نیست، گفت: امروز در این بازار حرف اول را نه خریدار می زند نه فروشنده ؛ حرف اول را میزان پول نقد می زند چرا که با توجه به تحولات اقتصادی مردم دیگر حاضر نیستند ملک خود را با دریافت یک سوم ودیعه بفروشند و باقی پول را در دو قسط تا دو ماه دریافت کنند .

 وی ادامه داد: فروشندگان در این منطقه اصرار دارند فقط 10 درصد پول ملک برای محضر باقی بماند چرا که نگرانند قدرت خرید پولشان ناگهان در تحولات اقتصادی از دست برود و نتوانند واحدی جایگزین بخرند .

 در عین حال، سیف ، یکی از فعالان بازار ملک در منطقه معلم درباره حجم معاملات گفت: مشتریان ما در ادربیهشت و خرداد افزایش داشتند اما امروز دیگر کسی برای خرید اقدام نمی کند.

 وی گفت: واحدهای کوچک 30 متری و 40 متری ، در منطقه ما مشتریان زیادی دارند . رشد قیمت این واحدها نیز بیش از رشد قیمت متعارف مسکن بوده است چرا که واقعا واحدهای مسکونی با قیمت بیش از 5 میلیون و 6 میلیون تومان در هر متر مربع را هر کسی نمی تواند بخرد .

مسکن

 از بازار اجاره گزارش کنید
خانمی سی ساله ، معلم حق التدریسی در منطقه دوازده تهران که برای اجاره ملک به مشاور املاکی در بهارستان مراجعه کرده بود ، وقتی با سئوالات ما در خصوص وضعیت خرید و فروش مواجه شد، پیشنهاد کرد از قیمت بازار اجاره گزارشی تهیه کنیم چرا که دیگر مردم عادی قدرت خرید ندارند .

 وی با تاکید بر اینکه واحدی 50 متری را سال گذشته به قیمت 39 میلیون تومان ودیعه و 200 هزار تومان ماهانه اجاره کرده بود،گفت: صاحب خانه امسال ودیعه ما را به 70 میلیون تومان و اجاره را به 300 هزار تومان افزایش داده و این شکل افزایش قیمت کمی غیر منطقی است .

 آنچه این شهروند در خصوص رشد قیمت اجاره می گوید با سنت بازار ایران همخوانی دارد . بررسی ها نشان می دهد در دوره‌های رکود بازار مسکن ، قیمت اجاره افزایشی نامتعارف را تجربه می کند چرا که کاهش قدرت خرید، بسیاری از مشتریان بالقوه را از خرد و فروش در بازار مسکن خارج کرده و به بازار اجاره بها سوق می دهد .

 میزان رشد قیمت اجاره در آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار و وزارت راه و شهرسازی مشهود است. مشاوران املاک نیز می گویند با رشد شدید قیمت اجاره بسیاری ترجیح می دهند در خانه هایی که سکونت دارند قراردادهایشان را تمدید کنند اما اغلب صاحب خانه ها به دنبال دریافت رهن و اجاره توامان هستند و رهن کامل در بازار نایاب شده است. 

 مشاور املاکی که در منطقه دروازه شمیران فعالیت می کند، نیز در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: مسکن فقط کوچک و ارزان، این روزها برای هر واحد مسکونی که قیمتی تا حدود 300 میلیون یا 250 میلیون تومان دارد، سه مشتری همزمان وجود دارد اما واحد بزرگ تر را کسی نمی خرد. 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =