به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که افزایش قیمت خودرو دغدغه افکارعمومی است، پیشنهادی در خصوص آزادسازی قیمت خودرو و خروج دولت از فرآیند قیمت گذاری خودرو مطرح شده است که البته مدافعانی نیز دارد.
موافقان این طرح معتقدند با آزادسازی قیمت خودرو دلالان و کسانی که به انگیزه سرمایهگذاری وارد بازار میشوند، دیگر سودی در این حوزه نخواهند داشت و در نتیجه مصرفکننده واقعی میتواند کالا را در شرایطی رقابتی خریداری کند.
جواد، یکی از کاربران خبرآنلاین معتقد است: «اگر واردات خودرو هم آزاد شود و تعرفه واردات معقول شود، آزادسازی قیمت خودرو مطلوب است.»
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «کلا هر چیز چند نرخی ایجاد رانت و فساد میکند. چون در عمل قشر عادی نمیتواند به قیمت کارخانه بخرد و فقط رانتخوار از آن بهره میبرد مثل دلار دولتی و...»
کاربر دیگری تصریح کرد: «قیمت دلار چند برابر میشود، ابتدا مسئولین اعلام میکنند مردم نگران نباشند، همه حباب است، بعد از مدتی دوباره مسئولین اعلام میکنند باید قیمت خودروها، بنزین و... آزاد شوند. یعنی با همان قیمت حباب محاسبه شوند تا تولیدکنندگان متضرر نشوند و بنزین قاچاق نشود.»
«سینا» متذکر شد: «یعنی خدایی تا الان آزاد نبود که پراید مثلا کارخانهای قیمتش 23 تومنه؟»
کاربری تصریح کرد: «تعرفه واردات رو بردارن، خودروهای دیگر با قیمت جهانی وارد بشه. اصلا شما قیمت رو آزاد کن و پراید و پژو رو بزن یک میلیارد خوبه؟»
یکی از کاربران خبرآنلاین متذکر شد: «همین الان تویوتاکمری 25 هزار دلار یعنی بدون تعرفه 260 میلیون تومان است. مشکل ارزش پول است. خودرو 10 هزار دلاری میشه به پول ما 110 میلیون تومان. داری بخری؟ مساله بعدی آنجاست که آنها خود تولیدکنندهاند. تکنولوژی مال خودشونه. بهترین خودرو رو با اقساط طولانی بهت میدن. ما نه تکنولوژی داریم، نه دانش، نه بهرهوری و نه مدیریت درست.»
کاربری خاطرنشان کرد: «دقیقا درست است. نمیشود قیمتها برای تولیدکنندگان داخلی آزاد باشد، ولی انحصار و رانت و ممنوعیت و محدودیت واردات خودرو وجود داشته باشد.»
کاربری نیز تاکید کرد: «به شرطی آزادسازی خوب است که رانت و انحصار هم نباشد. تعرفه هم نباشد تا خودروساز داخلی مجبور شود رقابت کند. خودروسازیها هم خصوصی نه خصولتی باشند.»
223225
نظر شما