ایسنا نوشت: نایب رئیس ائتلاف سائرون عراق بر پیشرفت مذاکرات با فراکسیون کرد و سنی برای پیوستن به این ائتلاف و تشکیل فراکسیون بزرگتر (اکثریت) تأکید کرد.

ناظم العبادی، نایب رئیس ائتلاف سائرون به شبکه العربیه گفت: مذاکرات و تفاهم‌ها با تمامی فراکسیون‌های پیروز در انتخابات به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است چراکه این تفاهم‌ها براساس آرمان‌های ملی و ضوابط و قوانینی که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر آن را تعیین کرده بنا شده‌اند. از جمله مهم‌ترین این ضوابط مطرح نکردن شروط حزبی یا گروهی است.

وی افزود: می‌توانیم بگوییم که ائتلاف سائرون برنامه‌ای را مطرح کرد نه اینکه نامزدی برای پست نخست وزیری یا هر پست دیگری اعلام کند در نتیجه فضای مناسبی را برای جذب بقیه فراکسیون‌ها و ایجاد اعتماد مابین آن‌ها به وجود آورد آن هم به این دلیل که شخص خود مقتدی صدر این وظیفه را برعهده گرفت.العبادی گفت: می‌توان گفت که هسته فراکسیون نجات وطن تشکیل شده است و الحکمه، الوطنیه و النصر با ما هستند.

همچنین تفاهم‌هایی با ائتلاف گروه‌های سنی و احزاب کرد داریم. اعضایی از دولت قانون نیز به این فراکسیون خواهند پیوست چراکه خط قرمزی درباره آن‌ها وجود ندارد به جز خود نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون. ما همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که بعضی اعضای ائتلاف الفتح نیز به ما بپیوندند. بخش اعظم محور ملی (اهل سنت) یا بیشترشان به جز خمیس الخنجر نیز به فراکسیون نجات وطن خواهند پیوست. از سال ۲۰۱۲ مقتدی صدر روابط خوبی با برادران کرد دارد.

وی تأکید کرد: براساس اطلاعات و صحبت‌هایی که ایراد شد فراکسیون بزرگتر احتمالا طی ساعات آینده اعلام شود.

انتخابات پارلمانی عراق ۱۲ مه برگزار شد اما گروه‌های سیاسی هنوز به توافقی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر و در نتیجه تشکیل دولت نرسیده‌اند.

در انتخابات مذکور ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در جایگاه نخست قرار گرفت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =