۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵

به منظور مبارزه با آنفلوآنزای خوکی استفاده از کراوات در مکزیک ممنوع اعلام شد

پریسا شبانی

دستور وزارت بهداشت مکزیک این است که کارمندان این کشور تا اطلاع ثانوی نباید از کراوات استفاده کنند تا از انتقال ویروس H5N1 یا همان ویروس آنفلوآنزای خوکی پیشگیری شود. این البته اولین باری نیست که انگشت اتهام به سمت کراوات نشانه رفته است. چند سالی است که مطالعات مختلفی درباره احتمال انتقال بیماری‌های عفونی از طریق کراوات در گوشه و کنار دنیا انجام شده و می‌شود گفت روز به روز کراوات وجهه‌اش را پیش پزشکان، بیشتر از دست می‌دهد. شاید فکر کنید ماجرا فقط علمی نیست.

البته سیاسی هم نیست (! ) ولی این را نمی‌شود انکار کرد که کراوات اصولاً چیز دست‌وپاگیر و تقریباً پردردسری است. همان‌طور که حالا روزنامه‌های مکزیک نوشته‌اند کارمندان ادارات مکزیک هم با اعلام ممنوعیت استفاده از کراوات به یکی از آرزوهای خود می‌رسند چرا که کراوات را دست و پاگیر می‌دانند! سال 2003 مقاله‌ای در BRITISH JOURNAL OF OPHTHALMOLOGY منتشر شد که ادعای جالبی علیه کراوات مطرح می‌کرد. محققان بیمارستان مورفیلد در لندن ادعا کرده بودند مردانی که گره کراوات یا پاپیون را سفت‌تر از معمول می‌زنند، در معرض خطر ازدیاد فشار داخلی کره چشم هستند. بیماری گلوکوم یا ازدیاد فشار داخلی کره چشم، شایعترین علت قابل پیشگیری نابینایی در کشورهای توسعه یافته است و در آن، فشار زیاد مایع موجود در اتاقک قدامی چشم باعث آسیب عصب بینایی می‌شود. به اعتقاد این محققان، گره سفت کراوات یا پاپیون با فشردن ورید ژیگولار باعث کاهش سرعت تخلیه خون از وریدهای چشم می‌شود و این امر بر تنظیم حجم مایع داخل کره چشم اثر نامطلوبی می‌گذارد. از این گذشته، در چند سال اخیر به پزشکان توصیه شده از پوشیدن کراوات خودداری کنند چرا که سبب انتقال عوامل بیماری‌زا می‌شود.

در کشورهای غربی البته کراوات برای بسیاری از پزشکان جزء جدانشدنی از لباس است و این توصیه، توصیه‌ای عجیب به نظر می‌رسد. برخی پزشکان معتقدند بالقوه این خطر وجود دارد که کراوات با پوست بیمار یا زخم تماس پیدا کند، باکتریها را به خود جذب کند و این باکتری‌ها به همین صورت به بیماران دیگر که توسط پزشک مورد معاینه قرار می‌گیرند، منتقل شوند. از آنجا که کراوات مثل سایر لباسها زود به زود شسته نمی‌شوند، باکتریها می‌توانند روی آن انباشته شوند. چندی پیش نتیجه یک تحقیق منتشر شد که در آن، تیم بیمارستان کوئینز نیویورک نشان دادند تقریباً نیمی از کراوات‌های گروه پزشکی جایگاهی برای باکتری‌های بیماری‌زا هستند. در این تحقیق مشخص شد میزان آلودگی کراوات پزشکان 8 برابر میزان آلودگی کراوات‌های افراد معمولی است. مطالعات نشان داد که یک چهارم کراوات‌هایی که پزشکان در بیمارستان‌ها می‌پوشند به باکتری استافیلو کوکوس اورئوس و یک‌هشتم آنها به باکتری‌های فرصت‌طلب بیمارستانی چون کلبسیلا نومونیا، سودوموناز آئروژینوزا و اکتینوباکتر بومانی آلوده هستند. محققان از ۴۲ کراوات مورد استفاده پزشکانی را که به‌طور مرتب از بیماران عیادت می‌کردند و ۱۰ کراوات مورد استفاده کارکنان نگهبانی نمونه‌برداری کردند و نمونه‌های به دست آمده را در محیط آزمایشگاه کشت دادند. آنها در ۲۰ عدد از کراوات‌های افراد گروه اول انواع میکروب‌ها را مشاهده کردند درحالی که کراوات فقط یک نگهبان حاوی یک نوع میکروب بود.

انجمن پزشکی مالزی هم سال گذشته با استناد به مطالعاتی که نشان می‌دهد کراوات‌های غیربهداشتی و کثیف عامل شیوع بیماری‌های عفونی هستند، از وزارت بهداشت این کشور خواست که به آنها اجازه دهد از بستن کراوات خودداری کنند. البته درمقابل، وزارت بهداشت مالزی این درخواست را نپذیرفت و اعلام کرد مدارک بیشتری در خصوص اثبات این مسئله که کراوات یک خطر بهداشتی است، نیاز است و فعلاً نمی‌توان پزشکان را در بستن یا نبستن کراوات آزاد گذاشت! با این اوصاف، محققان هم درحال تلاشند تا مشکل بهداشتی کروات‌ها را حل کنند. مثلاً شرکت SafeSmart با استفاده از فن‌آوری نانو به تازگی کراوات‌هایی به نام SafetyTies ساخته تا بیماری‌های عفونی به ‌ویژه عفونت‌های بیمارستانی در مراکز بهداشتی و غذاخوری‌ها از راه کراوات افراد گسترش پیدا نکند. کراوات‌های SafetyTies از ابریشم خالص ساخته شده‌اند و ضد لک و چروکند و برای تمیز شدن نیازی به شست و شو ندارند و مایعاتی چون قهوه و آب را از خود دفع می‌کنند. این کراوات‌ها به‌دلیل ضدآب و ضد لکه بودن با استقبال مواجه شده ‌است، زیرا بیشتر مردم علاقه دارند کراواتی با عمر طولانی‌تر داشته باشند!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =