ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش هیچ برنامه محرمانه‌ای درباره سوریه ندارد.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون این کشور، گفت‌: ما هیچ برنامه محرمانه‌ای درباره سوریه نداریم و لازم است که سوری‌ها خود سرنوشتشان را تعیین کنند.

وی افزود: اهداف نهایی ما در سوریه به شکل کامل با اهداف ایران و ترکیه مطابقت ندارد، اما همگی خواهان پایان جنگ و ایجاد شرایط مناسب هستیم تا مردم سوریه بتوانند به تنهایی و بدون مداخله کشورهای دیگر سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

لاوروف ادامه‌ داد: اگر مداخله نظامی روسیه در سوریه نبود دمشق در حال‌ حاضر به پایتخت خلافت داعش تبدیل شده بود. زمانی که ما برای کمک به بشار اسد، رییس جمهور سوریه وارد این کشور شدیم داعش تقریبا در نزدیکی دروازه‌های دمشق بود و دولت بشار اسد در آستانه فروپاشی قرار داشت.

وی تاکید کرد : هیچ کدام از کسانی که امروز صدایشان را درباره موضوع نجات مردم و احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی آنها بلند می‌کنند، اقدامی برای ممانعت از سیطره تروریست‌ها بر دمشق اتخاذ نکردند.

لاوروف خاطر نشان کرد: نظامیان روسی همواره با همتایان آمریکایی خود در سوریه برای ممانعت از درگیری میان دو طرف در تماس مداوم قرار دارند. طرف آمریکایی زمانی که نیاز به توضیح مساله‌ای داشته باشد به ما مراجعه می‌کند و ما نیز توضیحات لازم را به آنها ارائه می‌کنیم.  در زمانی که نیاز باشد به آنها بگویم که اقدامات نادرستی بر روی خاک سوریه انجام می‌دهند، ما آنها را در جریان افکار خود می‌گذاریم. منطقه کاهش تنش در ادلب اکنون تنها منطقه‌ای است که ده‌ها هزار تندرو با رهبری جبهه النصره در آن جا مستقر هستند. بقیه مناطق کاهش تنش از جمله غوطه شرقی دمشق و استان‌های درعا ، قنیطره و حمص از دست افراد مسلح آزاد شده و ساکنان در حال‌ بازگشت به منازل خود هستند و کمک های انسانی نیز به دست آنها می‌رسد.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه‌ داد: اقدامات آمریکا درباره اوضاع ادلب نشان می‌دهد که این کشور می‌خواهد مانع حمله به جبهه النصره شود.

وی درباره هشدارهای آمریکا نسبت به حمله به استان ادلب و احتمال ایجاد "فاجعه انسانی" به خاطر این حمله، گفت‌: ائتلاف آمریکا طی عملیات خود در رقه سوریه یا موصل عراق هیچ گونه گذرگاه انسانی ایجاد نکرده است.

لاوروف از دولت کنونی آمریکا خواست اشتباهات دولت‌ قبلی را که متعهد به تفکیک مخالفان میانه رو از تروریست‌ها شده بود و این کار را انجام نداد تکرار نکند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =