یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: بسیاری افراد هنگام خون دماغ شدن سر خود را به سمت بالا می‌گیرند که تنها باعث جمع شدن این خون در حلق و آزار فرد می‌شود.

محمد پورحاجی غلامی متخصص گوش حلق و بینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت خون دماغ شدن، گفت: خون‌دماغ شدن‌ را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد؛ در دسته اول خون به صورت عادی از بینی خارج می‌شود و بر خلاف ظاهر ترسناک آن معمولا نشانه بیماری خاصی نیست، از این رو برای پزشکان چندان مهم نیست، دسته دوم اما خبر از بیماریی خطرناک می‌دهد، در این حالت فقط رگه‌های خون یا به اصطلاح خونابه از بینی خارج می‌شود.

وی با اشاره به عدم مشخص بودن علل برخی از خونریزی‌ها، افزود: دلایلی متعدد از جمله التهاب بینی، آلرژی، سینوزیت، خشکی داخل بینی و غیره در بروز این مشکل موثر است، در این بین وجود تومور‌های خوش‌خیم و بدخیم، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های انعقادی خون از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی است که منجر به این عارضه می شوند، همچنین بیماری فشار خون و آرتریوسکلروز که به معنای کاهش حالت ارتجاعی و شکننده شدن عروق است، در سنین بالا می‌تواند منجر به ایجاد این بیماری شود.

مراقب ضربه‌های وارد شده به بینی‌تان باشید

این متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر افزایش حساسیت رگ‌های بینی بر اثر ضربه، ادامه داد: گاهی در بزرگسالان استفاده از رقیق کننده‌هایی مثل آسپیرین، این عارضه را تشدید می‌کند و معمولا قطع دوره‌ای دارو و انجام اقدامات لازم مشکل را برطرف خواهد کرد.

پورحاجی غلامی گفت: معمولا در کودکان استفاده از روش‌های محتاطانه مانند استفاده از قطره یا پماد یا در نهایت سوزاندن و تامپون (استفاده از تکنیک فیتیله گذاری) کفایت می‌کند.

آیا بالاگرفتن سر هنگام خون دماغ شدن درست است؟

وی با تاکید به اهمیت مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائم خطرناک، تصریح کرد: بسیاری افراد هنگام خون دماغ شدن سر خود را به سمت بالا می‌گیرند که تنها باعث جمع شدن این خون در حلق و آزار فرد شده و کمکی به درمان او نمی‌کند؛ بهترین کار استفاده از قطره‌های نفازولین، اکسی‌متازولین یا انواع مشابه آن است، به این صورت که باید پنبه‌ آغشته به این مواد را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه روی بینی نگه داشت.

این متخصص گوش، حلق و بینی یاد‌آوری کرد: پس از انجام آزمایشات لازم و تعیین علت بروز این عارضه، نوع درمان مشخص می‌شود؛ گاهی انجام اقدامات محتاطانه کفایت می‌کند، اما گاهی مجبور به بستن رگ آن قسمت و حتی مجبور به بستن رگ گردن می‌شویم.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =