دستیار ارشد وزیر خارجه گفت: بیانیه پایانی سومین نشست سه‌جانبه روسیه، ­ترکیه و ایران درباره سوریه نهایی شد.

حسین جابری‌انصاری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سومین نشست سه جانبه روسیه، ­ترکیه و ایران درباره سوریه جمعه در تهران برگزار می‌شود، ­ افزود: این نشست در زمانی برگزار می‌شود که بخش‌های عمده‌ای از خاک سوریه از وجود تروریست‌ها و نیرو‌های مسلح متعدد پاک شده است و حضور تروریست‌ها فقط در استان "ادلب" سوریه باقی مانده است و از این نظر نشست تهران اهمیت دارد.

وی ادامه داد: همچنین این اجلاس در هنگامی برگزار می‌شود که سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا، هر سه کشور شرکت کننده در این اجلاس را هدف گرفته و تحریم کرده است به همین علت اجلاس جمعه از اهمیت خاصی برخوردار است.

جابری انصاری با بیان اینکه اجلاس تهران از نظر موضوعات مرتبط با سوریه، سندی را در پی خواهد داشت که به عنوان بیانیه پایانی این نشست است، افزود: در گفتگو‌هایی که هیئت‌های سه کشور در سطح نمایندگان ارشد در تهران داشتند، این سند نهایی شد و در صورت تایید روسای­ جمهوری این سه کشور به عنوان سند اجلاس تهران منتشر خواهد شد.

وی گفت: این سند تقریبا همه موضوعات فعلی مرتبط با تحولات سوریه و تلاش‌هایی که در روند آستانه و صلح سوریه تاکنون توسط سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام شده را در بر خواهد داشت.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی، تاکید بر ادامه رویارویی با تروریسم، بازگشت آوارگان و تاکید بر ضروت ساماندهی آن‌ها وهمچنین موضوع بازداشت شدگان و مفقودان جنگ سوریه را از موضوعات مطرح در این سند بیان و اضافه کرد: کمیته خاصی را برای رسیدگی به این موضوع و تسهیل تبادل به نام " کمیته تبادل" ایجاد کردیم.
جابری انصاری افزود: روسای سه کشور شرکت کننده در نشست تهران، مجموعه تحولات جاری از فاصله نشست قبلی تا این نشست و افق آینده تحولات و همکاری‌های سه کشور را بررسی و نتایج آن را اعلام خواهند کرد.

وی گفت: هدف مذاکرات روند آستانه، پایان بحران سوریه است و تا زمانی که این بحران کاملاً به پایان نرسد این مذاکرات و همکاری سه جانبه ادامه خواهد یافت.

جابری انصاری گفت: یکی از کار‌هایی که در این روند انجام شد ایجاد مناطق کاهش تنش در مناطق تمرکز عمده جمعیتی سوریه بود و این موضوع موجب کاهش تلفات انسانی شد.

وی افزود: البته اعلام این مناطق کاهش تنش به هیچ وجه به معنی توقف رویارویی با تروریست‌ها نبوده است.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با اشاره به اینکه منطقه "ادلب" تنها منطقه باقی مانده خارج از حاکمیت دولت سوریه است، گفت: در پی این هستیم که این منطقه از طریق راه حلی مبتنی بر نوعی توافق، تحت سلطه و حاکمیت دولت سوریه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در پی این هستیم چند اصل اساسی و راه حل ادلب مورد توجه قرار گیرد از جمله اینکه تکلیف تروریست‌های این منطقه باید روشن شود. این منطقه اکنون مرکز تمرکز نیرو‌های جبهه النصره است که از سوی همه کشور‌های جهان و در قطعنامه‌های بین المللی به عنوان گروه ترویستی شناخته شده اند و رویارویی با آن‌ها از عملیات مشروع است اصل دوم این است که ادلب جزئی از خاک سوریه است و باید مانند بقیه نقاط این کشور تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار گیرد و ادامه این شرایط تبعات و توالی فاسدی در تجزیه این کشور خواهد داشت که یکی از خط قرمز‌های ماست.

جابری انصاری افزود: در کنار این دو اصل، اصل سوم که بسیار برای جهموری اسلامی ایران اهمیت دارد، بعد انسانی موضوع است که به علت حضور دو تا سه میلیون سوری در این منطقه است که هرگونه راه حل در ارتباط با ادلب باید در برگیرنده این بعد انسانی باشد.

وی اضافه کرد: با رایزنی‌ها با طرف‌های مختلف در پی ایجاد ترتیبی هستیم که در عین اعاده حاکمیت سوریه به منطقه ادلب، بعد انسانی مورد توجه باشد و در صورت لزوم از سوی دولت سوریه برای نیرو‌هایی که صلح می‌پذیرند، عفو اعلام شود و بین گروه‌های مسلح و گروه‌های تروریستی شناخته شده، تفکیک ایجاد شود و برخورد یکسان با آن‌ها صورت نگیرد.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی گفت: جز پایان جنگ و گفتگوی سوری سوری و توافق درباره آینده سوریه میان خود سوری ها، راه حلی وجود ندارد و همه تلاش های سیاسی ما در روند آستانه و خارج از آن در این جهت است.

جابری انصاری در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه بنگاه های خبری بر اساس سیاست های کشورهای خود خطوط خبری خود را دنبال می کنند، افزود: کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه از مجموعه تحولات در سوریه راضی نیستند و همه سرمایه گذاری آنها در طول بحران سوریه این بود که از طریق نظامی و سامان دادن شورش مسلحانه، با حمایت گسترده و سازمان یافته از گروه های تروریستی و کمک مادی ، شرایطی را فراهم کنند تا روند به هم ریختگی سوریه، تکمیل و دولت مرکزی این کشور ساقط شود اما این گونه نشد.

وی ادامه داد: اکنون رسانه های غربی و برخی کشورهای منطقه، تصویرسازی‌های تحریف شده و هدفمندی را در دستور کار خود قرار دادند تا مانع این روند تحولات شوند.

انصاری با اشاره به اینکه آنها از مسئله شیمیایی هم سوء استفاده می کنند، گفت: رسانه‌ها سعی می کنند جنگ روانی را­ راه بیاندازند و منافع و نقشه های خود را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه جنگ، واقعه بسیار تلخی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول چند سال گذشته از ابتدای بحران سوریه معتقد بود که این بحران راه حل نظامی ندارد و طرح های مختلفی را برای صلح سوریه ارائه کردیم اما متاسفانه در مراحل ابتدایی این بحران، گوش شنوایی نبود ولی بعد، آنها متوجه شدند امکان سرنگونی دولت سوریه وجود ندارد و روند راه حل سیاسی آغاز شد.

وی افزود: در پی آن هستیم که جنگ سوریه هر چه زودتر پایان یابد و راه حل، جز پایان جنگ و گفتگوی سوری سوری و توافق درباره آینده سوریه میان خود سوری ها وجود ندارد و همه تلاش های سیاسی ما در روند آستانه و خارج از آن در این جهت است.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با اشاره به اینکه جزئی از روند تحولات در سوریه از طریق نظامی و جزئی هم از طریق توافقات سیاسی بود، گفت: در پی این هستیم که از طریق رایزنی های نزدیک با روسیه و ترکیه و دولت سوریه، راه حلی را در نظر بگیریم که از نوع راه حل جنوب و جنوب غرب سوریه و بدون تلفات سنگین باشد زیرا منطقه ادلب، تراکم جمعیتی قابل توجه دارد اما این موضوع منوط به نتیجه رایزنی هایی است که میان طرف های مختلف در جریان است.

جابری انصاری، وجود ده‌ها هزار نیروی مسلح در ادلب را از دیگر مشکلات بیان و اضافه کرد: اینکه این نیروهای مسلح پس از پاکسازی ادلب به کجا بروند مشکل را پیچیده تر کرده است.

وی با بیان اینکه بازیگران متعدد با منافع متعدد وجود دارد، ادامه داد: امکان دارد تروریست ها از جمعیت ساکن در ادلب به عنوان سپر انسانی استفاده کنند بنابراین یکی از راه حل ها این است که نیروهای مسلح که به صلح خواهند پیوست خود را از گروه های تروریستی شناخته شده بین المللی جدا کنند. روح توافق حاکم بر روند صلح سوریه بین سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در همکاری و تعامل با دولت سوریه و گروه های مسلح، امکان موفقیت تاکتیک تروریست ها مبنی بر استفاده از مردم به عنوان سپر انسانی را به حداقل می رساند.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی درباره استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی و نسبت دادن آن به دولت سوریه گفت: تاکنون 2 بار از این تاکتیک استفاده شده است. غربی ها از این موضوع برای کاستن سرعت پیشروی های دولت سوریه استفاده می کنند تا زمانی که بخشی از منافع سیاسی خود را محقق کنند.

وی افزود: موضوع شیمیایی خط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان یکی از قربانیان بزرگ سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی بود.

جابری انصاری افزود: آن چه روشن است غربی ها و آمریکایی ها از موضوع شیمیایی به عنوان ابزاری در جهت اهداف خاص سیاسی خود برای پایان ندادن به وضعیت کنونی سوریه و جلوگیری از صلح و ثبات این کشور، سوء استفاده می کنند و امکان تکرار این تاکتیک وجود دارد.

وی گفت: ایران از ابتدای بحران سوریه اعلام کرد که مطالبات مردمی گروه ها و نخبگان برای بهبود وضع کشور حق طبیعی ملت هاست اما آنچه خط قرمز ماست این است که از ابزارهای تروریستی و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی استفاده شود و این روش هیچ سودی برای ملت ها ندارد بلکه به تخریب و ناامنی پیش رونده در منطقه و جهان منجر می شود.

جابری انصاری افزود: ترکیه اصرار دارد منطقه کاهش تنش ادلب همچنان در شکل فعلی خود باقی بماند و در واقع حل آن به تاخیر بیفتد تا زمانی که راه حل بزرگتر سیاسی در ارتباط با آینده سوریه محقق شود.

وی اضافه کرد: آنها تاکید می کنند که اگر اکنون ادلب در دستور کار باشد به علت تراکم جمعیتی، امکان کشتار انسانی گسترده وجود خواهد داشت اما معتقدیم می شود راه حلی را پیدا کرد تا مانع این اتفاق شود و یکی از خط قرمزها و اولویت های ما این است که تلفات انسانی گسترده در ادلب اتفاق نیفتد.

جابری انصاری گفت: اما در عین حال از ابتدای روند آستانه تاکید کردیم ترتیبات ایجاد مناطق کاهش تنش، موقتی بوده است و اگر این ترتیبات، طولانی مدت شود به معنای تجزیه عملی سوریه خواهد بود و این یکی از خط قرمزهای اساسی است.کشورهای دیگر جهان حداقل در سطح تئوری، همواره در سطح بین المللی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نباید تجزیه ای اتفاق بیفتد.

وی افزود: بلوغ سیاست ترکیه و ایران می تواند خود را در این توافق نشان دهد که دو کشور همسایه و بزرگ اسلامی موثر در سوریه، راه حلی را با جمع این اهداف و اولویت ها بتوانند به نتیجه برسانند.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی درباره بازسازی سوریه گفت: کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه ، شرط آغاز بازسازی را محقق شدن خواسته های خود بیان می کنند که این پذیرفتنی نیست.

جابری انصاری با بیان اینکه به مرور همراه با پیشرفت تحولات میدانی ، بازسازی سوریه به آرامی آغاز خواهد شد،ادامه داد: ایران که در نبرد علیه تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بود در تحولات بعدی هم در سطوح سیاسی و اقتصادی در کنار آنها خواهد بود.

وی افزود: منظور از مشارکت ایران در بازار بعد از جنگ سوریه ، گرفتن طرح ها در بازسازی سوریه از سوی شرکت های دولتی و خصوصی ایران است.

جابری انصاری ادامه داد: بخشی از گفتگوهای سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان با مقامات عالی سوریه در ارتباط با مشارکت ایران در بازسازی سوریه بوده است نه به معنای کمک خیریه‌ای بلکه به این معنا که شرکت های ایرانی از فرصت اقتصادی ایجاد شده در شرایط پس از جنگ سوریه استفاده کنند و فرصتی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاها باشد.

وی اضافه کرد: به این معنا ایران تلاش خواهد کرد در بازسازی آینده سوریه مشارکت اساسی داشته باشد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =