بهشتی‌پور: نشست تهران موفقیت بزرگی برای ایران است

حسن بهشتی‌پور کارشناس روسیه و اوراسیا اهمیت اجلاس سه‌جانبه تهران را برای خبرآنلاین بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن بهشتی‌پور کارشناس روسیه و اوراسیا در باره این اجلاس گفت: «نشست سه‌جانبه روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه  از ۳ جنبه اهیمت اساسی دارد.»

حسن بهشتی‌پور

بهشتی‌پور در تشریح این نشست بیان کرد:
۱- این اجلاس در واقع تعین تکلیف نهایی برای آینده نیروهای تروریستی مستقر در سوریه است تا از طریق هماهنگی با دولت بشار اسد پرونده تروریستها در استان عدلب بسته شود. به نظر می رسد همکاری ترکیه با ایران و روسیه در این زمینه می تواند همه نقشه های آمریکا را برهم زند.

۲- در شرایطی که آمریکا بدلایل متفاوت تحریم هایی را علیه ایران ، ترکیه و روسیه اعمال می کند همکاری این سه کشور در عالی ترین سطح می تواند پیام معنا داری را به آمریکا و متحدانش یعنی اسرائیل و عربستان منتقل کند. این پیام در ابعاد مختلف قابل تحلیل است اما مهم ترین آن این است که می گوید دوره یکجانبه گرایی آمریکایی به پایان رسیده است و آمریکا نمی تواند خواسته های خود را به دولتها و مردم منطقه دیکته کند . باقی ماندن دولت اسد و پاکسازی سوریه از تروریستها یکی از نمونه ها و مصداق های این پیام است.

۳- برگزاری چنین اجلاس مهمی در تهران که تاثیرات تعیین کننده برای آینده امنیت منطقه خاورمیانه دارد،بی تردید موفقیتی قابل توجه برای ایران محسوب می شود، زیرا با وجود همه فشارهای آمریکا درجهت ایجاد انزوای بین المللی برای ایران،دولت توانسته است محور ایجاد هماهنگی و همکاری های امنیتی - سیاسی در سطح منطقه باشد.»

این کارشناس بین‌الملل در نهایت افزود: «نتایج نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران ، ترکیه و  روسیه در تهران هرچه باشد بی تردید می تواند  بیانگر عزم ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه از طریق فعال کردن دیپلماسی در عالی ترین سطح باشد. بدون شک دیپلماسی سه جانبه که در آینده می تواند با مشارکت سوریه و عراق به سطح پنج جانبه نیز ارتقاء داده شود پاسخ دقیق تر و همه جانبه تری برای نیاز به مدیریت بحران در خاورمیانه خواهد بود.»

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =