۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۳

ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز اعلام کرد، آمریکا روز گذشته دیپلمات های ارشد خود را در جمهوری دومینیکن، السالوادور و پاناما به دلیل تصمیم این کشورها در به رسمیت نشناختن تایوان فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واشنگتن در رابطه با افزایش شمار کشورهایی که روابط شان را با تایوان به نفع چین قطع می کنند، ابراز نگرانی کرده است. السالوادور ماه گذشته و جمهوری دومینیکن در ماه مه چنین تصیمی را اتخاذ کردند در همین راستا پاناما نیز تصمیم مشابهی را در سال گذشته اتخاذ کرده بود.
تایوان خودمختار اکنون فقط با 17 کشور که تقریبا همه آنها جزو کشورهای کوچک در آمریکای مرکزی و اقیانوسیه هستند، روابط رسمی دارد.
آمریکا همچون بیشتر کشورها، روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد اما مهمترین تامین کننده سلاح و قوی ترین حامی بین المللی تایپه محسوب می شود.
کاخ سفید ماه گذشته هشدار داده بود که چین در حال وسوسه کردن کشورها با مشوق های اقتصادی است تا این کشورها به چین وابستگی اقتصادی پیدا کنند و پکن بتواند بر آنها تسلط اقتصادی داشته باشد. به اعتقاد واشنگتن، چین با این اهرم به دنبال بدست آوردن امتیازهای سیاسی است.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که سفرای خود را از جمهوری دومینیکن، السالوادور و پاناما برای مشورت در مورد تصمیم این کشورها در عدم به رسمیت شناختن تایوان فراخوانده است.

در این بیانیه عنوان شد که این دیپلمات ها قرار است با رهبران آمریکا در مورد راههایی که واشنگتن بتواند از طریق آن از موسسات و اقتصادهای دمکراتیک، مستقل و قوی در منطقه آمریکای مرکزی و حوزه کارائیب حمایت کند، تبادل نظر داشته باشند.
به گزارش ایرنا، چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یک چین' بخشی از خاک خود می داند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =