همزمان با ورود جنگ سوریه به فاز نهایی و آزادسازی آخرین استان تحت اشغال شورشیان سوری، نشریه وال استریت ژورنال از احتمال "هدفگیری اهداف نظامی ایران و روسیه" در سوریه از سوی آمریکا خبر داد.

به گزارش ایسنا، استان ادلب در شمال غرب سوریه آخرین پایگاه باقیمانده شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی در این کشور است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه آزادسازی ادلب را اولویتی بسیار مهم قلمداد می‌کند. آمریکا در حال بررسی حملات هوایی و موشکی به نیروهای دولت سوریه است تا اگر آنها از گاز کلر در عملیاتشان در آزادسازی ادلب استفاده کردند، به آن متوسل شود.

وال استریت ژورنال یکشنبه گزارش داد، آمریکا در حملاتش همچنین ممکن است مواضع روسیه و ایران در این منطقه را هم هدف بگیرد. این روزنامه آمریکایی همچنین افزود، پنتاگون احتمالا در حال تدوین گزینه‌های نظامی است اما دونالد ترامپ هنوز تصمیم نگرفته است که دقیقا چه چیزی می‌تواند ماشه حمله نظامی را بکشد یا اینکه آیا آمریکا نیروهای روسیه یا ایران را که به اسد در سوریه کمک می‌کنند، هدف می‌گیرد یا خیر.

نقشه ادلب
نقشه ادلب

این نشریه همچنین گزارش داد، واشنگتن هنوز تصمیم نگرفته است که آیا استفاده از گاز کلر حملات هوایی علیه نیروهای اسد را ناگزیر می‌کند یا خیر. براساس آن، اگر واشنگتن قصد حمله کند، بزرگی آن نسبت به حملات موشکی و هوایی گذشته آن علیه سوریه وسیع‌تر خواهد بود. به گزارش وال استریت ژورنال، چنانچه اینگونه نشود، باید تصمیم گرفت که آیا تاسیسات دفاع هوایی روسیه با هدف وارد آوردن نهایت آسیب به نیروهای اسد، هدف حمله قرار بگیرد یا خیر.


وال استریت به نقل از دنا وایت، سخنگوی پنتاگون گزارش داد: درباره طرح‌های ارتش آمریکا اظهارنظر نمی‌کنم اما استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی، سارین و کلر و به خطر انداختن جان غیرنظامیان به خوبی مستند شده و مغایر با ثبات منطقه‌ای است.   

این روزنامه آمریکایی همچنین مطلع شد که آمریکا احتمالا واکنش خودش را به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مقام‌های سوری محدود خواهد کرد. این نشریه به نقل از یک مقام ارشد دولتی واشنگتن اعلام کرد: آمریکا ابزارهای سیاسی و اقتصادی در دست دارد و راه‌های متفاوتی وجود دارد که ما اقدام بی‌مهابا و خطرناک احتمالی اسد پاسخ دهیم.

 سایر منابع مطلع در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال گفتند، آمریکا در هفته‌های اخیر برای متوقف کردن عملیات علیه ادلب تلاش کرده است و مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا از "همکاران روس" خودشان خواسته‌اند تا مطمئن شوند تسلیحات شیمیایی در ادلب استفاده نمی‌شود.


وال استریت همچنین مدعی شد روسیه هشدار آمریکا را نادیده گرفته است و می‌گوید نیروهای اپوزیسیون در سوریه ممکن است از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کنند تا جرقه‌ای برای واکنش نظامی ایجاد کنند. با این حال وال استریت به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه شورشیان سوری تسلیحات شیمیایی لازم برای اجرای چنین حملاتی را در دست داشته باشند، وجود ندارد.  

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    1 4
    طرح حمله به مواضع روسیه در سوریه در حمله قبلی نیز توسط ترامپ مطرح شده بود که نهایتا پنتاگون آنرا اجرایی نکرد.1اهداف ترامپ و شبکه های فاسد پشت پرده در واقع مشخص هستند: الف: با انجام یک درگیری محدود، تصور ترامپ و شبکه های فاسد پشتیبان وی این است که وضعیتی مشابه برخی از وقایع مشابه ایجاد شده و محبوبیت ترامپ و حزبش برای انتخابات در چند هفته آینده کمی بهبود یابد. تحقیقاتی که در این زمینه وجود دارند تحت عنوان rally round the flag و با توجه به حوادث مشابه این احتمال را رد نمیکنند که ممکن است محبوبیت ترامپ در صورت ایجاد یک جنگ کمی افزایش یابد. ب:با ایجاد یک درگیری افکار عمومی از رسوایی ها و افتضاحات ترامپ حداقل در طول مدت انتخابات منحرف میشود. ج: تاسیسات زیربنایی و مراکز سنگین دفاعی سوریه آسیب
  • رضا A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 2
    میبیند. د: روحیه نیروهای سوری و ایرانی تحت تاثیر قرار گرفته، روحیه تکفیری ها افزایش یافته و انگیزه آنها برای مقاومت افزایش می یابد. ه: روسیه تحت فشار قرار گرفته و بر اساس تصور طرفهای متخاصم احتمال امتیاز دادن روسیه برسر مسایلی از جمله اوکرایین افزایش میابد. و: در صورت موفقیت در حمله به اماکن سیاسی؛ اسد از میان برداشته میشود. به نظر می رسد حذف فیزیکی اسد یا تصمیم گیری شده یا در شرف قطعیت برای تصمیم گیری باشد. ز: در صورت دستور برای حمله هوایی و دریایی به سوریه، دستور هدف قرار دادن نیروها یا ادوات رزمی روسیه در سوریه از طرف ترامپ با احتمال 80 درصد صادر خواهد شد. اینکه پنتاگون چه واکنشی انجام دهد و آیا بازهم بتواند دستور حمله به مواضع روسی را نادیده بگیرد مشخص نیست.
  • رضا A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 2
    2بازنگری تاکتیک فعلی در سوریه خصوصا در بازه زمانی کوتاه باقی مانده به انتخابات نوامبر به نظر یک گزینه عقلانی است.3 در یک چرخش موقتی تاکتیکی، سیاسی و رسانه ای میتوان برخی گزینه ها را بررسی کرد: الف: نیروهای سوری، ایرانی و روسیه با توجه به وضعیت میدانی فعلا قصد پیشروی سریع و ویرانگر به مناطق مرکزی را ندارند. ب:هدف اول میتواند برقراری امنیت در امتداد مرزهای ترکیه عنوان شده و قدم به قدم و با سطح محدود آتشباری تحقق یابد. تا زمانی که کمکهای زمینی ترکیه اعم از نظامی و غیر نظامی به منطقه ادلب ارسال موفقیت آمیز دارد، انجام عملیات آزاد سازی ادلب غیر بهینه و از نظر نظامی توجیه ضعیفی دارد. ج: افزایش احتمال ایجاد بهانه برای انجام یک حمله توسط امریکا تا قبل از انتخابات نوامبر عقلانی نیست.
  • رضا A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 2
    د: در زمان هفت هفته ای پیش رو تا انتخابات نوامبر که زمان نسبتا کوتاهی است، میتوان از فرصت استفاده کرده و کلیه خطوط انتقال ادوات و محموله های نظامی و غیر نظامی از سمت ترکیه را مسدود کرده و تحت کنترل قرار داد. ه: عدم پیشروی سریع به عمق مناطق مورد پاکسازی میتواند تا نوامبر مد نظر قرار گیرد. و:ادامه تلاش و ایجاد دالانهای عبور برای خروج غیر نظامیان و احیانا شورشیان میتواند در این چند هفته با قوت بیشتری پیگیری شود.و: در صورت موافقت اسد میتوان پیشنهاد عفو در مقابل پاکسازی تکفیری ها توسط خود شورشیان را مطرح کرد به نحوی که نیروهای سوری، ایرانی و روسی به مناطق درگیری اصلا ورود نکرده و فقط حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از شورشیان برای پاکسازی تکفیری ها انجام دهند. عفو در برابر پاکسازی میتواند یک گزینه باشد
  • رضا A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 3
    نهایتا اینکه انجام یک تاخیر چند هفته ای در افزایش درگیری، انسداد خطوط انتقالی با ترکیه و استفاده و پشتیبانی مالی، اطلاعاتی و حتی تسلیحاتی از خود شورشیان سوری برای پاکسازی سوریه از تکفیری ها در مقابل عفو گزینه های عقلانی هستند که میتوانند از طرف مراجع تصمیم گیری مد نظر قرار گیرند. اعلام گسترده رسانه ای در صورت تصمیم برای تحقق هرگونه بهینه سازی تاکتیکی برای کور کردن امکان انجام یک حمله توسط کفتارها و لاشخورها و یا بالا بردن هزینه سیاسی آن هوشمندانه خواهد بود.
  • خیبری PT ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
    0 5
    به امید پیروزی سپاه اسلام و ارتش سردار بشار اسد عزیز بر تروریست ها و مزدوران اسراییل و ازادی کامل سوریه هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
    0 4
    گزینه نظامی هیچ وقت در مورد ایران جواب نمیده مثل اینکه اینا از هشت سال دفاع مقدس درس نگرفتن