سیدمرتضی بختیاری: محرم کلاس بندگی و درس آزادگی است

سیدمرتضی بختیاری گفت: ماه محرم می‌تواند منشا خیلی از حالات معنوی در انسان شود و او را دچار تحولات روحی نماید بنابراین سعی کنیم در این ماه بیشترین بهره را ببریم.

باز هم ماه محرم ماه دلدادگی به اباعبدالله فرار سید و به سیاق سال‌های قبل بیرق های عزا در هر کوچه و برزن برافراشته شد. موضوعی که هر ساله در این ماه مورد توجه صاحبان منابر و هیئات قرار می گرد آداب عزاداری برای سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش است.نکته ای که همواره مورد دغدغه مراجع تقلید و بزرگان حوزه بوده خارج شدن عزاداری ها از آداب خود و تقلید از موسیقی های عامیانه است. به همین دلیل همواره نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند و مداحان را مورد عتاب قرار داده اند.

قائم مقام آستان قدس رضوی در همین رابطه به خبرآنلاین گفت: ماه محرم کلاس بندگی و ابتلاء بزرگی است که پیش از این خداوند با آن ابراهیم خلیل را آزمود.

سید مرتضی بختیاری با بیان اینکه در اعتقادات ما موضوع آزادگی و حریت یکی در حوزه اخلاقیات تعریف می شود افزود: به تعبیری آن چه که اباعبدالله در روز عاشورا فرمودند و گفتند اگر دین ندارید آزاده باشید حکایت از آن دارد که اخلاق دایره عمومی تری است.

بختیاری با بیان اینکه آداب عزاداری برای اباعبدالله یکی از تاکیدات مهم معصومین علیهم السلام و عرفا و علما بوده است تصریح کرد:‌ در عزاداری باید مواظبت کنیم که باعث وهن مذهب و دین خود نشویم.

وی افزود: در سیره علما و عرفا یک قطره اشک برابر شده با ثواب های متعددی که در تعابیر و تعاریف نمی گنجد و این خود حکایت از آن دارد که حتی اشک ریختن برای سیدالشهدا علیه السلام بی اجر نیست.

وزیر اسبق دادگستری افزود: فضای معنوی حاکم بر شهر و کشور در ایام محرم نشان دهنده درجه ارادت و اخلاص مردم در تناسب با موضوعات دینی و مذهبی است.

بختیاری گفت: ماه محرم می تواند منشا خیلی از حالات معنوی در انسان شود و او را دچار تحولات روحی نماید بنابراین سعی کنیم در این ماه بیشترین بهره را ببریم.

آیت الله مکارم شیرازی هم در توصیه ای به هیئات مذهبی گفته بود: نباید تعبیرات نامناسب با شئون شهدای کربلا بیان شود بلکه از این فرصت باید برای بیان احکام الهی، عقاید و اخلاق بهره گرفت و پاسخ شبهات را داد. آلودگی اخلاقی و انحرافات اعتقادی در جامعه امروز زیاد است و باید از فرصت محرم برای جذب جوانان به مجالس استفاده کرد.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =