هشدار ستاد حقوق بشر در پی حمله تروریستی اهواز

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای حادثه تلخ و تأسف بار تروریستی اهواز را محکوم و خواستار برخورد شدید همه نهاد‌ها و مسئولین حقوق بشری بین المللی با موضوع تروریسم شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای حادثه تلخ و تأسف بار تروریستی اهواز را محکوم و خواستار برخورد شدید همه نهاد‌ها و مسئولین حقوق بشری بین المللی با موضوع تروریسم شد.

متن بیانیه ستاد حقوق بشر در محکومیت حادثه تروریستی اهواز به این شرح است:

بسمه تعالی


ستاد حقوق بشر اقدام جنایتکارانه و تروریستی در مراسم رژه نیرو‌های مسلح را در سالروز آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس محکوم می‌نماید و انتظار دارد همه نهاد‌ها و مسئولین حقوق بشری کشور‌ها و بین المللی با موضوع تروریسم برخورد صادقانه و قاطعانه داشته باشند.

مرتکبین این حادثه تروریستی که بر اساس اطلاعات واصله تاکنون موجب شهادت ۲۶ نفر و مجروحیت ۶۰ نفر از افراد نظامی و غیرنظامی، کودکان و زنان گردیده است، متأسفانه دارای وابستگی‌ها و حمایت‌های غیرقابل انکار به مدعیان دروغگو و ریاکار دفاع از حقوق بشر می‌باشند.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها بر مسأله ضرورت برخورد جدّی با تروریسم تأکید کرده و یکی از موفق‌ترین کشور‌های جهان در این زمینه است و همواره با تروریسم مبارزه نموده و خواهد نمود و انتظار دارد همه نهاد‌های حقوق بشری و مسئولین سیاسی کشور‌ها با موضوع تروریسم با جدیّت و بدون هرگونه اغماضی برخورد نمایند.

امروز، شاهد جنایتی هستیم که توسط عواملی انجام شده است که متأسفانه در گزارش‌ها و مکاتبات نهاد‌های بین المللی تحت عنوان «مدافعان حقوق بشر» مورد حمایت قرار گرفته اند.

بدیهی است اگر موازین حقوق بشری بدون تبعیض، سیاست بازی و استفاده ابزاری مورد توجّه و عمل قرار می‌گرفت ما شاهد چنین جنایتی نبودیم، با وصف مذکور همه مسئولین نهاد‌های بین المللی حقوق بشری باید شرمگین باشند و از استاندارد دوگانه و تبعیض آمیز در حقوق بشر دست بردارند.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ‌های مستدل و مستند خود به ادعا‌های مطروحه در پیش نویس‌های گزارش دبیرکل و گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران در ادوار مختلف، پیرامون وضعیت پرونده مرتکبین اقدامات تروریستی پاسخگویی نموده و مقامات مذکور و رویه داران ویژه را از حمایت نادرست از آنان بر حذر داشته است که به عنوان نمونه به طور خلاصه به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد:

۱-دبیرکل سازمان ملل متحد در پیش نویس گزارش برای ارائه به هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قسمت اخیر بند ۶۸ عبارت «جامعه اعراب اهوازی» را به کار برده که در پاسخ به آن آوردیم: «لازم به یادآوری است چنانکه در گذشته هم تذکر داده شد به کار بردن عبارت اعراب اهوازی برای مردم استان خوزستان غیرمنطبق با تقسیمات کشوری و هم سو با اهداف تجزیه طلبانه می‌باشد و مطابق آئین کار موجود لازم است در مکاتبات رویّه‌های ویژه از عناوین رسمی و تقسیمات کشوری تبعیّت شود.»

۲-گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران در پیش نویس گزارش برای ارائه به هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بند ۱۰۲ به عنوان مجعول و توطئه آمیزی مانند عرب‌های اهوازی اشاره نموده و سعی کرده است از متهمان فعالیت‌های تروریستی با پوشش‌های مختلف دفاع کند که در این زمینه پاسخ روشن و قاطع داده شده است.

۳-دبیرکل سازمان ملل متحد در پیش نویس گزارش برای ارائه به هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بند ۵۷ عبارت Ahwazi Uprising را به کار برده که اقدام شرم آوری در جهت حمایت از تروریسم بوده و خلاف آئین کار در گزارش‌های بین المللی است.

۴-گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران در پیش نویس گزارش برای ارائه به هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بند ۶۸ به بازداشت فردی از شهروندان خوزستان اشاره نمود که ادعائی از اساس مجعول بوده و صرفاً جهت تحریک به آشوب و تشویق اقدامات خشونت بار باید محسوب گردد. البته در پاسخ به طور صریح آوردیم: در جمهوری اسلامی ایران هرگونه بازداشت افراد بر اساس قانون و بدون توجّه به عناصری مانند قومیّت، مذهب، گرایش افراد و نظایر این انجام می­شود. درخصوص فرد مورد اشاره در این بند نیز چنانکه ارائه می‌شود مطلقاً بازداشتی صورت نگرفته است و لازم است این ادّعا حذف گردد.

۵-دبیرکل سازمان ملل متحد در پیش نویس گزارش برای ارائه به شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بند ۴۳ افرادی را تحت عنوان «فعّالین قوم عرب و یا بلوچ و یا کرد» معرفی نموده است که در پاسخ به طور خلاصه آوردیم: «جامعه ایرانی جامعه‌ای چند قومی با آمیختگی‌های کهن فرهنگی و مذهبی است به همین جهت در ایران قومیت‌ها وجود دارند، ولی اطلاق عنوان اقلیت به اقوام غیر منطبق با این پیشینه است... جای تأسف است که علی رغم اطلاع رسانی‌های مکرّر مجدداً در پیش نویس حاضر تروریست‌هایی که مرتکب کشتن افراد بی گناه و انفجار در اماکن عمومی و خطوط نفت و گاز، حمل سلاح و مواد منفجره، آدم ربایی و ... شده اند به عنوان فعّالین قوم عرب و یا بلوچ و یا کرد معرفی شده اند آنان افرادی بوده اند که ضمن حمل و نگهداری اسلحه جنگی نظیر کلت کمری، کلاشینکف، مسلسل، نارنجک دستی، آر پی جی و مهمّات مربوط و طراحی و برنامه ریزی جهت انجام عملیات خرابکارانه در ساختمان ها، تأسیسات عمومی و نظامی و با تیراندازی به سوی منازل افراد و ایراد ضرب و جرح عمدی کارگران غیربومی شاغل در راستای تقویت اقدامات قوم گرایانه و تجزیه طلبی، موجب رعب و وحشت در میان مردم شده اند.

۶-در پاسخ پیش نویس گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران برای ارائه به شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح نمودیم: «درخصوص ادعای مندرج در بند‌های ۵۱ تا ۵۳ اشعار می‌دارد. «بر اساس مستندات موجود هیچ شهروند ایرانی اعم از عرب و کرد و بلوچ و فارس و ترک صرفاً به دلیل تغییر مذهب مورد پیگرد قرار نگرفته و آنچنان که در پاراگراف‌های قبلی با جزئیات بیان شد تحرکّات تروریستی افراطی گری و سلفی- تکفیری این افراد متأثر از جریانات افراطی در منطقه بوده و مستندات پرونده نیز مؤید فعّالیت‌های آنان در ترویج تفکّرات افراطی و وابستگی به دولت‌های آلوده در منطقه و فرامنطقه می‌باشد. اقدامات انتظامی و قانونی برای مقابله با جریان‌های تروریستی مذکور در جهت تأمین امنیت و آسایش تمام مردم می‌باشد.»

با اوصاف فوق­الذکر از اینکه سازمان ملل و ساز و کار‌های بین­المللی حقوق بشر، ابزار دفاع از تروریسم و حمایت و دادن پوشش به مرتکبین اعمال تروریستی گردیده است باید مقامات ذی ربط عذرخواهی کنند.

هرچند در بیانیه ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ به سخنگوی دبیرکل سازمان ملل آقای استفان دوجارریک، آمده است: «دبیرکل حمله امروز به عمل آمده در شهر اهواز، در جنوب غربی ایران، که گزارش شده است، بسیاری از کشته­ها، منجمله کودکان، از خود بجا گذاشته است را محکوم می­نماید، او تسلیت خود را به خانواده­های قربانیان و دولت و مردم ایران ابراز می­نماید. او آرزوی بهبود سریع مجروحین را دارد»، امّا علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء و حمایت از حقوق بشر، همکاری­های مستمر با ساز و کار‌های بین­المللی حقوق بشر را در دستور کار داشته و همواره به گسترش همکاری­ها و تعاملات با ساز و کار‌های سازمان ملل اهتمام دارد، با وجود اینکه سی و نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان برگزاری است متاسفانه تا جایی که کسب اطلاع شده است نه کمیسرعالی حقوق بشر و نه رئیس شورای حقوق بشر و نه گزارشگر ویژه ایران و نه سایر رویه­داران، اعلام موضع در برابر این جنایت تروریستی نداشته و یا بیانیه­ای صادر ننموده­اند. درحالیکه انتظار این است که همه نهاد‌ها و مسئولین نهاد‌های حقوق بشری بین المللی با موضوع تروریسم شدیداً برخورد جدّی و مؤثر به عمل آورند.

تیراندازی به سوی نظامیانی که در حال تشریفات نظامی بودند و نه عملیات نظامی، مصداق جنایت علیه بشریت است و بر اساس اصول حقوقی و مقررات بین­المللی جانیان و دولت­های حامی ایشان مرتکب جنایت سازمان­یافته علیه بشریت شده­اند. به علاوه براساس کنوانسیون­های ژنو و پروتکل­های الحاقی نقض­های فاحش اصول حقوق بشردوستانه صورت پذیرفته است و مصداق روشن، ترور و جنایت است.

باید توجه شود که تروریسم یک پدیده ضدّ بشری است که به هیچ وجه توجیه حقوقی و انسانی ندارد و توسل به عملیات تروریستی برای قتل مردم بی­گناه جرم سازمان یافته است و همه نهاد‌ها و مقامات می­ بایست با آن برخورد نمایند.

در خاتمه یادآور می­شود مردم شریف اهواز و سراسر کشور در روز حمله صدامیان بار دیگر دشمنی مسّببین جنگ و کشتار را شناسایی کردند همانطور که در طول دوران دفاع مقدّس شجاعت و فداکاری بسیاری از خودشان نشان دادند این اقدام تروریستی هیچ تاثیری در اراده ملت ما نخواهد داشت و این حق مسلّم جمهوری اسلامی ایران است که هسته‌های تروریستی را در هر نقطه‌ای که باشند مورد تعقیب و مجازات قرار دهد و حامیان آنان باید بهای جنایات خود را بپردازند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =