۲ دانشمندی که با معرفی کلاس جدیدی از درمان‌ سرطان نوبل گرفتند

ایسنا نوشت: یک دانشمند آمریکایی و یک دانشمند ژاپنی جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2018 را برای کشف یک رویکرد انقلابی در درمان سرطان به دست آوردند.

"جیمز آلیسون" و "تاسوکو هونجو" جایزه 9 میلیون کرونی یا 775 هزار پوندی نوبل پزشکی را در سال 2018 به دست آوردند که توسط انجمن نوبل در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد اعلام شد. این دو دانشمند برای کشف خود مبنی بر اینکه سیستم ایمنی بدن را می‌توان برای حمله به سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار داد، برنده جایزه شده‌اند. سیستم ایمنی بدن معمولا سلول‌های جهش یافته را شناسایی می‌کند و آنها را از بین می‌برد، اما سلول‌های سرطانی راه‌های پیچیده‌ای برای پنهان کردن خود از حملات سیستم ایمنی پیدا می‌کنند که به آنها اجازه رشد و نمو می‌دهد.

بسیاری از انواع سرطان این کار را با استفاده از "مکانیزم ترمز" که سلول‌های ایمنی را در حالت بررسی نگه می‌دارد، انجام می‌دهند. کشف این دو دانشمند، تغییر در درمان سرطان است و منجر به ایجاد یک کلاس جدید از داروها شده است که با خاموش کردن مکانیزم ترمز کار می‌کنند و سلول‌های ایمنی را برای حمله به سلول‌های سرطانی تهییج می‌کنند. البته این داروها عوارض جانبی قابل توجهی دارند، اما تاثیر مثبت آنها نیز اثبات شده است.

به عنوان مثال این دارو در برخی موارد در بیمارانی که در حادترین شرایط قرار داشتند و تاکنون غیرقابل درمان بودند، جواب داد. انجمن نوبل در بیانیه خود گفته است: پروفسور آلیسون که استاد رشته ایمنی‌شناسی در مرکز سرطان MD اندرسون دانشگاه تگزاس است، پروتئین شناخته شده‌ای را که به عنوان ترمز در سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند، مطالعه کرده است و متوجه پتانسیل آزاد کردن ترمز شد که به این ترتیب، سلول‌های ایمنی به تومورها حمله می‌کنند. وی سپس این مفهوم را به روش جدیدی برای درمان بیماران توسعه داد.

در همین حال، پروفسور هونجو که استاد ایمنی‌شناسی دانشگاه کیوتو است، پروتئین دیگری را در سلول‌های ایمنی کشف کرد که به نظر می‌رسد به عنوان ترمز، اما با یک مکانیزم متفاوت عمل می‌کند. آلیسون گفت: من مفتخر به دریافت این جایزه معتبر شده‌ام و به آن می‌بالم. این جایزه انگیزه خوبی برای دانشمندان به منظور درنوردیدن مرزهای دانش است. وی افزود: من تصمیم به مطالعه سرطان نداشتم، بلکه می‌خواستم زیست شناسی سلول‌های T، این سلول‌های باورنکردنی که در بدن ما سفر می‌کنند و برای حفاظت از ما کار می‌کنند را درک کنم.

پروفسور چارلی سوانتون، پزشک کلینیک تحقیقات سرطان انگلیس و دانشمند ارشد در موسسه فرانسیس کریک لندن گفت: کشف مولکول‌های موثر در سلول‌های ایمنی و سرطان، درک پتانسیل سیستم ایمنی بدن انسان برای کنترل یا حتی ریشه کن کردن تومورها را تغییر داده است. وی افزود: طی دهه گذشته، کارهای هر دوی این برندگان جایزه نوبل، منجر به پیشرفت کلاس جدیدی از درمان‌های سرطان شده است که مدیریت تومورهای هماتولوژی و جامد را تغییر می‌دهد. وی ادامه داد: یک دهه قبل، نوعی از سرطان پوست به نام متاستاتیک ملانوما(metastatic melanoma) غیرقابل درمان بود. اما به لطف خدمات آلیسون و هونجو، بیماران مبتلا به این نوع سرطان، واقعا امیدوار شده‌اند و بیش از یک سوم از بیماران، حائز مزایای بلند مدت و حتی درمان شده‌اند.

پزشکان و متخصصان برجسته از سراسر دنیا در حال اظهار نظر راجع به برندگان امسال نوبل پزشکی و کارها و دستاوردهای آنها هستند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =