تسنیم به نقل از ورلد نیوز نوشت: تحلیلگران معتقدند امکان جبران توقف صادرات نفت ایران وجود ندارد اما عراق، روسیه و عربستان را برندگان اصلی تحریم نفتی ایران می دانند.

فعالان بازار انرژی مطمئن نیستند که عربستان سعودی بتواند از دست دادن صادرات نفت خام ایران را به علت تحریم‌های آمریکا جبران کند. ولی برخی تحلیلگران عقیده دارند با وجود تاثیر ایران بر بازار نفت ، عربستان ، عراق و روسیه بهترین موقعیت را برای پر کردن جای ایران و سود بردن از تحریم‌های آمریکا علیه آن را دارند.

 

نفت

 

عربستان و روسیه توانایی تولید نفت خام ترش سنگین را دارند. بسیاری کشورهای آسیایی برای تامین این نوع نفت به ایران متکی هستند. از این نفت برای ساخت سوخت جت ، گازوئیل و سایر تقطیر های متوسط نفت استفاده می شود.

به نظرمی‌رسد عربستان سعودی ظرفیت تولید 12.5 میلیون بشکه در روز را دارد و روسیه می‌تواند روزی 300 هزار بشکه نفت به بازار اضافه کند تا جبران نبود نفت ایران شود.

روسیه در ماه سپتامبر به رکورد تولید 11.35 میلیون بشکه نفت در روز رسید که نسبت به ماه اوت 150 هزار بشکه افزایش داشت.

متیو سیگرز، مدیر تحقیقات انرژی روسیه و کاسپین اشاره کرد:« مطمئناً ظرفیت‌های روسیه طی دوران کاهش تولید، با ادامه سریع سرمایه گذاری افزایش یافته است. بنابر این ذخایر اضافی در اختیار داریم تا در 2019 وارد بازار کنیم».

عراق هم در سال جاری 230 هزار بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرد و در ماه سپتامبر به رکورد 4.66 میلیون بشکه در روز رسید.

گرچه نفت خام سبک آمریکا هم برای جبران حجم صادرات ایران کافی نیست ، ولی خریداران می‌توانند پس از تنظیم پالایشگاه هایشان این نفت را بخرند و آن را با نفت سنگین تر مخلوط کنند.

ولی هیچکدام از این اقدامات نگرانی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برطرف نمی‌کند. طبق گفته جان کمپ ، تحلیلگر انرژی و کالا، عربستان سعودی و متحدانش نمی‌توانند تمام نفت خام حذف شده از بازار را جبران کنند. بازیابی 2.5 میلیون بشکه نفت از دست رفته ایران بسیار سخت است.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =