فعال سیاسی اصولگرا گفت: جمنا نمی‌تواند با تغییر اسم و عنوان کاری از پیش ببرد. باید ساختاری جامع متناسب با شرایط داخلی و بین‌المللی طراحی شود و همه سلایق و نیروهای اصولگرایی همرایی کنند.

امید کرمانی‌ها: صحبت هایی از درون جریان اصولگرایی شنیده می شود که سیدابراهیم رئیسی تحرکاتی را برای ساماندهی نیروهای اصولگرا در انتخابات مجلس آینده در حال انجام دارد. این اتفاق در حالی می‌افتد که تنها جمنا در جریان کار است و سایر سلایق اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند.

حسین سبحانی‌نیا درباره میزان موفقیت سیدابراهیم رئیسی به خبرآنلاین گفت: رئیسی به عنوان یکی از چهره‌های اضلاع این حرکت یک‌سری پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی دارد. در انتخابات گذشته نیز حرکتی ایجاد و استوانه‌ای برای او تهیه شد. امروز نیز او به عنوانی یکی از محورهای حرکت می‌تواند باشد اما همه حرکت نمی‌تواند باشد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

به نظر می رسد قرار است جمنا ساختار تشکیلاتی جریان اصولگرا باقی بماند اما در کنار آن یک مکانیزم ائتلافی با عنوان و تابلویی جدید برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تعریف و اجرایی شود، آیا این ابتکار جواب می دهد؟
محوریت چه کسی باشد هنوز نمی توان اظهار نظر کرد ولی اینکه نیاز به یک ترکیب و چارچوب جدیدی برای حرکت آینده در جریان اصولگرایی است، تردیدی نیست. چون اگر اصولگرایان بخواهند با شکل و ساختار قبلی جمنا به میدان بیایند جواب نمی گیرند بنابراین باید دامنه حرکت را وسیع تر کنند و مجموعه نیروهای اصولگرا در این حرکت دخیل باشند و احساس مسئولیت کنند و جمعی این حرکت را دنبال کنند. این کاری است که باید صورت گیرد. یعنی اگر اصولگرایان می خواهند امید به مدیریت آینده کشور و نقش آفرینی بیشتر در امور اجرایی و تقنینی داشته باشند باید شاکله جامع و جدیدی کارآمدتر از جمنا برای ورود به انتخابات مجلس آینده درنظر بگیرند.

آیا صرف تغییر عنوان برای کسب توفیق در انتخابات آینده، کفایت می کند یا باید چهره ها نیز عوض شوند؟
خیر، عنوان خیلی نقش ندارد، باید حرکتی که انجام می شود جامع و کامل باشد و همه نیروهای تأثیرگذار در جریان اصولگرایی بتوانند در این حرکت نقش داشته باشند.

پس شما می فرمایید جمنا نمی تواند با عوض کردن تابلو به موفقیت برسد؟
قطعا همین طور است. جمنا نمی تواند با تغییر اسم و عنوان کاری از پیش ببرد. باید ساختاری جامع متناسب با شرایط داخلی و بین المللی طراحی شود و همه سلایق و نیروهای اصولگرایی همرایی کنند. اتفاقی که در زمان اعلام موجودیت جمنا نیفتاد. اگر نکاتی که عرض کردم مورد توجه قرار نگیرند اصولگرایان باز هم نتیجه ای نخواهند گرفت.

آقای سیدمحمد حسینی اعلام کرده که آقای رئیسی، نمایندگانی از جمنا و چند چهره اصولگرا نشستند و در حال بحث برای تدوین و تعریف مکانیزم جدید ائتلاف انتخاباتی هستند، به نظر شما این اقدام چقدر راهگشاست؟ آیا از طیف اصولگرایان سنتی همچون جبهه پیروان خط امام و رهبری کسی در آن مجموعه حضور دارد؟
هنوز خیلی در جریان این حرکت و اقدام نیستم. این مطالبی که بیان شد در حد شنیده هاست. شنیده ها می گوید آقای رئیسی و مجموعه جمنا حرکتی را شروع کردند اما من به شخصه اطلاعی از جزئیات ندارم. معتقدم اگر نگاه محدود و تنگ نظرانه باشد، باز مشکل خواهیم داشت. همه مجموعه ها و سلایق اصولگرا باید در این حرکت سهیم باشند.

فکر می کنید مثل جمنا که عده ای محدود برای طراحی ساختارش تصمیم گرفتند اما بعد محل اجماع نشد، اگر ساختار مشابهی تعریف شود، چه سرنوشتی پیدا می کند؟
البته بحث های مقدماتی خوب است و باید انجام شود اما ...

آیا همه جمع مقدماتی جامعیت لازم را دارند که بخواهند تصمیمات اولیه را بگیرند؟
من هنوز نمی دانم این مجموعه چقدر فراگیر است.

آقای ترقی گفته حرکتی برای همگرایی اصولگرایی در حال انجام است اما بهتر می بینیم که مطلبی درباره آن گفته نشود چون آسیب می زند، نظر شما چیست؟
خوب است کلیت کار همین باشد، منتها منوط به این که از همان اول با چشم انداز وسیع تری حرکت شروع شود و دامنه کار باز باشد. ضرورتی ندارد از ابتدای کار، جزئیات پخت و پزها را به اطلاع عموم برسانیم. این کارها باید انجام شود تا در زمان مناسب اعلام شود.

آیا محوریت تنهای آقای رئیسی در ساختار ائتلافی اصولگرایان برای کسب اکثریت کرسی های مجلس آینده کافی است؟
آقای رئیسی به عنوان یکی از چهره های اضلاع این حرکت یکسری پتانسیل ها و توانمندی هایی دارد. در انتخابات گذشته نیز حرکتی ایجاد و استوانه ای برای او تهیه شد. امروز نیز او به عنوانی یکی از محورهای حرکت می تواند باشد اما همه حرکت نمی تواند باشد.

یعنی آقای رئیسی تک محور حرکت اصولگرایی برای انتخابات مجلس آینده نمی تواند باشد؟
خیر. قطعا همین طور است.

آقای رئیسی می تواند شانس ریاست مجلس آینده را داشته باشد؟ چون این دیدگاه وجود دارد که آقای رئیسی اگر بخواهد کاری کند و وارد یک حرکت انتخاباتی شود، با هدف کسب کرسی رأس هرم ورود می کند. کما اینکه در انتخابات ریاست جمهوری زمانی وارد شد که تک نامزد جریان اصولگرا لقب گرفت. با استناد به همین مسئله، برخی می گویند، آقای رئیسی تنها به شرط رئیس مجلس شدن وارد سازکار اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است، نظر شما چیست؟
هنوز از الان نمی توان پیش بینی انتخابات مجلس آینده را بیان کرد اما قطعا مجلس آینده تأثیر مهمی بر انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد بنابراین اگر اصولگرایان به طور منطقی و عقلانی حرکت را هدایت کنند، تنگ نظری اتفاق نیفتد، سهم خواهی در بین گروه ها نباشد و به یک مرکزیت واحد به صورت عملی و جدی برسند که آن مرکزیت اعلام کند در نقاط مختلف کشور چه کسی نامزد باشد و چه کسی نباشد، قطعا می توانند موفق باشند. آسیبی که در انتخابات مجلس دهم داشتیم این بود که پراکندگی در جبهه اصولگرایان بسیار فراوان بود و هر کسی احساس مسئولیت و تکلیف کرد آمد و آرا در بسیاری از جاها پراکنده شد.

در واقع می فرمایید، اصولگرایان زمان انتخابات بحران احساس تکلیف دارند، درست است؟
چنین وضعیتی به دلیل جاذبه هایی ولو غیرمنطقی و خلاف در همه جریانات سیاسی هست. گاهی به جایگاه نمایندگی مجلس به عنوان یک نردبانی برای پریدن به بخش های مختلف دیگر نگاه می شود. برخی با توجه به شرایط بد اقتصادی این تکلیف را احساس می کنند که به مجلس بروند تا از آنجا برای خودشان و دارودسته شان خیلی کارها را ساماندهی کنند. متأسفانه این نگاه بدی است که به وجود آمده و پول و خیلی شیطنت های دیگر در به دست آمدن این پست ها الان دخیل شده است. تا این بخش سامان پیدا نکند ما این مشکل را در مجلس داریم که بعد هم به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می شود. این وضعیت در هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی وجود دارد. منتها جریان اصلاحات یک مرکزیتی قوی تر از جریان اصولگرایی در دو انتخابات گذشته داشت. انشاءالله اصولگرایان این موضوع را باید در انتخابات آینده حل کنند تا نظر مرکزیت در تهران و سایر شهرستان ها ملاک عمل قرار گیرد و همه زمان انتخابات برای رفتن به مجلس احساس تکلیف نکنند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =