مصاحبه با شیمی‌دان زن آمریکایی برنده نوبل ۲۰۱۸

ایسنا نوشت: "فرانسیس همیلتون آرنولد"(Frances Hamilton Arnold) یکی از سه برنده نوبل شیمی ۲۰۱۸ بر این باور است که انسان در هر زمان باید بتواند از چند بعد به مشکلات بنگرد و هوشمندانه‌ترین راه را برای حل مشکلات برگزیند.

"فرانسیس همیلتون آرنولد" (Frances Hamilton Arnold)  دانشمند و مهندس سرشناس آمریکایی ۲۵ ژوئیه ۱۹۵۶ در شهر پیتسبرگ ایالت پنسیلوانیا آمریکا متولد شد.

  وی از جمله پیشتازان روش‌های تکامل تدریجی هدایت شده در زمینه پروتئین‌ها برای آفرینش سیستم‌های بیولوژیکی مفید شامل آنزیم‌ها، مسیرهای سوخت و سازی، مدارهای تنظیم شده ژنتیکی و ارگانیسمها به‌شمار می‌رود.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک و هوافضا از "دانشگاه پرینستون" در سال ۱۹۷۹ اخذ کرد و پس از آن با ورود به دوره دکترای مستقیم در رشته مهندسی شیمی در "دانشگاه کالیفرنیا" در برکلی موفق به دریافت مدرک دکترا شد. وی تحصیلات خود را در مقطع فوق‌دکتری در همین دانشگاه و در زمینه شیمی بیوفیزیکی ادامه داد و در سال ۱۹۸۶ به جمع اعضای هیئت علمی مؤسسه فناوری کالیفرنیا پیوست.

 فرانسیس همیلتون در حال حاضر استاد تمام "مؤسسه فناوری کالیفرنیا" است و در این دانشگاه مسند پروفسوری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی زیستی و بیوشیمی را بر عهده دارد. مطالعات وی شامل بررسی‌های پژوهشی و کاربردی در پزشکی، مواد و صنایع شیمیایی و بحث‌های مرتبط با انرژی می‌شود.

"آدام اسمیت(Adam Smith) سرپرست علمی رسانه بنیاد نوبل روز گذشته مصاحبه‌ای با وی انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

اسمیت: سلام من آدام اسمیت هستم و از سایت نوبل‌پرایز تماس می‌گیرم و به شما به خاطر دریافت جایزه نوبل بسیار تبریک می‌گویم.

آرنولد: سلام متشکرم.

اسمیت: خانم آرنولد شما به نظر انسان بسیار آرامی می‌رسید.

آرنولد: نه اینطور نیست اتفاقا من بسیار فعال و پرانرژی هستم اما تلاش می‌کنم که آرام و ملایم به نظر برسم.

اسمیت: حدس می‌زدم. اکنون شما دور از خانه هستید، پس شاید تا حدودی از خبری که امروز شنیدید شوکه شده باشید، درست است؟

آرنولد: خب، من ناراحتم چون از پسرانم دور هستم.(با خنده) احتمالا اکنون آنها خواب هستند. بله، من با وجود اینکه انسان محافظه کاری هستم اما گاهی ناراحت هم می‌شوم زیرا پسرانم هرگز زمانی که با آنها تماس می‌گیرم پاسخ تلفن را نمی‌دهند.

اسمیت: شما ابتدا مکالمه خود را همانند یک مهندس مکانیک شروع کردید و در حال حاضر همانند یک مهندس پروتئین صحبت می‌کنید. آیا با این موضوع موافقید که بخشی از راز موفقیت شما و دید متفاوت شما به پیرامون به دلیل این است که شاخه خاص و متفاوتی از زیست شناسی را مطالعه کرده‌اید ؟  

آرنولد: بله شکی در این مورد نیست. خب من به همین دلیل می‌توانم به بعدهای متفاوت هر مشکلی بنگرم و خب شاید همین مسائل بود که به فکر مطالعه درباره مهندسی پروتئین افتادم.

اسمیت: مطالعه علوم مختلف حرکت خیلی بزرگی است.

آرنولد: خب می‌دانید من چهار برادر دارم و چیزهای زیادی را در زندگی تجربه کرده‌ام که یکایک آن کارها برای من لذت بخش بوده است. تغییر رشته هم برایم همیشه سرگرم کننده بوده است.

اسمیت: آیا عادلانه است که بگویم آنچه که شما انجام می‌دهید این است که از اختراع طبیعت به نفع بشریت استفاده می‌کنید؟

آرنولد: خب من فکر می‌کنم که آنچه من انجام می‌دهم، فرایند طراحی طبیعت است. این زیبایی‌های عظیم و این پیچیدگی دنیای بیولوژیک همه از طریق این الگوریتم ساده و زیبا طراحی شده است و آنچه که من انجام می‌دهم استفاده از این الگوریتم برای ساختن مواد بیولوژیکی جدید است.

اسمیت: می‌توانید یک نمونه از موادی را که خودتان موفق به تکامل و توسعه آن شدید را بگویید؟  

آرنولد: خب هر کاری که هر زمان در حال مطالعه و پژوهش بر روی آن هستم کار مورد علاقه من محسوب می‌شود و من همیشه به دنبال ایجاد نوآوری در تمام کارهایی که انجام می‌دهم هستم. برای مثال، ایجاد یک پیوند کربن-سیلیکون. ما یک آنزیم را توسعه دادیم که عملکرد فوقالعاده‌ای دارد. همانطور که گفتم طبیعت همه مشکلات را حل می‌کند همانگونه که بطری‌های پلاستیکی را شکسته و تجزیه میکند و یا مواد مضر را از بین می‌برد. انسان‌ها و تمامی چیزها اعم از غذا زاده طبیعت هستند.

اسمیت: اما بشریت به علم نیاز دارد تا از موانع پیش رو عبور کند، درست است؟

آرنولد: بله این واقعا درست است ما به علم نیاز داریم و باید هوشمندانه‌ترین کار را برای حل مشکلات انجام دهیم.

اسمیت: شما در حال حاضر عضو هر سه آکادمی ملی علوم در ایالات متحده هستید و جوایز متعدی نیز دریافت کرده‌اید، اکنون نظر شما درباره جایزه نوبل چیست؟

آرنولد: اوه خدای من، راستش هنوز نظری ندارم. باورنکردنی است. من کاملا هیجان زده هستم و نمی‌توانم صبر کنم تا به خانه بروم و حس خود را به پسرانم بگویم.

اسمیت: ما مشتاقانه منتظر ملاقات شما در ماه دسامبر در استکهلم هستیم و از اینکه وقت‌تان را صرف حرف زدن با من کردید، بسیار سپاسگزارم.

آرنولد: متشکرم

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق راستگو A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    1 0
    بشریت مدیون این انسان های بی ریا و زحمت کش است . زندگی و رفاه خود را صرف بهبود زندگی بشریت می کنند . خروجی این انسان ها با بعضی انسا ن های دیگر فرصنگ ها و فرهنگ ها فاصله دارد . تصور کنید حاصل زحمات و شب بیداری و هزینه اینها مدام در معرض سرقت چینی هاست از قضا از طریق همان وسیله ای کو خودشان ابداع کردهان این سرقت انجام می شود . اینترنت .