۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

ایسنا نوشت:‌مبادلات ارزی در بازار ثانویه بین صادرکننده و واردکننده به مرز ۷.۵ میلیارد یورو رسید و در آخرین معاملات هر یورو در این بازار به طور متوسط تا ۹۴۱۴ تومان قیمت خورده است.

 بررسی آخرین وضعیت مبادلات ارزی در بازار ثانویه ارز نشان می‌دهد که در فاصله نیمه مردادماه تا ۲۹ مهرماه صادرکنندگان حدود چهار میلیارد و دو میلیون یورو ارز در این بازار عرضه کرده‌اند. روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان در روز گذشته کاهش داشته است؛ به طوری که از حدود ۸۰ میلیون یورو در فاصله ۲۶ تا ۲۸ مهرماه به حدود ۲۰ میلیون یورو در روز گذشته رسیده است.

یورو

این در حالی است که در سوی مقابل واردکنندگان در فاصله نیمه مرداد تا ۲۹ مهرماه از میزان ارز عرضه شده تا سه میلیون و ۴۹۲ میلیون یورو را برای تامین نیاز وارداتی خود دریافت کرده‌اند که سهم آنها از معاملات روز گذشته حدود ۴۰ میلیون یورو بوده است.

نرخ ارز

نرخ ارز

با وجود مبادله حدود ۷.۵ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما در بیش از دو ماه اخیر، این حجم در مقایسه با ارز ناشی از صادرات غیرنفتی که باید در بازار ثانویه عرضه شود رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. بر این اساس در مدت اخیر بارها بر الزام صادرکنندگان برای ورود ارز به سامانه نیما تاکید شده است؛ به گونه‌ای که با دستور اخیر بانک مرکزی برای لغو معافیت صادرکنندگان به عراق و افغانستان که ارز خود را به سامانه نمی‌آوردند، ‌در حال حاضر تمامی صادرکنندگان غیرنفتی ملزم به عرضه ارز ناشی از صادرات در بازار ثانویه هستند.

همتی-رئیس کل بانک مرکزی- اعلام کرده است که با مجوز اخذ شده از سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در سامانه نیما شتاب بیشتری خواهد گرفت. این در شرایطی است که واردکنندگان و تجار از عرضه پایین ارز توسط صادرکنندگان گله کرده‌اند.

در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از۲۷میلیارد دلار برای واردات از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما تامین ارز شده است که ۹.۵ میلیارد آن بابت ۲۵قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =