بازار داغ شایعه زیر سُم گورهای خبرساز

ایرنا نوشت: بعد از اجرای طرح احیاء گورخر ایرانی و البته تلف شدن پنج راس از این گونه جانوری در انتقال از پارک توران شاهرود به پارک ملی گرمسار، این روزها بازار شایعه فرار این گورها از سایت در منطقه حفاظت شده داغ است.

هفت مهر امسال برنامه احیاء جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی کویر آغاز شد و در 17 همان ماه خبرهایی در رسانه ها منتشر شد که در طرح انتقال 10 گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شد.
تلف شدن این گونه های جانوری باعث ناراحتی طبیعت دوستان شد و در شبکه های اجتماعی نسبت به این رویداد تلخ واکنش های بروز کرد، اما در چند روز گذشته بازتاب گسترده شایعه فرار این گونه جانوری تک سُم در پارک ملی کویر ناراحتی شدید کارکنان حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت را در پی داشت.
شایعه فرار گورخرهای انتقالی از زیستگاه توران به پارک ملی کویر در جریان رهاسازی، افکار عمومی را در عملکرد کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست گمراه و باعث گلایه و نارحتی مسئولان این سازمان شد.
شایعه های فراوان پیرامون فرار این گورها باعث شد تا خبرنگاران به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف ‌سازی وضعیت گورخرها از محل استقرار آن ها در پارک ملی کویر بازدید کنند و بر اساس مستندهای ارائه شده از سوی کارکنان مجموعه پارک ملی کویر، پنج گورخر منتقل شده از زیستگاه توران به پارک ملی کویر در سلامت به سر می برند.

** شایعه فرار گورخرها کذب است
رئیس اداره پارک ملی کویر گفت: در سال 1363 در پارک ملی کویر گورخرهای ایرانی زیست می کردند اما به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، نسل این گونه های جانوری در این منطقه منقرض شد.
رضا شاه حسینی افزود: رویکرد انتقال گورخرهای ایرانی از پارک توران شاهرود به پارک ملی کویر بسیار کارشناسی بود و بر اساس ارزیابی های انجام شده تمامی مراحل اجرای این طرح با توجه به امکانات به خوبی اجرا شد.
وی در رابطه تلف شدن پنج راس گورخر ایرانی در زمان انتقال به پارک ملی خاطر نشان کرد: تلف شدن این گورها بسیار ناراحت کننده بود و به هیچ عنوان قصوری در اجرای این طرح از سوی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست نبوده است.
شاه حسینی ادامه داد: اکنون پنج راس گورخر ایرانی در سایت پارک ملی کویر نگهداری می شود که براساس زمان بندی های انجام شده به زودی عملیات رهاسازی انجام می شود.
رئیس اداره پارک ملی کویر تصریح کرد: به هیچ عنوان در زمان اجرای عملیات رهاسازی اجازه تصویربرداری و حضور انسان در محل سایت اجازه داده نمی شود چرا که ترس برخورد با انسان، گورخرها را هراسان می کند.
وی ادامه داد: فرار گورخرها از پارک ملی کویر که در چند روز گذشته در شبکه های اجتماعی بازنشر شد، کذب محض است و با حضور خبرنگاران، سلامت این گورها به مردم اطلاع رسانی شد.
رئیس اداره پارک ملی کویر تصریح کرد: سلامت پنج گورخر ایرانی در پارک ملی مورد تایید دامپزشکی است و مشکلی در تامین علوفه و یونجه این حیوان وجود ندارد.

**شایعه سازی در فضای مجازی، سازمان محیط زیست را اندوهگین کرد
یکی از ماموران پارک ملی کویر نیز گفت: شایعه سازی در رابطه با فرار گورخرها باعث بی انگیزه شدن کارکنان حفاظت محیط زیست شده است و از مردم می خواهیم در شبکه های اجتماعی به شایعه ها توجه نکنند.
حسن سربازی افزود: براساس مشاهده میدانی اصحاب رسانه از سایت اسکان گورخرهای ایرانی، امیدواریم اطلاع رسانی شفاف از سلامت این گونه های جانوری انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: بیش از یک ماه برای اجرای طرح احیاء گورخر ایرانی در پارک ملی کویر زمان صرف کردیم و به دلیل بدشانسی، اجرای این طرح با موفقیت 100 درصدی انجام نشد.
سربازی تصریح کرد: تلف شدن پنج راس گورخر ایرانی به هیچ عنوان تقصیر کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست نبود و بر اساس تحقیقات به زودی علت این اتفاق تلخ اطلاع رسانی می شود.
وی تصریح کرد: با حداقل دستمزد بیش از یک هفته با دوری از خانواده در دشت ها و بیابان ها برای حفاظت از گونه های جانوری پارک ملی کویر تلاش می کنیم و چند روزی از شهادت 2 تن از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در استان گلستان نمی گذرد که بعضی افراد با شایعه سازی به این مجموعه خدمتگزار بی احترامی می کنند.
این مامور پارک ملی کویر گفت: کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با جان و دل از گونه های گیاهی و جانوری این منطقه حفاظت می کنند و باید مردم در کنار سازمان حفاظت محیط زیست برای توسعه روزافزون پارک ملی کویر در تلاش باشند.

** شایعه سازان زحمات کارکنان محیط زیست را نمی بینند
معاون اداره پارک ملی گرمسار گفت: شایعه سازان قبل از دروغ پراکنی باید در وهله اول شرایط سخت کار کردن در پارک ملی کویر را لمس کنند و از سایت محل اسکان گورها بازدید کنند.
مهدی لهوردی ادامه داد: براساس بازدید خبرنگاران از سایت اسکان گورخرهای ایرانی از سلامت آنها اطلاع رسانی شود و در چند روز گذشته فشارهای قابل توجهی علیه کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست وارد شد.
وی ادامه داد: کارکنان پارک ملی کویر با جان و دل به کارشان علاقمند هستند اما بعضی از افراد با شایعه پراکنی ما را از ادامه فعالیت بی انگیزه می کنند.
لهوردی تصریح کرد: گام های بعدی انتقال گورخرهای ایرانی به پارک ملی کویر در دستور کار است و با اتخاذ رویه اصولی و با انگیزه کارکنان این مجموعه این طرح مهم عملیاتی می شود.
معاون اداره پارک ملی گرمسار گفت: اخبار ضد و نقیضی از پارک ملی کویر در زمان انتقال گورخرهای ایرانی در شبکه های مجازی باز نشر شد که کارکنان این مجموعه نسبت به این بی احترامی ها گلایه دارند.
لهوردی اضافه کرد: کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته ده ها شهید برای حراست از گونه های جانوری تقدیم کردند و شایعه سازان با انکار واقعیت ها درصدد تهمت زنی هستند.

** انتقال 15 گورخر ایرانی به پارک ملی کویر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: 15 گورخر آسیایی از سایر استان های کشور به زودی به عرصه های طبیعی استان در پارک ملی کویر منتقل می شوند.
عباسعلی دامنگیر افزود: پیش بینی می شود با تکمیل تحقیقات و پژوهش ظرف مدت یک ماه آینده، این 15 گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در شهرستان گرمسار در استان سمنان منتقل شوند.
وی ادامه داد: 12 گورخر از استان کرمان و سه گورخر از استان یزد به پارک ملی کویر مرکزی در استان سمنان منتقل می شوند و احتمال انتقال پنج گور خر از استان فارس نیز وجود دارد.
دامنگیر اظهار داشت: کارشناسان به منظور انتقال گورخرها در شرایط سلامت کامل به استان سمنان، در حال بررسی تمام جوانب کار هستند تا از تکرار حادثه تلخ تلف شدن نیمی از 10 راس گورخر آسیایی در نوزدهم مهر ماه امسال حین انتقال از پارک ملی توران شاهرود به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار جلوگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، انتقال گورخرها به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار را یک طرح ملی به منظور معرفی و بازگشت این گونه به زیستگاه قبلی خود عنوان کرد.

** علت دقیق تلف شدن پنج راس گورخر ایرانی مشخص نیست
رئیس اداره پارک ملی کویر گفت: علت دقیق تلف شدن گورخرهای ایرانی در زمان انتقال به پارک ملی کویر مشخص نیست و بسیاری از افراد در شبکه های اجتماعی بدون برخورداری از علم جانور شناسی به برخی حواشی دامن می زنند.
شاه حسینی ادامه داد: زیستگاه پارک ملی کویری برای پذیرش گورخرها مساعد است و از نظر آب، امنیت و علوفه مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بیش از 220 راس گورخر ایرانی در استان سمنان زیست می کنند و پارک ملی کویر ظرفیت بسیار مهم برای بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری است.
رئیس اداره پارک ملی کویر تصریح کرد: استاندارد سازی های لازم برای پذیرش گونه های جانوری در پارک ملی کویر انجام شده است که امیدواریم با اتخاذ تدبیر راهبردی از افزایش پیامدها جلوگیری شود.
شاه حسینی تصریح کرد: اکنون خشکسالی و فرسایش بادی یکی از چالش های اساسی در پارک ملی کویر است که باید با همدلی مسئولان برای رفع این چالش اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌ شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش ‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع شده است.
این منطقه حدود 670 هزار هکتار وسعت دارد که 420 هزار هکتار آن پارک ملی و 250 هزار هکتار منطقه حفاظت ‌شده است.
پارک ملی کویر دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بیشتر بارندگی آن در ماه‌های آبان تا اردیبهشت ماه صورت می‌ گیرد، متوسط میزان سالانه باران در منطقه 150 میلی‌متر است، به طور معمول گرمای شدید از اوایل خرداد تا پایان مهر در منطقه ادامه دارد.
در مجموع 34 گونه پستاندار، 155 گونه پرنده و 34 گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده‌ اند.
پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه ‌راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، شغال و سیاه‌ گوش از جمله پستانداران شاخص این منطقه هستند.
5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 820071

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =