نگاهی به دوران حضور ایکر مقدس در پورتو/ آرام و به دور از نگاه‌ها

«سن ایکر کاسیاس» وقتی که برنابئو را با چشمانی اشک آلود و دلی اندوهناک از نامهربانی ها ترک کرد، در نظر هواداران و عاشقان فوتبال، افت کرده بود و نا آماده به نظر می رسید.

هومن اکبری: کاسیاس پیشنهادهایی از تیم های کوچک و بزرگ داشت اما گزینه ای را انتخاب کرد که کمتر کسی انتظار آن را داشت.با علم کامل به مکانی رفت که می دانست کمتر از دو دهه گذشته در کانون توجهات  قرار می گیرد.

پورتویی را انتخاب کرد که بیشتر بازیکن مطرح و کارساز خود را به خاطر مسائل مالی فروخته بود و به بازیکنان جدیدی که از آکادمی یا تیم های دیگر اضافه می شدند،دل خوش کرده بود.

به تیم شهری رفت که به مادرید نزدیک باشد تا راحت تر با زادگاهش در ارتباط باشد. یکی دیگر از دلایل پیوستن او به پورتو،دوستی او با جولن لوپتگی سرمربی وقت پورتو بود.

سن ایکر با رفتنش به پورتو به نماد این تیم در صحبت های فوتبالی ها تبدیل شد.

می توان گفت که تک ستاره تیم شده بود و نامش همراه نام تیم آبی و سفید پوش شده بود.

فصل اول حضورش در دراگائو عملکرد جالبی نداشت. البته که آشگفتی تیم در بیرون و درون مستطیل سبز بر عملکرد او تاثیر گذار بود.

بعد از یک فصل نسبتا بد، ویسنته دل بوسکه، فردی که در پرورش ایکر نقش مهمی داشت، نام او را در لیست تیم ملی برای یورو ۲٠۱۶ ثبت کرد.اما بخاطر ناآمادگی کاسیاس،دل بوسکه دخئا را جلوتر از او در درون دروازه لاروخا قرار داد.

در یورو نیمکت نشین بود ولی مثل همیشه نقش کلیدی در ایجاد اتحاد و همبستگی تیم داشت.

در مسابقه اسپانیا و ایتالیا،برای آخرین بار در پیراهن ماتادورها دیده شد و بعد آز آن هر چقدر هم که خوب عمل کرد،مورد غضب لوپتگی قرار گرفت و دعوت نشد.

دوری از بازی های ملی سبب شد تا همه فکر و ذهن خود را به پورتو معطوف کند.

در فصل دوم حضورش شماره یک را از هلتون گرفت.در این فصل نقش تعیین کننده ای در مقابل کوچک و بزرگ داشت.سیو های او به صعود پورتو به مرحله حذفی لیگ قهرمانان کمک کرد اما او نتوانست یک تنه جلوی یوونتوس فینالیست دوام بیاورد.در لیگ و در مقابل رقیبان اصلی پورتو یعنی بنفیکا و اسپورتینگ،خارق العاده عمل کرد و با مهار های خاص همیشگی‌اش نگذاشت پورتو از کورس قهرمانی عقب بماند ولی باز هم تیم آبی و سفید پوش پشت سر عقاب های لیسبون قرار گرفت.

در پایان فصل دوم،خبر هایی مبنی بر انتقال او به آنفیلد منتشر شد ولی تصمیم گرفت که در دراگائو بماند. در فصل ۲٠۱۷/۱۸ پورتو با مربی جدیدش سرجیو کونسیسائو از همان شروع فصل تاخت و تاز کرد.یکی از ویژگی های تیمی که او ساخته بود، دفاع سازمان یافته و منسجمی بود که کمک شایانی به کلین شیت کردن ایکر کاسیاس کرد بطوری که در شش مسابقه ابتدایی لیگ پرتغال دروازه سن ایکر باز نشد.کاسیاس که مدام دروازه اش را در لیگ و لیگ قهرمانان بسته نگه می داشت،به یکباره با تصمیم عجیب کونسیسائو نیمکت نشین شد.اتخاذ این تصمیم با توجه به نام بزرگ ایکر کاسیاس و عملکرد خوب او،کار سختی بود که کونسیسائو از پس آن برآمد.

اخبار و شایعات حاکی از این بود که کونسیسائو در تمرینات از ایکر راضی نبوده است.

سن ایکر مانند گذشته به نیمکت نشینی اعتراضی نکرد و آن را پذیرفت و سعی کرد با تمرینات جدی تر نظر مربی جوان پورتو را عوض کند.بعد از پنج تایی شدن پورتو مقابل لیورپول،کونسیسائو تصمیم گرفت بار دیگر ایکر کاسیاس را در درون دروازه قرار بدهد.

سن ایکر بعد آن زمان آنقدر خوب کار کرد که از اولین بازی بعد از مسابقه با لیورپول تا پایان فصل،چه در لیگ چه در جام حذفی،خودش دروازه بان یک تیم بود.

در ضربات پنالتی فینال جام اتحادیه مقابل اسپورتینگ،دو پنالتی را مهار کرد اما پورتو بازی را واگذار کرد.

سرانجام،پورتو با پیشی گرفتن از رقیبان اصلی خود در هفته های آخر،توانست قهرمان لیگ شود تا ایکر کاسیاس به اولین عنوان خود در لباس پورتو برسد.

قرارداد ایکر کاسیاس با پورتو در این فصل به پایان می رسید و هواداران این تیم بدین خاطر در شبکه‌های اجتماعی با به راه انداختن هشتگی از سران باشگاه خواستند که قرارداد کاسیاس تمدید شود.

ایکر بیشترین دستمزد را می گرفت و با توجه به شرایط مالی تیم و قوانین فیرپلی فیفا،او باید برای ماندن دستمزد خود را کاهش میداد.

کاسیاس تصمیم گرفت با درآمد کمتر در این تیم بماند.در مصاحبه بعد از مراسم تمدید گفت: «بعضی چیزها را نمی شود با پول معاوضه کرد که عشق و علاقه هواداران یکی از آنهاست!»

سن ایکر که با پیراهن رئال مادرید سه بار جام نقره ای لیگ قهرمانان را بالای سر برد،همچنان رکورد های خود را بهبود می بخشد و درخشان ظاهر می شود.باید دید در بازی مقابل لوکوموتیو میتواند با عملکردی خوب به صعود راحت پورتو به مرحله حذفی کمک میکند یا خیر.

سن ایکر در باشگاهی که زندگی خود را برای سربلندی اش فدا کرد، بخاطر رفتار هواداران ماندنی نشد و به جایی دور از نگاه ها رفت تا بار دیگر با سیو های تماشایی اش،محبوب طرفدارانی شود که تیمشان را خالصانه دوست دارند و قدر و منزلت بازیکنی به بزرگی سن ایکر کاسیاس را می دانند!

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 822988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =