یک فعال اقتصادی: تحریم‌های بانکی عملا واردات غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده است

ایسنا گزارش داد: در حالی‌که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که هدف تحریم‌ها، مردم ایران نیستند اما کارشناسان معتقدند که تحریم‌ها دقیقا سفره مردم را هدف قرار داده و هیچ تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی قائل نشده است.

مقامات  آمریکایی مکررا ادعا کرده‌اند که تجارت غذا و دارو با ایران مشمول تحریم نیست در حالی‌که تحریم‌های بانکی عملا فرآیند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده است.

درواقع اگرچه روی کاغذ کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مسئله  باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات می‌شود.

پیش از این مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که اتفاقا هدف تحریم‌های آمریکا غذا و دارو است، اظهار کرده بود که " مقامات آمریکایی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، اما از طرف دیگر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که واردات کالا از جمله محصولات غذایی و دارویی را برای ایران دشوار می‌کند".

در این رابطه عدنان موسی‌پور، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در این باره گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران دقیقا سفره مردم را هدف قرار داده است و هیچ تفاوتی بین بخش خصوصی و دولتی قائل نشده و بیشترین فشار را هم به بخش خصوصی و مواردی که مرتبط با معیشت مردم است، وارد می‌کند.

وی افزود: بنابراین ادعای این‌که تحریم‌ها برای مردم نیستند، کاملا کذب است. در حال حاضر عمده فشارهای اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و استمرار تحریم‌ها در سالیان گذشته است؛ بنابراین حرف اساسی و خواسته اصلی فعالان اقتصادی این است که در این شرایط، فرصت‌هایی در داخل ایجاد شود تا بتوان از بحران‌ها عبور کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که بخش خصوصی آمادگی برای بهبود شرایط را دارد، اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی با هر سختی که وجود دارد، می‌توانند از فرصت‌ها استفاده کرده و از توانایی خود برای عبور از بحران‌ها استفاده کنند. اما این مهم در صورتی تحقق می‌یابد که شرایط در داخل تسهیل شده و بند از دست و پای فعالان اقتصادی خصوصی باز شود.

موسی‌پور تصریح کرد: زمانی‌که بحث صادرات پیش می‌آید و ما به شدت طرفدار افزایش صادرات هستیم، به این خاطر است که در پشت صادرات تولید نیز وجود دارد. بنابراین با افزایش صادرات چرخه تولید نیز بیشتر به گردش آمده و شرایط اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تقی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 0
    فعلا دلار 15هزارتومن هست وربطی به آمریکا ندارد هرموقع شد4هزارتومن به مردم بگویید