۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۰

مهمترین شاخص انتخاب خودرو برای خریداران خوروی داخلی در ایران، قیمت است.

تحقیقات صورت گرفته توسط یک مرکز بازار‌سنجی حاکی است قیمت مهمترین ملاک در انتخاب و خرید خودروی داخلی در کشور است تا آنجا که 48 درصد کسانی که سال گذشته رنو PK خریده‌اند این خودرو را به خاطر قیمت پایین آن انتخاب نموده‌اند.
این شاخص در مورد سایر خودروهای ایرانی نیز صادق است چرا که 38 درصد خریداران پیکان‌وانت، 36 درصد خریداران پژو RD و 33 درصد خریداران پژو روا اظهار داشته‌اند دلیل انتخاب آنها هنگام خرید این خودروها قیمت پایین آن بوده است. در مقابل فقط 3 درصد از خریداران دووسیلو این خودرو را به خاطر قیمت پایین آن انتخاب نموده‌اند.
راحتی و آسودگی خودرو نیز دومین اولویت ایرانی‌ها در انتخاب خودروی داخلی است در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد با اینکه پیکان همچنان از جایگاه ویژه‌ای در میان خریداران خودروی داخلی برخوردار است اما تنها 13 درصد کسانی که پیکان سوار می‌شوند این خودرو را به خاطر راحتی انتخاب می‌کنند. این در حالی است که 39 درصد از کسانی که پژو پارس می‌خرند نیز آن را به خاطر راحتی انتخاب می‌کنند. 33 درصد دارندگان پیکان وانت نیز این خودرو را خودرویی راحت می‌دانند.
بالا بودن میزان تقاضا برای خودرو در ایران از یک سو و پایین بودن سطح درآمدها از سوی دیگر باعث شده استفاده از تسهیلات اعتباری در خرید خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. این بررسی نشان می‌دهد 23 درصد از کسانی که سال گذشته سمند LX خریده‌اند از تسهیلات اعتباری این خودرو استفاده کرده‌اند.
این در حالی است که ضمانت و تعهدات بعد از فروش خودرو در ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نمی‌باشد تا جایی که بیشتر کسانی که خودرو ایرانی می‌خرند کمتر از سایر ملاک‌ها به ضمانت‌نامه‌ها و تعهدات خودروسازان داخلی اعتماد دارند. در این بررسی مشخص شد تنها 20 درصد کسانی که پژو را به عنوان خودروی شخصی انتخاب نموده‌اند آن را به خاطر ضمانت و تعهدات پس از فروش خریده‌اند. در میان سایر خودروهای ایرانی نیزفقط ملاک انتخاب 3 درصد کسانی که پژو 206 تیپ دو، پژو پارس، پراید سفری و دووسیلو خریداری نموده‌اند ضمانت و تعهدات پس از فروش بوده است.
از طرفی هرچند از لحاظ استانداردهای جهانی، ایمنی و کم خطر بودن مهمترین اولویت و ویژگی یک خودرو است اما متأسفانه در ایران اهمیت زیادی به آن داده نمی‌شودبه طوری که در این تحقیق مشخص شد پراید سفری و پراید هاچ‌بک از لحاظ ایمنی و بی‌خطر بودن در پایین‌ترین سطح قرار دارند چرا که تنها 3 درصد از کسانی که این دو خودرو را برای خرید انتخاب نموده‌اند ملاک ایمنی و استحکام هنگام بروز حوادث و تصادفات برایشان مهم بوده است.
در آمار به‌دست آمده از میزان اهمیت خریداران خودرو داخلی به نام کمپانی تولیدکننده خودرو مشخص شد 3 درصد از کسانی که پراید هاچ‌بک دارند این خودرو را به خاطر خوش‌نامی کمپانی تولیدکننده آن انتخاب کرده‌اند.
4 درصد از کسانی که پژو پارس، پژو RD و پیکان خریده‌اند نیز گفته‌اند این خودروها را به خاطر کمپانی تولیدکننده‌اش خریده‌اند. در مقابل 20 درصد کسانی که پژو پارس را انتخاب نموده‌اند دلیل انتخاب این خودرو را برند و کارخانه تولیدکننده‌اش اعلام نموده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد بالا بودن هزینه سرویس نگهداری نیز بر روی انتخاب مدل خودرو در میان خودروهای داخلی تأثیر زیادی دارد چرا که هر چه هزینه تعمیر و سرویس یک خودرو بالاتر می‌رود انگیزه در میان خریداران خودروی ایرانی کاهش می‌یابد. 40 درصد کسانی که پراید هاچ‌بک سوار می‌شود این خودرو را به خاطر هزینه پایین تعمیر و سرویس انتخاب نموده‌اند.
در میان سایر اولویت‌ها برای انتخاب خودرو داخلی طراحی خودرو، قدرت موتور، شتاب و سرعت و حتی قیمت فروش مجدد آن از جمله مواردی هستند که هنگام خرید خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد.
نکته جالب توجه در میان ملاک‌ها و معیارها هنگام خرید خودرو این است که اکثر خریداران خودرو در ایران ترجیح می‌دهند از تجربیات شخصی خود استفاده کنند تا نظرات دیگران، تا آنجا که 9 درصد از کسانی که اقدام به خرید پراید صبا نموده‌اند انتخابشان بر اساس تجربیات شخصی بوده و در مقابل 3 درصد از کسانی که همین مدل را برای خرید انتخاب نموده‌اند هنگام خرید به توصیه دیگران عمل نموده‌اند. این نسبت در میان سایر خودروها نیز تقریباً به همین منوال می‌باشد.

کد خبر 82574

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیداقلیمی مقدم منصورآباد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    عالی

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین