اظهارات ترامپ درباره درخواست ترکیه نسبت به استرداد گولن

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که استرداد «فتح الله گولن» واعظ ترک به آنکارا را در قالب تمهیداتی برای کاهش فشار بر عربستان، مورد بررسی قرار نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران در مورد استرداد گولن به ترکیه گفت: این موضوع در دست بررسی نیست.
این در حالی است که شبکه خبری ان بی سی روز پنجشنبه گزارش داد که دولت ترامپ احتمال استرداد گولن را بررسی کرده است تا راهی برای متقاعد کردن «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به کاهش فشار بر عربستان به خاطر قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود باشد.
گولن از طرف ترکیه به دست داشتن در کودتای نافرجام 2016 این کشور متهم است و آنکارا می خواهد وی را از آمریکا تحویل گیرد.
در همین حال، ترامپ روز شنبه از تمایل به بهبود روابط با ترکیه خبر داد و عربستان را متحدی فوق العاده در زمینه پیشرفت اقتصادی و اشتغال دانست.
ترامپ و اردوغان در مورد پرونده قتل خاشقچی و گولن تلفنی گفت و گو و بر روشن شدن همه ابعاد قتل خبرنگار عربستانی و جلوگیری از سرپوش گذاشتن بر این جنایت تاکید کردند.
خاشقچی که 60 سال سن داشت، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود که پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
خاشقچی قبل از قتل وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن وی از این ساختمان، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان این مساله قرار داد.
مقام های آل سعود در ابتدا منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند؛ اما پس از چند روز انکار و تکذیب، در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کردند که در ارتباط با پرونده قتل وی، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض را بازداشت کرده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد 15 مامور از نزدیکان بن سلمان که از طرف وی به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقام های سعودی رد شده است.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده که ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.
اما ترامپ با یادآوری اینکه هنوز در مورد ارزیابی سیا اطلاعات لازم را دریافت نکرده، مدعی شدکه به وی گفته شده ولیعهد عربستان نقشی در قتل خاشقچی نداشته است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =