شانس قهرمانی در جام‌ ملت‌ها را داریم، به شرط آرامش

فرهیختگان نوشت:فضای فوتبال ایران این روزها چندان زیبا نیست؛ حاشیه‌های مختلف از سر و کولش بالا می‌روند و به واقع شرایط به هیچ عنوان بر وفق مراد نیست! از سوی دیگر در آستانه جام ملت‌های آسیا هستیم با یک تیم ملی پر از دغدغه و نگرانی و کسی هم نیست تا شرایط را به سود فوتبال ایران مدیریت کند.

حاشیه‌ها را همه می‌دانند و خیلی در این مقال وقت پرداختن به آنها نیست، اما در همین بین شاید بزرگ‌ترهایی که هنوز هم حرف‌شان حرف است، بتوانند کاری کنند تا حداقل در فاصله باقی‌مانده تا جام ملت‌های آسیا آرامش در فوتبال حکفرما شود.امروز به سراغ حمشت‌الله مهاجرانی، یکی از همین بزرگ‌ترها رفتیم تا به راهکاری به‌نفع فوتبال ایران برسیم؛ با این توضیح که مهاجرانی جمعه‌شب به‌عنوان بهترین سرمربی تاریخ جام ملت‌های آسیا انتخاب و معرفی شد. اظهارات سرمربی اسبق تیم ملی را در ادامه می‌خوانید.
انتقادهای اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ زمان مناسبی است؟
در فاصله زمانی تا هر رقابتی که قرار داریم، می‌گویند الان وقت انتقاد نیست. قبل از جام جهانی، قبل از المپیک و حالا هم قبل از جام ملت‌های آسیا می‌گویند تیم ملی آرامش می‌خواهد و وقت انتقاد نیست. حالا سوال من این است که چه زمانی باید انتقاد کرد؟ به اختلاف بین کی‌روش و برانکو کاری ندارم و به هر دو هم احترام می‌گذارم اما دود این اختلاف به چشم تیم ملی می‌رود. آنها چند صباحی میهمان ما هستند و می‌روند اما ما بعد از آنها هم برتری فوتبال کشورمان در آسیا را می‌خواهیم.
چه شد که به اینجا رسیدیم؟
همه حرف من این است که چرا باید دستیار کی‌روش بیاید و با گفتن کلماتی مانند سیرک، به فوتبال ایران بی‌احترامی کند؟! نمی‌توان به کسی که اسم ایران را روی سینه‌اش حک کرده توهین کرد، چون نام وی در تاریخ ایران ثبت شده است.
بعد از توهین دستیار کی‌روش، دو موضوع دیگر هم پیش آمد که اولی توهین به خبرنگاران بود و دومی هم به نقل از نماینده فیفا این‌طور ذکر شده که دستیار کی‌روش بعد از نایب قهرمانی پرسپولیس ابراز خوشحالی کرده است.
همه اینها هم برمی‌گردد به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال! چطور این کمیته به صورت هفتگی مربیان و بازیکنان را احضار کرده و جریمه می‌کند یا باشگاه‌ها را از تماشاگر محروم می‌کند؟ چرا این کمیته که کریمی، دایی و قلعه‌نویی را برای توضیحات احضار می‌کند، دستیار کی‌روش را نخواسته است؟ یا نمی‌تواند یا قدرت ندارد! کمیته فنی را که اصلا پیگیر نشوید. این کمیته باید روی کار تیم ملی نظارت داشته باشد که آنها در قبال تیم ملی، این‌کاره نیستند.
نقش رئیس فدراسیون در این مناقشات را چقدر می‌دانید؟
تاج از زمانی که رئیس فدراسیون شد یک شخص دیگر شده است. با تاجی که معاون کفاشیان بود فرق می‌کند. این تاج الان صاحب تجربه بیشتری شده و توقع‌مان از فدراسیون تاج بیشتر است، چون از خانواده فوتبال کشور است اما این حوادث هم به ضرر فوتبال است. روی خیلی از این حوادث نمی‌توان سرپوش گذاشت و بگوییم صبر کنید چون تا جام ملت‌ها آرامش می‌خواهیم. آرامش خیلی خوب است اما وقتی خودشان باعث جنجال می‌شوند، دست من و شماست یا دست تماشاگر است؟! خودتان عواملی را ایجاد می‌کنید، بعد خودتان در آن گیر کرده و سپس دنبال راهکار می‌گردید. در مجموع برای موفقیت نیاز به آرامش داریم و من هم این موضوع را قبول دارم.
ماندن کی‌روش بعد از جام ملت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شما کدام مربی بین‌المللی را در دنیا می‌شناسید که بدون قرارداد مشغول کار است؟ پس چنین چیزی نمی‌توان باشد. حتما تاج یا فدراسیون فوتبال تمهیداتی دیده‌اند که او به کار خودش تا جام ملت‌ها ادامه می‌دهد. بعد از این رقابت‌ها درصورتی که موفق عمل کند، شانس ماندنش نیز در تیم ملی قوت می‌گیرد.
می‌توان امیدوار بود که با موفقیت در جام ملت‌ها، مردم هم با تیم ملی آشتی کنند!
تیم ملی را همه مردم ایران دوست دارند اما حاشیه‌هایی که پیش آمد باعث عدم رغبت تماشاگر شد. مگر می‌شود تیم ملی را دوست نداشت چون افتخار آن متعلق به همه و جامعه‌ای هست که در آن زندگی می‌کنیم. اگر افتخاری کسب شود تنها به کی‌روش و بازیکنان تعلق نمی‌گیرد بلکه به ابعاد جامعه تعلق می‌گیرد و همه در موفقیت به دست آمده شریک می‌شوند. هیچ‌کس تیم ملی کشورش را در مواقع حساس تنها نمی‌گذارد و همه از آن حمایت می‌کنند.
سرمنشأ این مسائل که به‌صورت موقت ایجاد شده از کجاست؟
شاید عده‌ای بگویند مصاحبه‌های کی‌روش و برانکو علیه هم باعث این اتفاقات اخیر شده اما دستیاران کی‌روش هم به‌نوعی به این حاشیه‌های اخیر دامن زدند. این معرکه را که من و شما و تماشاگر درست نکردیم و باید دنبال سرمنشأ اصلی باشیم.
شانس ایران برای قهرمانی در آسیا را چقدر می‌دانید؟
موفقیت در جام ملت‌های آسیا توقع من و همه ایران است. هیچ زمانی تیم ملی تا این اندازه لژیونر نداشته است. همه مجرب و در کورس لیگ‌های بین‌المللی قرار دارند. نه‌تنها در تاریخ فوتبال ایران بلکه در کل آسیا هیچ تیمی این اندازه لژیونر ندارد. از نقطه نظر نیروی انسانی ما قوی‌ترین تیم آسیا هستیم. بحثی در این نیست که شانس بزرگی برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا داریم به‌خصوص در امارات که مسیر نزدیک است و تماشاگران زیادی هم خواهند آمد اما باید آرامش را حکفرما کرد. آرامشی که فعلا به هم خورده است!
چه کسی این آرامش را به‌هم زده است؟!
من و شما که بر هم نزدیم، خودشان بر هم زدند.
پیدا کردن مقصر یک بحث است. بحث مهم‌تر این است که راهکار حل مشکل چیست؟
به‌نظر من باید همه بزرگان فوتبال برای انسجام و وحدت بیشتر و برطرف شدن اختلافات پیش‌قدم شده و مشکلات را حل کنند! الان کی‌روش و بازیکنان با روزنامه‌نگارها مصاحبه نمی‌کنند. مگر تیم ملی متعلق به کشور نیست؟ منی که در ایران نیستم باید بدانم در تیم ملی کشورم چه می‌گذرد! وقتی با رسانه مصاحبه نمی‌کنند، جواب چیست؟! همه را یک‌طرفه قضاوت نکنیم. روی تماشاگر تیم ملی انگشت نگذاریم که حمایت نمی‌کند. تماشاگر خوب هم حمایت می‌کند. اتفاقا تماشاگر ایرانی فهم و شعور دارد و ورزش را خوب تشخیص می‌دهد.
البته فقط بحث تماشاگران نیست. حتی مربیان لیگ برتری هم که دعوت شدند، غیر از شفر برای تماشای بازی تیم ملی نرفتند.
نمی‌خواهم جبهه‌گیری کنم اما وقتی هیچ رابطه‌ای با مربیان باشگاهی نداشته باشید و نقطه‌نظرات آنها را نشنوید، چطور توقع دارید که مربیان هم بیایند؟ اینکه مربیان دعوت کی‌روش را نپذیرفتند و برای بازی تیم ملی نرفتند یک اتفاق و عکس‌العمل طبیعی از سوی آنها بود. برخی از مربیان ملی در تمرینات باشگاهی شرکت کرده و با مربیان‌شان نشست برگزار کرده و نظرات‌شان را جویا می‌شوند. وقتی برای مربی ایرانی اهمیتی قائل نمی‌شوید و دستیاران ایرانی‌ات را یکی‌یکی بیرون کردی، پس این یک اتفاق طبیعی بود که آنها هم دعوت کی‌روش را قبول نکرده و به ورزشگاه نروند و این یک امر طبیعی بود.
اخیرا به‌عنوان بهترین مربی تاریخ جام ملت‌ها انتخاب شدید. در این باره صحبت کنید.
اینکه بنده به‌عنوان بهترین مربی جام ملت‌های آسیا انتخاب شده‌ام یک افتخار و موفقیت اجتماعی بود و به هیچ‌وجه فردی نیست. در آن زمان فدراسیون و بازیکنان زحمت کشیده‌اند و رسانه‌ها نیز نقش پررنگی داشتند. تمام ارکان تیم ملی در آن زمان در این انتخاب شریک هستند به‌ علاوه جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم. این افتخار تنها به من تعلق ندارد و امیدوارم بینش و دانش همه به اندازه‌ای شود که متوجه شوند اگر کی‌روش هم موفق شود، این موفقیت فقط برای تیم ملی نخواهد بود و به همه فوتبال ایران تعلق می‌گیرد. باید از همه کسانی که به من رای دادند نیز تشکر کنم و دست‌شان را به گرمی می‌فشارم.
می گویند کادر فنی تیم ملی زیاده خواه هستند و فقط کارهای خودشان را می کنند.
آن زمان که سرمربی تیم ملی بودم، با تمام مربیان باشگاه‌ها در تمامی استان‌ها در ارتباط بودم. اگر بازیکنی بی‌انضباطی می‌کرد و مربی باشگاهش می‌گفت این بازیکن بی‌انضباط بوده، هرگز وی را به تیم ملی دعوت نمی‌کردم. یعنی همان قدرتی که داشتم را به مربی باشگاه‌ها منتقل کرده بودم! همکاری‌ام با مربیان باشگاه تنگاتنگ و نزدیک بوده و نظرات آنها برایم بسیار اهمیت داشت. به شهرستان‌ها سفر می‌کردم و بازیکن را از نزدیک می‌دیدم. این‌طور نبود که شب بخوابم و صبح بلند شوم و قهرمان شویم. هم جام ملت‌ها را برده‌ام و هم به المپیک و جام جهانی بدون باخت صعود کرده‌ام و همه اینها با همکاری مربیان باشگاه، بازیکنان و رسانه‌ها به‌دست آمد. همه در این موفقیت و افتخار شریک هستند و از همه آنها ممنونم.
251 251
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =