حکومت‌های آفریقایی در صدر جدول قطع کنندگان اینترنت

کشورهای آفریقایی در صدر کشورهایی هستند که اینترنت را به‌عمد قطع و وصل می‌کنند. این کشورها ازجمله بدترین نقض‌کنندگان در جهان هستند.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس گزارش 2018 شفافیت، از اتیوپی در شرق و الجزایر در شمال تا کامرون در مرکز و زیمبابوه در جنوب شرق؛ کشورهای آفریقایی به‌طور منظم برای دوره‌های طولانی ، بیش از هر نقطه دیگری در جهان دست به قطع اینترنت زده‌اند. {لینک}

گزارش مذکور به دسترسی به فیس‌بوک در سراسر جهان نظارت کرده و خطاهای اینترنتی مؤثر روی دسترسی را بررسی می‌کند.

بر این اساس کشور کامرون رکورد طولانی‌ترین قطعی اینترنت و خاموشی آن را در افریقا در دست دارد. از ژانویه 2017 اتصالات در مناطق موسوم به Anglophone Southwest و Northwest یا به‌طور کامل قطع بوده و یا به‌طور طولانی‌مدت دسترسی به اینترنت قطع‌شده است. به دنبال اعتراضات سیاسی، نژادی و اقتصادی، حکومت طرفدار فرانسه اینترنت را به‌عمد خاموش کرد تا بتواند مخالفت‌ها را به حداقل برساند. طبق آمارِ فیس‌بوک، دسترسی به اینترنت بین ژانویه 2017 و ژوئن 2018 بیش از 40 هفته قطع شد.

در این مدت، دوره‌های طولانی‌مدت از قطع عمدی را در کشورهای دیگری مانند چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو و توگو و دوره‌های کوتاه‌مدت قطعی را در مصر، مالی و گامبیا شاهد بودیم.

روند محدود کردن شبکه‌های اجتماعی به‌جای قطعی کامل اینترنت را به‌صورت عامدانه در کشورها می‌بینیم، تا جایی که قبلاً تمام زیرساخت اینترنت قطع می‌شد، اما حالا حکومت‌ها دست به قطعی فیس‌بوک، توئیتر، وایبر، اسکایپ و یوتیوب می‌زنند.

البته این‌گونه محدودسازی‌ها به معنای تضعیف درآمدهای مالی است که بیشتر از بخش‌های دولتی، بخش‌های غیررسمی و خصوصی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی کشورها مانند اوگاندا و زامبیا نیز مالیات سنگینی روی اینترنت بسته‌اند تا بدین ترتیب گفتمان عمومی را کاهش داده و حیات سیاسی را به سود حاکمان تغییر دهند.

در اوگاندا و در طول برگزاری انتخابات فوریه 2016 اینترنت به‌طور عمدی قطع شد و گروه‌های مدنی سعی کردند قطع کنندگان را پای میز محاکمه بکشانند اما هفته گذشته دادگاه به نفع قطع کنندگان وارد عمل شد و تلاش برای محاکمه عاملان با شکست روبرو شد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    15 1
    پس نگو که فیلتر کننده های داخلی با کی رقابت می کنند. می خوان از افریقا جلو بزنند