۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۹

فاطمه آلیا

 

لایحه بیمه زنان خانه‌دار از مدت‌ها قبل در دستور کار بوده و موضوع تازه‌ای نیست. این یک پیشنهاد به‌جا و مؤثر است و تصویب آن می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی زنان خانه‌دار ایرانی داشته باشد و حتی می‌تواند شامل حال زنانی شود که به کارهای نیمه‌وقت یا به مشاغلی که داخل خانه انجام می‌شوند، اهتمام دارند.

با توجه به تغییرات اجتماعی و دگرگونی شئون زندگی در ایران، برخی از وظایف زنان عوض شده و برخی وظایف و الزامات جدید به زندگی آن‌ها اضافه شده است. برخی از وظایف آنان هم مرتفع شده است. وقتی به آسیب‌های مبتلا به جامعه نگاهی می‌کنیم، بیش از همه طلاق و نارضایتی از زندگی خانوادگی را می‌بینیم. ریشه این ناراحتی‌ها و مشکلات خانوادگی در مشکلات اقتصادی هم هست. مثلاً مهریه‌های بالا در ازدواج‌ها قرار داده می‌شود به این امید که این مهریه‌های سنگین بتواند تأمینی برای زنان در صورت طلاق‌گرفتن باشد. اغلب افرادی که مهریه‌های بالا درخواست می‌کنند، همین استدلال را مطرح می‌کنند. شاید هم حق دارند ولی راهش این نیست. باید در این‌باره تمهیدهای حسابی اندیشیده شود. مثلاً اگر سرپرست خانوار فوت کند یا دچار مشکلی شده و از کار افتاده شود، خانواده در قالب خانواده‌های بی‌سرپرست قرار می‌گیرد. حتی اگر خانواده در دسته خانواده‌های بدسرپرست قرار بگیرد، باز هم همین وضعیت را دارد.

خب خیلی از خانواده‌ها هستند که در چنین شرایطی هم میل ندارند زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد یا این‌قبیل نهادها بروند اما باید چاره‌ای برای چنین شرایطی اندیشیده شود. منظور این لایحه همین است.

با این لایحه، زنان دیگر نگرانی‌ای درباره روزهای سختی و دشواری‌شان ندارند. به‌همین‌خاطر هیچ‌وقت درباره ضرورت مطرح‌شدن این لایحه بحثی نبوده است اما درباره نحوه تأمین بودجه و اعتباراتش حرف و حدیث‌هایی بوده است. به‌همین‌خاطر در سال‌های گذشته این پیشنهاد به شکل آزمایشی اجرا شد به این ترتیب که زنان به عنوان حق بیمه ماهی 5 هزار تومان بپردازند و دولت هم همین مبلغ را بپردازد تا صندوق لازم برای این بیمه تأمین شود اما در همین قالب هم مشکلاتی پیش می‌آمد. مثلاً زنانی که از دهک‌های پایین اقتصادی هستند حتی نمی‌توانند همین مبلغ را بپردازند. از سوی دیگر گاهی بودجه دولت برای تأمین سهم خودش از این بودجه کفاف می‌دهد و گاهی نیز در این باره بودجه‌اش کافی نیست.

در این لایحه جدید دولت، این مشکلات هم مرتفع شده و قرار است محل تأمین اعتبارات از بودجه دولتی نباشد که یک سال باشد و یک سال نباشد.

در لایحه جدید بخشی از بودجه در بدو ازدواج تأمین می‌شود که عروس و داماد هزینه‌های مختلفی می‌کنند و هزینه جزیی مربوط به این بیمه، برایشان چیزی نیست. همچنین مثلاً قرار است از کسانی که تمکن داشته‌اند و میل دارند بیش از یک‌بار به سفر حج واجب مشرف شوند، مبلغی برای تأمین این صندوق دریافت شود. درصدی دیگر را هم خود زنان به مرور می‌پردازند. دهک‌های پایین یا زنان خودسرپرست نیازمند یا زنان بدسرپرست را هم دولت به جایشان پرداخت می‌کند.

براساس این لایحه به محض این‌که زنان سرپرست‌شان را از دست بدهند، بلافاصله می‌توانند مانند صندوق بازنشستگی از عواید این بیمه بهره ببرند. این لایحه در کمیسیون‌های مختلفی مطرح شده و این شکل نهایی را پیدا کرده است.

مجلس هم آماده است با دفع دغدغه درباره تأمین اعتبار این لایحه، رأی خوبی به آن بدهد تا این خدمت را به زنان کرده باشد. این لایحه یک پشتوانه برای زنان فراهم می‌کند؛ برای آینده زنان. همان‌طور که یک کارمند دولت بابت دوران بازنشستگی‌اش خیالش راحت است، زنان خانه‌دار هم خیالشان راحت می‌شود.

زمان مطرح‌شدن این لایحه ربطی به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ندارد. این لایحه از خیلی پیش در نوبت تصویب در هیأت دولت بوده است. این‌که به الان موکول شده به خاطر تأمین اعتباراتش بوده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =