ایران پول نفت خود را چگونه می‌گیرد؟

ایبِنا نوشت: یکی از مهم ترین مسائل روز کشور موضوع ساز و کارهای چگونگی فروش نفت ایران و از آن مهم تر دریافت پول نفت یا خرید کالا ما به ازای آن است.

آمریکا که از روز نمادین ۱۳ آبان دور جدید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی خود را علیه ایران آغاز کرده، هشت کشور از جمله چین را از این تحریم ها معاف کرده است. براین اساس چین که یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است می تواند بدون نگرانی از تبعات احتمالی تحریم های یکجانبه به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

با این حال مستثنی شدن این کشور از خرید نفت به معنای آن نیست که بانک های چینی از جمله کونلون بانک که اساسا برای تبادل با ایران ایجاد شده بود، بتوانند نقل و انتقال پول با ایران داشته باشند.

سوئیفت که پیام رسان اصلی بانک های دنیاست، تحت فشار آمریکا خدمات خود را به ایران قطع کرده است و از سوی دیگر کونلون بانک چین نیز می گوید حاضر به همکاری با تهران نیست. بانک های اروپایی نیز دلایل و بهانه های مختلفی برای همکاری نکردن با ایران بعد از برجام داشته اند که از جمله آنها تطبیق نداشتن نظام بانکی ایران با استانداردهای بین المللی از جمله استاندارد گزارشگری مالی IFRS یا توصیه های مرتبط با FATF و نداشتن کفایت سرمایه و بازل-۳ است. 

در حقیقت بانک های چینی بیشتر منتظر اجرایی شدن ساز و کار مالی ایران با اروپا یا همان SPV هستند تا شرایط خود را مطابق با آن تطبیق دهند. بر اساس ساز و کار پیش بینی شده اروپا برای ایران، بدون آنکه پولی بین ایران و کشورهای اروپایی خریدار نفت ایران رد و بدل شود، ایران می تواند ما به ازای نفت صادراتی خود، کالا و خدمات از اروپا خریداری کند.

بر این اساس پول حاصل از صادرات نفت ایران در صندوق طراحی شده توسط اروپا و همچنین چین واریز می شود و از محل وجه واریز شده، تجار و خریداران ایرانی می توانند حواله ارزی دریافت کرده و خرید کالای خود را در کشور مقصد انجام دهند.

شاید یکی از نکات مهم در این زمینه این باشد که شرایط برای کشورهایی مانند چین که تراز تجاری ایران با آنها مثبت است، دشوارتر باشد زیرا بخشی از پول نفت بدون آنکه وارداتی انجام شود، در صندوق مشخص شده باقی خواهد ماند. با توجه به اینکه نقل و انتقال پول بین ایران با کشورهای دیگر دشوار است، لذا پول نفت صادراتی در صندوق مشخص شده باقی می ماند هرچند که ایران برای واردات بیشتر می تواند از آن استفاده کند.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =