چرا باید در فصل سرد آب بیشتری بنوشیم؟/ این ۸ مورد را حتما بخوانید

آب اغلب ماده‌ای فراموش شده تلقی می‌شود چون در بیشتر مواقع به سادگی در دسترس است. در نیمه دوم سال که هوا رو به سرد شدن می‌رود، علائم ظاهری نیاز بدن به آب، کاهش می‌یابند و متأسفانه علائم ثانویه مانند گرفتگی عضلات، تند شدن تنفس و سردردهای مزمن، نمایان می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، در واقع فارغ از اینکه دمای هوا چند درجه باشد و حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید و عرق نکرده‌اید، بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه مثل رساندن مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها، دفع کردن مواد زائد، محافظت از اندام‌ها، آب رسانی و مرطوب نگهداشتن پوست و چشم‌ها، تنظیم غلظت خون و متعادل نگهداشتن فشار خون، به آب نیاز دارد. همچنین در فصل‌های گرم سال، آب به تنظیم دمای بدن و جلوگیری از گرما زدگی کمک می‌کند.

اما مسأله این است که در فصل‌های سرد، به آن اندازه که در تابستان با تعریق و احساس تشنگی، متوجه کم‌آبی بدن می‌شویم، این چنین نیست و در نتیجه میزان کمتری آب می‌نوشیم.

اما چرا باید حتی در فصل‌های سرد سال، به مقدار کافی آب بنوشیم؟

1) جلوگیری از سوزش معده:

عدم نوشیدن آب کافی می‌تواند باعث رفلاکس اسید معده شود.

2) مقابله با خستگی مفرط:

کمبود آب اولین علت خستگی است و می‌تواند سطح انرژی را کاهش دهد. چرا که ماهیچه‌ها نیازمند محیط متعادل الکترولیت برای انجام فعالیت‌ها می‌باشند.

3) جلوگیری از یبوست:

کمبود آب، سیستم دفع را مختل کرده و باعث باقی ماندن مواد سمی در بدن می‌شود. در چنین شرایطی، آب مورد نیاز برای فعالیت، از اندام‌های داخلی تأمین شده و همین امر موجب بروز یبوست می‌شود.

4) جلوگیری از درد مفاصل:

کم‌آبی شکننده شدن غضروف‌ها را به دنبال خواهد داشت مانع از عملکرد صحیح آن‌ها می‌شود. وقتی غضروف‌ها ضعیف شوند، بین مفاصل اصطکاک به وجود خواهد آمد و درد و آسیب آن‌ها را در پی دارد.

5) جلوگیری از کمر درد:

آب موجود در دیسک نخاعی حدود 75درصد از وزن بدن را تحمل می‌کند. اگر آب موجود در دیسک از بین برود، عملکرد آن مختل شده و باعث احساس درد در ناحیه کمر می‌شود.

6) کاهش سردرد:

کمبود آب در بدن از علل عمده‌ی بروز سردرد و میگرن است. میگرن اغلب به علت گسترش بیش از حد رگ‌های خونی ناشی از استرس، گرما و آلرژی به مواد غذایی به وجود می‌آید. کم‌آبی بدن می‌تواند هرکدام از این فاکتورها را افزایش دهد.

7) بهبود وضعیت پوست:

خشک شدن و ضعیف شدن پوست یکی از نتایج عدم مصرف کافی آب است. نوشیدن مقدار کافی آن می‌تواند باعث شفاف شدن پوست شود.

8) جلوگیری از ورم کردن اعضای بدن:

در شرایط حاد، بدن شروع به ذخیره آب موجود در بدن می‌کند و این عمل اغلب در عضوهایی مانند صورت، دست یا پا صورت می‌گیرد.

برای جلوگیری از بروز هر کدام از مشکلات یاد شده، سعی کنید همواره بطری آب همراه داشته باشید اما از نوشیدن آب بسیار سرد خودداری کنید چون برای کبد مضر است. همچنین می‌توانید در طول روز از نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز هم استفاده کنید اما مصرف کافئین و الکل را، که هردو کمبود آّب بدن را تشدید می‌کنند، تا حد امکان متوقف کنید.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =