۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶

هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

محمد البرادعی دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در واپسین روزهای حضور در این پست از خطر افزایش تسلیحات هسته‌ای در جهان خبر می‌دهد. مرد اول پرونده‌های هسته‌ای در سطح بین‌المللی که در طول چند سال اخیر چندان باب میل ایالات متحده و غربی‌ها عمل نکرده‌است این بار بی‌پروا‌تر از پیش از ابرقدرت‌های جهان می‌خواهد تا در مسیر خلع سلاح هسته‌ای گام بردارند. البرادعی بر این باور است که تا زمانی که کشورهای قدرتمند تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارند نمی‌توان از دیگران خواست تا دست از تلاش برای دستیابی به این فن‌آوری بردارند.

در شرایطی که رژیم اسرائیل با حمایت ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد و البته از عضویت در معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) هم سرباز می‌زند، البرادعی منطقه خاورمیانه را از این حیث خطرناک خوانده و این منطقه را به بمب هسته‌ای ساعتی تشبیه کرد.

البرادعی در این خصوص گفت: جامعه جهانی در حالی از محدود کردن تسلیحات هسته‌ای سخن می‌گوید که برخورد‌های دوگانه با این مقوله منجر به بی‌اعتباری تلاش‌های بین‌المللی شده‌است. ما باید در این باب فضا را برای اعمال برابری و عدالت مهیا کنیم.

قریب به یازده سال است که البرادعی 67 ساله در مسند عالی‌ترین مقام‌ هسته‌ای جهان ایستاده است. دوران ریاست او در ماه نوامبر به پایان می‌رسد و رایزنی‌ها برای تعیین جانشین او از مدتها پیش اغاز شده است.

البرادعی با اشاره به بزرگ‌نمایی‌های ایالات متحده و غرب در خصوص پرونده هسته‌ای ایران گفت: همه نگاه‌ها به ایران جلب شده است و این در حالی‌است که 9 کشور دیگر تا چند سال آینده به راحتی به فن‌آوری هسته‌ای دست پیدا خواهند کرد. تکنولوژی تولید اورانیوم غنی‌شده در اختیار کشورهای بسیاری است.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ادامه تنها راه برای مهار این روند رو به جلو را الحاق تمامی کشورها به معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای دانست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =