۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸

فردین یزدانی

متولی ساخت و ساز در کشور وزارت مسکن و شهرسازی است. براساس قانون این وزارتخانه وظیفه دارد تا درباره الگوهای ساختمان سازی اظهار نظر کند. اینکه وزارت مسکن و شهرسازی و یا شخص وزیر مسکن پیرامون نحوه ساخت خانه ها اظهار نظر می کنند اشکالی ندارد. وزیر مسکن براساس وظایفی که وزارتخانه تحت مدیریتش برعهده دارد باید درباره سیاستهای ساخت و سازها و الگوهای مورد پسند در ساختمان سازی کشورنظر بدهند. اما اینکه الگوهایی که مطرح می شود تا چه اندازه با نیازها و امکانات ساختمان سازی کشور همخوانی دارد دیگر به سیاستهای خودشان بستگی دارد.

اگر امروز مقامات دولتی به  ویلا سازی و احیای اندرونی و بیرونی اعتقاد دارند براین اساس سیاست کاهش جمعیت کلان شهری مانند تهران است.  دولت به دنبال ان است تا مردم کلان شهرها به سمت شهرها کوچک  نقل مکان کنند. شاید از طریق بتواند با کنترل جمعیت بحران مسکن در کلان شهرها را کنترل کند. براین اساس اظهارات و تاکیدات مسوولان دولتی بر روی ساخت وسازها چندان اثری نمی گذارد.

 ساخت و ساز در ایران  مساله ای کاملا سلیقه ای است. با توجه اینکه نهادهای نظارتی از جمله وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان نتوانسته اند این وظیفه خود را طی دهه های گذشته بخوبی ایفا کنند امروز نه تنها با بحران مسکن مواجهیم بلکه ساختمانهای کشور از کیفیت و دوام لازم برخوردار نیستند.

 

شاید نظام مهندسی ساختمان بگوید دولت با دخالتهای گاه و بی گاه خود نگذاشته است آنطور که می خواهد وظیفه نظارتی اش را انجام دهد. اما باید بگویم در دهه گذشته نه وزارت مسکن و شهرسازی نه سازمان نظام مهندسی در جهت تحول ساخت و ساز و ارتقای کیفیت ساختمان سازی گام برداشته اند. شاید در حرف و شعار خوب وعده داده باشند اما در عمل اتفاقی رخ نداده است.

اگر می خواهیم کیفیت ساخت وساز افزایش یابد وزارتخانه های با دوام برخودار شویم باید وزارت مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان کشور با یکدگیر تعامل سازنده داشته باشند. وزارت مسکن و شهرسازی از مداخله کردن در امور این سازمان دست بردارد و بگذارد استقلال این سازمان حفظ شود. این سازمان نیز از باید به تحول ساختاری بپردازد و با مشورت و هم اندیشی جامعه مهندسی کشور در جهت رونق و پویایی ساختمان سازی کشور گام بردارد. اگر این امر محقق نشود ساخت وساز هم روند چند دهه گذشته را طی خواهد کرد. ممکن است وقوع حوادثی چون زلزله یا نشست ساختمانها وضعیت را بغرنج تر کند.

کارشناس مسکن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =