اکنون بیماری‌های محیطی در بسیاری از کشورها از جمله ایران ریشه‌کن شده اما بیماری‌های ژنتیکی روز به روز در حال افزایش است.

ایرنا نوشت:

 عضو مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مشاوره ژنتیک برای افرادی که در سن بالا تصمیم به ازدواج دارند یا خانم هایی که می خواهند باردار شوند، ‌بسیار ضروری است.   

دکتر "یوسف شفقتی"افزود: بالا رفتن سن ممکن است تاثیرات منفی بر روی زایمان بگذارد و منجر به بروز بیماری های ژنتیکی در فرزندان شود.

وی گفت: اگرچه ممکن است والدین سابقه هیچگونه بیماری را در خانواده خود نداشته باشند اما به علت اینکه در سن بالا ازدواج کردند بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

وی با بیان اینکه اصلی ترین هدف مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا جلوگیری از تکرار یک بیماری ارثی در هر حاملگی است، افزود: زوج های جوان باید قبل از تصمیم به ازدواج ، قبل از بچه دار شدن، در هنگام حاملگی یا بعد از زایمان باید تحت مشاوره ژنتیک قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اکنون بیماری‌های محیطی در بسیاری از کشورها از جمله ایران ریشه‌کن شده اما بیماری‌های ژنتیکی روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه کشور ما در خاورمیانه از نظر وجود دفاتر مشاوره ژنتیک منحصر به فرد است، گفت: مردم باید بدانند که انجام مشاوره ژنتیک در ازدواج های فامیلی و غیرفامیلی نیز ضروری است.

شفقتی در عین حال افزود: البته زوج ها در ازدواج های غیر فامیلی با خطرات کمتری مواجه هستند اما باید قبل از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه کنند و اطلاعات دقیق و کاملی را از وضعیت خود و خانواده هایشان به مشاوران متخصص در این زمینه ارایه دهند.

کد خبر 84223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =