۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۱

بالاخره مهر سکوت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعلام حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، شکسته شد.

نسرین وزیری

 البته از مدتها پیش که آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین، اعلام کرده بود که «اصولگرایان نباید از احمدی‌نژاد عبور کنند»، حمایت مدرسین از نامزدی دوباره رئیس‌جمهور، قابل پیش‌بینی بود. البته پس از انتشار این سخنان یزدی، چهره‌هایی همچون احمد خاتمی و حسینی بوشهری از اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین در واکنش به سخنان رئیس خود با تأکید بر اینکه موضع جامعه مدرسین در انتخابات آتی هنوز مشخص نیست، حمایت شخص یزدی از احمدی‌نژاد را یک « اظهارنظر شخصی» خوانده بودند که نمی‌تواند ملاک عمل برای کلیت این تشکل باشد. انتشار اخباری مبنی بر عدم رأی به حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در نشست روز جمعه 4 اردیبهشت ماه جامعه مدرسین، مؤید سخنان این دو نفر بود. در آن جلسه احمدی‌ن‍‍ژاد تنها 16 رأی از 29 رأی حاضران در جلسه را کسب کرده بود. اما دیروز آیت‌الله یزدی با صدور اطلاعیه‌ای با امضای خود، رسماً از احمدی‌نژاد اعلام حمایت کرد. به این ترتیب پیش‌بینی سیداحمد خاتمی که گفته بود جامعه مدرسین تا قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی، موضع خود را مشخص خواهد کرد، به واقعیت پیوست. در اطلاعیه مذکور آمده بود: «پس از بررسی‌های لازم، اکثریت اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ‏حمایت خود را از کاندیداتوری جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد اعلام نمودند. ‏» به این ترتیب جامعه مدرسین مشی متفاوتی از آنچه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اتخاذ کرده بود را در پیش گرفت. در انتخابات ریاست جمهوری نهم، علیرغم حمایت اکثریت قابل توجهی از اعضای جامعه مدرسین از نامزدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به دلیل عدم حصول نصاب رأی دوسوم اعضا‌، این تشکل روحانی موضع سکوت اتخاذ کرد. اما برخی اعضای جامعه مدرسین با عنوان شخصی از هاشمی حمایت کردند.

 شبهه در موضع جامعه مدرسین

مطابق اساسنامه جامعه مدرسین، برای اعلام حمایت از کاندیدای ریاست جمهوری باید بیش از دوسوم اعضای جامعه با آن موافق باشند. در حال حاضر این تشکل روحانی دارای 55 عضو است که کسب دو سوم آرای اعضای آن گویای لزوم رأی موافق 36 نفر می‌باشد. اما آنچنان که در بیانیه آیت‌‌الله یزدی آمده است، اکثریت اعضای جامعه مدرسین از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند. اکثریت اعضای این تشکل یعنی بیش از 30 نفر از 58 عضو جامعه مدرسین. تفاوت دو رقم بیش از 30 و 36 نشانگر آن است که علی رغم اعلام حمایت اکثریت اعضای جامعه مدرسین از احمدی‌نژاد آرای آنان بیانگر موضع انتخاباتی این تشکل نمی‌تواند باشد.

این همان شبهه‌ای است که یک عضو مطلع جامعه مدرسین نیز در گفت وگو با «آینده» آن را تأیید کرده است. سکوت دیگر اعضای جامعه مدرسین در این باره نیز معنی دار است. محمد غروی عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین در گفت و گو با «خبر» در پاسخ به اینکه آیا موضع آیت‌الله یزدی و بیانیه ایشان در حمایت از احمدی‌نژاد را می‌توان به حساب موضع جامعه مدرسین دانست؟ گفت: به همان‌چیزی که ایشان گفتند اکتفا کنید، قرار نیست دیگر اعضا در این‌باره حرفی بزنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که نظر وی را درباره شخص احمدی‌نژاد و عملکرد دولت نهم می‌پرسید، افزود: من هیچ نظری در این‌باره ندارم.

تلاش‌های «خبر» برای گفت وگو با احمد خاتمی، عباس کعبی، مرتضی مقتدایی، محسن صالح و جمشیدی از اعضای جامعه مدرسین به علت عدم امکان برقراری تماس با آنها بی‌نتیجه ماند. اما آیت‌الله یزدی در نشست خبری دیروز خود به این شبهه پاسخ داد. او با بیان اینکه آرای موافق با احمدی‌نژاد، 3 رأی کمتر از حد نصاب لازم در اساسنامه جامعه مدرسین بوده است، بر این نکته صحه گذاشت که 33 نفر از اعضای این تشکل به احمدی‌نژاد رأی مثبت داده‌اند. وی در توجیه اینکه چرا جامعه مدرسین بر خلاف اساسنامه خود عمل کرده و از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت نموده است، گفت: با عنایت به محدود بودن زمان اعلام نظر به این نتیجه رسیدیم که اعلام کنیم اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از کاندیداتوری دکتر احمدی‌نژاد حمایت کردند. البته وی در پاسخ به سؤالی درخصوص شبهه عدم ثبت دو سوم آرا برای این رأی‌گیری، گفت: جامعه مدرسین همیشه در طول ۵۰ سال گذشته براساس تکلیف شرعی انجام وظیفه کرده و به هیچ وجه مباحث جناحی و گروهی در آن راه نداشته است. اکثریت آرا اعضای جامعه مدرسین با احمدی‌نژاد است.

 یزدی، پیشتاز حمایت از احمدی‌نژاد

علی‌رغم چنین شبهاتی، آیت‌الله یزدی، همچنان پیشتاز حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد باقی ماند و علاوه بر صدور بیانیه، با برگزاری نشست خبری‌ای که تنها نمایندگان فارس و ایرنا در آن حضور داشتند، نیز بار دیگر این موضع را تکرار کرد.

وی در این نشست با تأکید بر اینکه جامعه مدرسین در مسائل کلی نظام نقش دارد و و همواره کوشیده است عملکرد خود را با مراجع عظام و مقام معظم رهبری در راستای اهداف عالی نظام هماهنگ کند ، گفت: یکی از مهمترین مسائل کشور نیز انتخابات ریاست جمهوری دهم است. جامعه مدرسین از ماه‌ها پیش در کمیسیون مربوطه کلیات، شاخص‌ها و مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را مورد بحث و بررسی قرار داد و نتایج را به شورای عالی مدرسین جهت تصمیم‌گیری نهایی ارائه داد. اعضای جامعه نیز در چندین جلسه به صورت محرمانه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری به بحث و بررسی پرداختند. به گفته وی رأی‌گیری نهایی طی هفته‌های گذشته انجام شد. یزدی اضافه کرد: با توجه به اینکه تنها سه رأی با میزان نصاب فاصله وجود داشت و با عنایت به محدود بودن زمان اعلام نظر به این نتیجه رسیدیم که اعلام کنیم اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از کاندیداتوری جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد حمایت کردند. وی با بیان اینکه این تصمیم جامعه مدرسین به دور از هرگونه معیارهای حزبی و سیاسی اتخاذ شده و بر اساس تکلیف و وظیفه شرعی بوده است، به دلایل حمایت از احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: احمدی‌نژاد در مقایسه با سایر افراد به ارزش‌های اسلامی توجه بیشتری داشته و شاخص‌های مورد نظر امام و رهبری را رعایت می‌نماید. خدمات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایشان و همچنین مردمی بودن آقای احمدی‌نژاد دیگر از دلایل حمایت جامعه مدرسین ایشان می‌باشد.

 حمایتی که مطلق نیست

آیت‌الله یزدی علی‌رغم برشماری محسنات احمدی‌نژاد، در عین حال تصریح کرد: حمایت جامعه مدرسین به معنای تأیید مطلق نیست و همواره ضعف‌ها و نواقص دولت نهم در جلسات مطرح و مستقیماً به احمدی‌نژاد گوشزد شده است. این تنها انتقاد یزدی به احمدی‌نژاد بود. انتقادی که بلافاصله پس از آن، او بار دیگر از نظر موافقش با نامزدی احمدی‌نژاد سخن گفت و افزود: مجدداً عرض می‌کنم به هیچ وجه مجوز شرعی برای عبور از آقای احمدی‌نژاد را ندادیم و البته این نظر شخصی بنده می‌باشد. در همین حال آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، دیگر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در تشریح دلایل حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از احمدی‌نژاد گفت: باتوجه به این که احمدی‌نژاد از شاخصه‌های مدنظر مقام معظم رهبری برخودار است به همین دلیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از وی حمایت می‌کند. به گفته وی سخنرانی احمدی‌نژاد در نیویورک، ژنو و...، اقدامات از اقدامات ارزنده‌ای است که، عزت مسلمانان را در جهان فراهم کرده است و همگان این شاخصه‌ها را دیده‌اند و جامعه مدرسین نیز برهمین اساس از ایشان حمایت کرد.

 تداوم سکوت روحانیت

علی رغم اعلام موضع صریح جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از احمدی‌نژاد، جامعه روحانیت همچنان بر موضع سکوت خود پافشاری می‌کند. حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در گفت وگو با «خبر» با بیان اینکه موضع پیشین این تشکل روحانی در اتخاذ موضع سکوت تغییر نکرده است، افزود: تغییر این موضع در گرو تشکیل جلسه دیگری در شورای مرکزی جامعه روحانیت است که در حال حاضر بنایی برای تشکیل دوباره جلسه برای موضوع انتخابات نداریم.

این در حالی است که او پیش از این اعلام کرده بود که در صورت اتخاذ تصمیم مشخصی از سوی جامعه مدرسین، احتمال همسویی جامعه روحانیت با این تشکل وجود دارد. کما اینکه جامعتین معمولاً مواضع یکسانی اتخاذ کرده‌اند و به نظر وی بعید به نظر می‌رسد که اینبار جامعه روحانیت موضعی متفاوت بگیرد و اتحاد جامعتین را خدشه‌دار کند. اگرچه برخی اعضای جامعه روحانیت نظیر غلامرضا مصباحی‌مقدم تأکید دارند که «پشت احمدی‌نژاد را خالی نمی‌کنند»، اما رأی‌گیری‌های داخلی در این تشکل روحانی تاکنون به حمایت از احمدی‌نژاد ختم نشده است. کما اینکه در یکی از رأی‌گیری‌ها در شورای مرکزی جامعه روحانیت، از میان 23 عضو حاضر در جلسه تنها 13 نفر با حمایت از احمدی‌نژاد موافق بودند و سکوت 10 نفر از دیگر اعضا سبب شد تا جامعه روحانیت رسماً از احمدی‌نژاد حمایت نکند. مرتضی الویری از اعضای شورای مرکزی کارگزاران و شهردار دولت هاشمی رفسنجانی، حضور چهره‌هایی چون هاشمی، روحانی و ناطق نوری در جامعه روحانیت مبارز و انتقاد آنها به عملکرد دولت نهم را در عدم حمایت این تشکل از نامزدی دوباره وی مؤثر دانسته بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =