حسن کاظمی قمی

دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ابزارهای مهم تامین امنیت ملی و منافع ملی کشور است و برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بدنبال منافع ملی و مصالح اسلامی است، نقش دستگاه دیپلماسی در توسعه فرصت ها و کاهش تهدیدات برجسته است.

دستگاه دیپلماسی کشور نقش درجه اول را در تامین منافع ملی و انقلابی که مورد تاکید رئیس جمهور کشورمان نیز بوده است، دارد. کشورمان در ارتباط با هر منطقه ای بر اساس شرایط آن منطقه باید این نگاه را تعریف کند.

آنچه که اهمیت دارد این است که دستگاه دیپلماسی باید با تبیین یک دیپلماسی روشن و اتخاذ تاکتیک ها و تکنیک هایی که متناسب با شرایط خاص هر کشور است در جهت پیشبرد اهداف و تامین منافع قدم بردارد.

از این منظر سفارت خانه به عنوان پیگیران و اجرا کنندگان سیاست های تامین کننده منافع ملی کشورمان هستند نیز نقش اول را در سیاست خارجی برعهده دارند در عین حال که سفیر به عنوان نماینده دولت متبوع در کشور متوقف الفیه باید بتواند در چارچوب اهداف تعریف شده پیگیری های لازم را انجام دهد و اهداف سیاست خارجی تعریف شده کشور را محقق سازد.

طبیعی است که فرصت ها و تهدیات هم ابعاد داخلی دارد و هم خارجی، دستگاه دیپلماسی کشور باید یکی از عمده تلاش های خود را در کاهش تهدیدات و افزایش فرصت ها داشته باشد. در این راستا برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که با مشخصه های یک سیاست مستقل از ابتدای انقلاب با عنوان سیاست" نه شرقی و نه غربی" کار خود را آغاز کرد، مسئولیت های سنگین و حجیمی تعریف شده است.

دستگاه دیپلماسی، سفارت خانه ها و سفیر به عنوان نماینده دولت مسئولیت دارند که سیاست های نظام را برای تحکیم و توسعه روابط دوجانبه  در همه زمینه های ممکن میان دو کشور پیگیری کند. توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، دفاعی جزء مسئولیت های دست اندرکاران دیپلماسی هر کشوری است.

علاوه بر این زمینه های همکاری تلاش سفارت خانه در جهت توسعه فرصت ها و کاهش تهدیدات خواهد بود و از سوی دیگر بنا به شرایط هر کشور، تلاش های سفارت می تواند در جهت ایجاد پیمان ها اعم از منطقه ای یا بین المللی باشد.

طبیعتا سفارت و سفیر باید  بخشی از تلاش خود را برای توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در کشور متوقف الفیه متمرکز کند.

سفیر سابق ایران در عراق

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =