رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، اصالت وجود انسان را به روح دانست و تاکید کرد: ادارک اصلی بشر به وسیله روح او انجام می شود و نقش جسم و بدن ظاهری به عنوان ابزاری برای این امر مهم است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رسا،ادامه اظهارات شب گذشته آیت الله محمد تقی مصباح یزدی درباره روح و رابطه آن با عالم هستی چنین است :

• ادراک اصلی به وسیله روح انجام می شود نه بدن و جسم، نقش این دو تنها به عنوان ابزار وسیله ای برای ادارک است نه بیشتر، متاسفانه با وجود این مساله مهم عده ای منکر روح شده و آن را نفی می‌کنند.

• ادراک انسان از روح همان علم حضوری است که هیچ واسطه‌ای در آن دخالت ندارد . افرادی که پالایش و تصفیه نفس می‌کنند، روحشان تقویت می‌شود.

• کسانی که خود را از نفس زدوده اند، متوجه هستند که روحی نیز در کار است، اینها بدن ظاهری را حاشیه می بینند و اصالت را به طور کامل به روح می دهند.

• همه انسان ها با فطرت توحیدی متولد می شوند و خدا پرستی امری فطری است، حال در این بین عده ای نیز هستند که بنا به دلایلی خدا را پرستش نمی کنند.

• علم انسان به امور یا بی‌واسطه و یا با واسطه است، به اولی علم حضوری و به دومی که انسان از طریق حواس و تعقل به آن پی می‌برد، علم حصولی گفته می شود.

• دانسته‌ها و معلومات ما نیز اینچنین است، بخشی که از آنها اطلاع داریم آگاهانه نامیده می شوند، اما دسته‌ای که از آن اطلاعی نداریم و به کمک محرکی همچون برخی از حوادث یا مطالعه کتاب و جزوات و امثال اینها متوجه آن می‌شویم و پی به آن می بریم ، نیمه آگاهانه اطلاق می شود.

• اگر از برخی منکرین خدا سؤال شود، دنیا را چه کسی خلق کرده است؟ کمی به فکر و تامل فرو می‌روند و اذعان می کنند که قطعا تصادفی نبوده و نمی‌تواند باشد و این امر مصداق علم حضوری نسبت به دانسته‌های نیمه آگاهانه است.

• البته برخی از منکرین خداوند تبارک و تعالی نیز وجود دارند که به علت نشستن غبار غفلت و ضعیف شدن فطرت شان، به هر میزان با آنها از خدا سخن گفته شود، هیچ تاثیری ندارد و باید گفت درک این قبیل افراد کاملا ناآگاهانه است.

کد خبر 86626

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =