۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰

طی 13 ماه گذشته، سیاره مشتری سه بار هدف حمله اجرام فضایی قرار گرفته است که باعث شگفتی ستاره‌شناسان شده است. پیش از این تصور می‌شد که برخورد اجرام فضایی با مشتری چند قرن یک بار اتفاق می‌افتد.

بهنوش خرم‌روز: سیاره مشتری،‌ بزرگ‌ترین همسایه زمین در منظومه شمسی، یک بار دیگر مورد حمله اجرام فضایی قرار گرفت. از 13 ماه پیش تا به حال،‌ یعنی تنها یک ماه بیشتر از یک سال،‌ این سومین باری است که حمله به این سیاره ثبت می‌شود. دو دفعه قبلی به ماه‌های خرداد سال گذشته و تیر همین امسال برمی‌گردد و برخورد سوم هم جمعه همین هفته اتفاق افتاد. البته از برخورد اول، ‌فقط لکه تیره به جا مانده از برخورد دیده شد.

قبل از این،‌ تنها برخوردی که ما از مشتری سراغ داشتیم به 16 سال پیش برمی‌گشت که برخوردی پیشبینی شده بود و خیلی از حرفه‌ای‌ها آمادگی آن را داشتند و آن را مشاهده و ثبت کردند. اما سه برخورد اخیر را ستاره‌شناسان آماتور در کشورهای مختلف دنیا ثبت کرده‌اند. تا پیش از این تصور می‌شد که این قبیل برخوردها،‌ یعنی برخورد اجرام فضایی با سیاره مشتری خیلی پدیده نادری است و هر چند قرن یک بار اتفاق می‌افتد.

بر اساس گزارشی که نیوساینتیست منتشر کرده، فراگیر شدن تلسکوپ‌هایی که تصویرهایی با وضوح بالا به دست می‌آورند،‌ عامل مهمی در  کشف برخوردهای بیشتر است. بر همین اساس،‌ گروهی از محققین پیشنهاد کرده‌اند که پروژه‌ای بین‌المللی برای رصد برخوردهای مشتری به راه انداخته شود تا بتوان طی سال‌های آینده گزارشی کامل از برخورد اجرام فضایی با مشتری در اختیار داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۴
    1 0
    حیوونی اون داره به جای ما کتک میخوره.