۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲

داروهای وارداتی که ساخت آنها در کشور توجیه اقتصادی دارد در آینده نزدیک در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز، دکتر شیبانی معاون غذا و دارو وزارت بهداشت اظهار کرد: تا پایان برنامه پنج ساله قصد داریم تولید 99 درصد داروها را با کمک داروسازان و صنعتگران در داخل کشور انجام دهیم البته اکنون صرفا به داخل کشور نمی‌اندیشیم بلکه نگاه ما به بازارهای خارج از کشور است.

وی افزود: البته این به آن معنی نیست که قصد محدود کردن واردات دارو را داشته باشیم ولی برنامه داریم که سطح داخلی سازی داروهایی که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است را افزایش دهیم.

شیبانی افزود:در حال حاضر ایران تنها کشور منطقه خاورمیانه و شاید در آسیاست که حدود چند ماه پیش توانسته از طریق سازمان بهداشت جهانی تاییدیه تولید و نظارت بر واکسن را دریافت کند. این مورد امتیاز بسیار بزرگی است، چرا که وارد عرصه‌ای می‌شویم که به تدریج می‌توانیم واکسن را به خارج از کشور صادر کنیم. در حال حاضر توانسته‌ایم برخی داروها را بدون کمک گرفتن از دانش شرکت‌های خارجی در داخل کشور تولید کنیم.

شیبانی با اشاره به نظام توزیع و عرضه دارو گفت: به تدریج در حال مکانیزه کردن توزیع دارو هستیم.وی درخصوص صدور مجوزتاسیس داروخانه اظهار کرد: حدود سه چهار سال است که تعداد قابل ملاحظه‌ای از داروسازان در نوبت تاسیس داروخانه چه در تهران و چه در شهرهای بزرگ هستند و به تازگی اجازه تاسیس داروخانه در تهران و شهرهای بزرگ برحسب نوبت و امتیازرا شروع کرده‌ایم که از طریق دانشگاه‌ها روند آن اعلام می‌شود.

شیبانی با بیان اینکه نخستین سیاست ما در دسترس بودن دارو با کیفیت خوب و مناسب کمی و کیفی است، تاکید کرد: برنامه ما حمایت از صنعت است و تمام ضوابط ما در این جهت تدوین شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =