۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۳

قطب‌های مغناطیسی زمین هر 300هزار یکبار و با روندی آرام جابجا می‌شوند. اما تحقیقات تازه نشان می‌دهند گاهی این روند شتابی غیرعادی می‌گیرد و باعث ایجاد مشکل در مهاجرت پرندگان و سیستم‌های ناوبری می‌شود.

محبوبه عمیدی: به طور معمول هر 300هزار سال یکبار دو قطب مغناطیسی زمین با یکدیگر جابجا می‌شوند. این جابجایی تقریبا 5000 سال به طول می‌انجامد. این روند ثابت میلیونها سال است که ادامه داشته، اما تحقیقات تازه نشان می‌دهند این دو قطب می‌توانند با سرعت سرسام‌آوری به سمت قطب مخالف حرکت کنند. یک نمونه از این حرکت حدود 16میلیون سال پیش به وقوع پیوسته است.

به گزارش نیوساینتیست، این دومین باری است که اثبات می‌شود گاهی حرکت قطب‌های مغناطیسی زمین به سمت قطب مخالف شتابی غیرعادی داشته است. پیش از این در سال 1995 گدازه‌های باستانی در ناحیه اورگان کشف شدند که نشان می‌دادند شتاب حرکت این قطب‌ها به سمت یکدیگر حداقل 10هزار برابر بیشتر از شرایط همیشگی بوده است. در واقع قطب‌ها هر روز نزدیک به 6 درجه حرکت می‌کردند! کمتر کسی این پدیده را باور می‌کرد اما به نظر می‌رسد این شرایط غیرمعمول می‌تواند باز هم تکرار شود.

جاناتان گلن و همکارانش در مرکز بررسی‌های زمین‌شناسی ایالات متحده در منلو پارک، کالیفرنیا می‌گویند آنها نمونه دیگری از این شتاب را در نوادا کشف کرده‌اند. سنگ آتشفشانی پیداشده توسط این گروه نشان می‌دهد قطب‌های مغناطیسی زمین ظرف مدت یک‌سال 53 درجه جابجا شده‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کرده باشد، قطب‌های مغناظیسی زمین تنها ظرف مدت 4 سال به طور کامل جابجا شده‌اند.

این شتاب غیرعادی می‌تواند سیستم ناوبری هواپیماها و کشتی‌ها را دچار اختلال کند و از سوی دیگر پرندگان مهاجر را با مشکلات متعددی روبرو خواهد کرد.

عده‌ای از زمین‌شناسان معتقدند این پدیده غیرعادی می‌تواند منطقه‌ای باشد. هنوز دلیلی برای این شتاب سرسام‌آور ارائه نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چی بگم آخه؟!؟!؟ IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۵
    1 0
    :-؟؟