۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۴

رییس‌جمهور لهستان : لهستان بچه کوچکی نیست که از او بپرسید پدرش را بیشتر دوست دارد یا مادرش.

برونیسلاو کوموروفسکی،رییس‌جمهور جدید لهستان که جانشین لخ کاژینسکی شد،طی این هفته تور اروپایی خود را آغاز و از آلمان، بلژیک و فرانسه دیدن خواهد کرد.لازم به یادآوری است که بعد از سانحه هوایی که درماه مارس سال جاری منجر به مرگ لخ کاژینسکی،رییس‌جمهور سابق لهستان شد،کوموروفسکی توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری برادر دوقلوی لخ را شکست و ریاست‌جمهوری را از آن خود کند. به مناسبت آغاز سفرش کورموروفسکی در مصاحبه با روزنامه لوتام چاپ سوییس به تشریح برنامه‌های آینده خود پرداخته است.

تقریبا یک سال است که لهستان طرح"دفاع مشترک اروپا" را به فرانسه ارائه داده تا این کشور درباره آن تصمیم‌گیری کند،آیا این بدان معناست که لهستان دیگر به لحاظ امنیتی به آمریکا وابسته ومتکی نخواهد بود؟
لهستان عضو دو ساختار مهم اروپایی است: اتحادیه اروپا و ناتو . کشورمان تمایل دارد تا هم روابط گسترده‌ای با کشورهای اروپایی داشته باشد و هم روابط فراآتلانتیکی خود را تقویت کند.نمی‌توان حقایق را پنهان کرد.کمی واقع‌بین باشیم؛ در حوزه امنیتی و دفاعی تنها دیوانگی است که پتانسیل و برتری نظامی آمریکا را انکار کنیم.واشنگتن تغییرات قابل توجهی در سیاستهای خود به وجود آورده است.چرا باید آمریکا پای خود را از مسائل اروپا بیرون بکشد، باید با این گرایش مبارزه کرد چرا که گزینه دیگری برای ما وجود ندارد.در حال حاضر اروپا سیاست و یا برنامه دفاعی مشترکی ندارد.وضعیت کشور من هم تغییر کرده، لهستان دیگر بچه کوچکی نیست که از او بپرسید پدرش را بیشتر دوست دارد یا مادرش.ما دوست داریم هم با اروپا و هم با آمریکا روابط استراتژیک داشته باشیم.

از ابتدای سال جاری، شاهد بهبود روابط میان مسکو و ورشو بوده‌ایم،آیا لهستان دیگر مسکو را دشمن خود نمی‌داند؟
هدف ما اینست که قاره اروپا امن،بدون خطر و خالی از ترس باشد.لهستان مدتی است که بهبود روابط با روسیه را از سر گرفته و این نه تنها هدف مشترک لهستان و روسیه بلکه در مجموع اتحادیه اروپاست.روسیه موقعیت و جایگاه محکم لهستان در اتحادیه اروپا را به خوبی شناخته و به این حقیقت پی برده که دو کشور باید معضلات و مشکلاتشان را خودشان حل کنند.در غیر این صورت چالشها دامنه خواهد یافت.

سیاست لهستان در برخورد با همسایگان شرقی چیست؟
سیاست غالبا نه بر پایه احساسات بلکه بر پایه توانایی‌ها و امکانات تعریف می‌شود.بزرگترین تحولی که در لهستان رخ داده، اراده ما برای بهبود رابطه با روسیه است. این بدان معنا نیست که ما از تشویق اوکراین برای نزدیک شدن به غرب چشم‌پوشی کنیم. البته از زمان انقلاب نارنجی موقعیت و شرایط در اوکراین تغییر کرده است ولی من بر این اعتقادم که باید با رهبران اوکراین گفتگو کرد.

لهستان قریب به 2500 سرباز در افغانستان دارد که تا کنون 20 تن آنها کشته شده است. چه تعبیری از این شکست نظامی دارید؟
من به هیچوجه آن را شکست نمی‌دانم.لهستان کمکهای فراوانی در عراق به نیروهای متحد کرد. مأموریت ما در عراق به پایان رسیده و اکنون در تلاشیم تا این بار استراتژی جدیدی را در قالب ناتو در افغانستان تعریف کنیم .این احتمال وجود دارد که در نشست ماه نوامبر این استراتژی به تصویب اعضای ناتو برسد.در مجموع برای بهبود وضعیت افغانستان باید به اصلاحات اجتماعی و اقتصادی نیز توجه کرد.

لوتام،اول سپتامبر 2010
ترجمه:زهرا خدایی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =