۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵

چاپ «زن گریان» به همراه دیگر چاپ های مهم پیکاسو در حراجی آثار این هنرمند بنام در حراجی سوتبی به زیر چکش می‌رود.

به گزارش خبرآنلاین، این اثر یکی از 58 اثر چاپ پیکاسو است که ماه جاری در سوتبی به فروش می‌رود. این حراجی «مهم‌ترین» حراج قرن چاپ‌های پیکاسو است.

انتظار می‌رود مجموع این آثار به قیمت سه میلیون پوند به فروش برسند. این آثار را یک مجموعه‌دار اروپایی که نمی‌خواهد نامش فاش شود برای حراج در اختیار سوتبی گذاشته است.

«زن گریان» نادرترین چاپ پیکاسو است و تنها 15 نسخه از آن وجود دارد. این اثر احتمالا به قیمت 700 هزار پوند فروخته شود. پیکاسو در مرحله پیش از کشیدن تابلو «گرنیکا» این چاپ را به عنوان نمونه خلق کرده است. «گرنیکا» تابلو عظیم رنگ روغن در ابعاد هفت متر و نیم در سه متر و نیم است. پیکاسو این اثر را برای راهرو اسپانیا در نمایشگاه بین‌المللی سال 1937 شهر پاریس کشید.

«زن گریان» موتیف این اثر القاگر حس رنج و محنت قربانیان اسپانیایی بمباران باسک در طول جنگ داخلی اسپانیا است. الگوی پیکاسو برای این اثر دورا مار، عکاس سوررئالیست بوده است.

زن گریان

از دیگر آثار مهم این حراجی « La Minotauromachie» نام دارد که به دلیل پیچیدگی یکی از شاهکارهای چاپ پیکاسو محسوب می‌شود. در 30 سال گذشته تنها سه نسخه دیگر از این چاپ به حراج گذاشته شده و انتظار می‌رود این بار این اثر به قیمت 600 هزار پوند به فروش برسد.

اثر دیگر «Le repas frugal» نام دارد که متعلق به دوران اندوه پیکاسو است. پیکاسو در این اثر دوران جوانی خودش در شهر پاریس را به یاد آورده است. انتظار می‌رود این اثر به قیمت 180 هزار دلار فروخته شود.

جیمز مکی متخصص ارشد بخش چاپ حراجی سوتبی در لندن می‌گوید: «ما از فروش این مجموعه بی‌نظیر آثار پیکاسو هیجان‌زده هستیم. این مجموعه تنوع و کیفیت بالایی دارد، سال‌هاست شاهد چنین حراجی نبوده‌ایم. خوشحالیم مهمترین و شاخص‌ترین آثار چاپ پیکاسو را عرضه می‌کنیم.»

او افزود: «بسیاری از چاپ‌های پیکاسو فروخته نشدند و در استودیوی او باقی ماندند و پس از مرگ این هنرمند به نوه او مارینا پیکاسو رسیدند. خیلی راحت اصلا در بازار عرضه نشدند. «زن گریان» تا پیش از فروخته شدن به صاحب فعلی ‌ش در اختیار مارینا پیکاسو بود.»

این حراجی روز 16 سپتامبر برگزار می‌شود.

تلگراف / 7 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =