گرندپری سنتی مونتزا، با تاریخی 88 ساله در مسابقات فرمول یک و چهاردهمین گرندپری مسابقات این فصل تبدیل شده به حساسترین مسابقه فصل 2010 حساسیت مسابقه امروز از آن جهت است که لوییس همیلتون، راننده انگلیسی مککلارن و صدرنشین جدول انفرادی و بعد از او مارک وبر، راننده استرالیایی ردبول میتوانند فاصله شان را با سایر رقبا آن قدر زیاد کنند که در پنج گرندپری باقیمانده بعد از مسابقه امروز تنها مدعیان قهرمانی باشند.
از سوی دیگر مسابقه امروز آخرین فرصتی است که جنسن باتن، دیگر راننده انگلیسی مک کلارن، سباستین فتل، راننده آلمانی ردبول و فرناندو آلونسو، راننده اسپانیایی سرشناس فراری میتوانند فاصله شان را به نفرات اول و دوم حفظ یا کم کنند. هر کدام از این سه راننده اگر در پیست مونتزای ایتالیا لغزشی داشته باشند، با توجه به شرایط جدول باید قید قهرمانی را بزنند.
این پنج راننده یک نگرانی بزرگ دارند؛ سباستین فتل و اشتباهات مرگبارش در مسابقات این فصل. در گرندپری قبلی که در بلژیک برگزار شد، او با اشتباهی مهلک برخوردی کوچک با اتومبیل جنسن باتن داشت و باعث شد قهرمان فصل پیش فرمول یک کنترلش را از دست دهد و اصلاً از خط پایان رد نشود. او اگر این اشتباه را نمی کرد و باتن میتوانست به عنوان نفر سوم - پیش از تصادف سوم بود - از خط پایان بگذرد، او هنوز هم رقیبی جدی برای همتیمیاش همیلتون محسوب میشد. حالا اما او فاصله اش با صدر جدول زیاد شده است. از سوی دیگر در گرندپری ترکیه اشتباه فتل گریبان تیم خودش ردبول را گرفت. در آن مسابقه در حالی که وبر اول بود او باز هم کنترلش را از دست داد و نه خودش از خط پایان گذشت و نه گذاشت همتیمیاش وبر قهرمان شود. شاید اگر او آن موقع این اشتباه را نمیکرد الان وبر در جدول انفرادی اول بود، خودش دوم بود و تیمش در جدول تیمی صدرنشین. بعد از اتفاقات گرندپری بلژیک، شایعاتی مبنی بر انتخاب راننده اصلی در تیم ها شنیده شد. این که ردبول روی وبر سرمایهگذاری کند و فتل بیشتر نقش کمک به وبر را داشته باشد، یا مککلارن در تاکتیک هایش نقش کمرنگتری به باتن بدهد تا همیلتون با خیال راحت به قهرمانی فکر کنند. حتی وبر که کمی از اشتباهات دوست صمیمی و همتیمیاش فتل شاکی است این موضوع را رد نمی کند: «هنوز برای این کار زود است. هنوز شش گرندپری تا پایان مانده و همه شانس قهرمانی دارند. اما شاید به زودی نیاز شود این کار صورت گیرد.»
وبر در حالی این حرفها را میزند که آلونسو و تیمش فراری به خاطر حرکتی مشابه 65هزار یورو جریمه شده اند. در گرندپری برزیل بود که فلیپه ماسا در حالی که از سایر اتومبیلها پیش بود راه را برای همتیمیاش آلونسو باز کرد و او با سبقت گرفتن از دو راننده به عنوان اولین نفر از خط پایان گذشت. این کار چن از نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و موتورسواری (فیا) غیرقانونی است فراری جریمه شد. با این حال به گزارش روزنامه انگلیسی «تلگراف» آلونسو از کاری که کرده، پشیمان نیست:«من خوشحالم که فیا اینقدر موشکافانه مسائل را بررسی میکند. حرفی برای زدن ندارم. این اتفاقات در همه ورزش ها میافتد. در لیگبرتر انگلیس افتاده، در سالهای گذشته فرمول یک افتاده و این بار هم افتاده. کاری که من کردم اهمیتی ندارد.»
هملیتون، قهرمان سال 2008 که حالا با صدرنشینی در مسابقات این فصل امید زیادی به تکرار قهرمانیاش دارد هم در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «مهمترین مسئله این است که چه کسی زودتر از خط پایان میگذرد. هنوز روزهای زیادی باقی مانده. همان قدری که وبر من را نگران میکند جنسن (باتن)، آلونسو و بقیه هم نگران میکنند. امروز روز مهمی در فرمول یک است.»
امسال برخلاف شش سال اخیر نحوه امتیازدهی به صورتی است که نفر اول 25 امتیاز میگیرد، نفر دوم 18 امتیاز، سوم 15 امتیاز، چهارم 12 امتیاز و تا رتبه نهم دو تا دو تا کم میشود. نفر دهم هم یک امتیاز میگیرد. به این ترتیب هرچند در جدول انفرادی فاصله امتیازات زیاد به نظر میرسد اما جبران امتیازات کار خیلی سختی نیست:
رتبه |
راننده |
تیم |
امتیاز |
1 |
لوییس همیلتون |
مک کلارن |
182 |
2 |
مارک وبر |
ردبول |
179 |
3 |
سباستین فتل |
ردبول |
151 |
4 |
جنسن باتن |
مک کلارن |
147 |
5 |
فرناندو آلونسو |
فراری |
141 |
10 |
مشیائیل شوماخر* |
مرسدس |
44 |
سه تیم برتر جدول تیمی:
رتبه |
تیم |
امتیاز |
1 |
ردبول |
330 |
2 |
مک کلارن |
329 |
3 |
فراری |
250 |
نظر شما