۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۱

محسن رضایی در خبرگزاری مهر حاضر شد تا برای سومین بار جوابگوی سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی باشد

وی در این نشست یک ساعت و نیمه از طرح یک بسته پیشنهادی برای آمریکا سخن گفت. بسته‌ای که در دولت آینده وی برای محک حسن نیت آمریکا وشاید ادامه کار به کار گرفته خواهد شد. رضایی همچنین در این نشست قاطعانه پاسخ تهدیدات خارجی را داد.

با وجود اینکه رضایی شنبه شب در برنامه «با دوربین» که از شبکه یک سیما پخش شده بود به رئوس برنامه‌های خود اشاره داشت مسائل مبهمی وجود داشت که باید بیشتر به آن اشاره و شفاف‌تر می‌شد. این نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری پس از اینکه با مشایعت حلقه مشاورانش وارد محل مصاحبه شد، با تبریک و یاد سالروز آزادسازی خرمشهر سوم خرداد را مبدأ حوادث و تحولات بسیار خواند و افزود: «حادثه آزادسازی خرمشهر بعد از 22 بهمن نشان داد انقلاب اسلامی توانایی تشکیل یک دولت مستقل را دارد و اگر آن شهر آزاد نمی‌شد، در واقع دولت ملی نیز تشکیل نمی‌شد». آنچه که این نشست خبری را متمایز می‌ساخت حضور دو تن از مشاوران رضایی در طرفین وی بود.

این بار علاوه بر داوود دانش جعفری که در نشست اول به عنوان رئیس ستاد کنار رضایی نشسته بود خبرنگاران شاهد حضور فرد دیگری بودند. این فرد کسی نبود جز صادق طباطبایی برادر عروس حضرت امام (ره). طباطبایی که بیشتر به نظر می‌رسیدتنها حضورش در کنار رضایی برای این نامزد ریاست جمهوری کافی بود برخلاف دانش جعفری که به صورت مداوم نکات سؤالات خبرنگاران و آنچه که به پاسخ‌های رضایی کمک می‌کرد را یادداشت و در اختیار رضایی قرار می‌داد، تقریباً هیچ یادداشتی بر نداشت. شاید هم اگر سؤال یکی از خبرنگاران خطاب به وی نبود لب به سخن باز نمی‌کرد.

محسن رضایی اگرچه به صراحت از تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال کشورهای دیگر که شعار اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بود، استقبال نکرد ولی در پاسخ به خبرنگاری در خصوص رابطه ایران با دولت آمریکا نسبت به اتفاقات بعد انتخابات آمریکا ابراز خوش‌بینی کرد. وی پس از بیان این خوش‌بینی قید هوشیاری را به آن افزود و گفت: «البته خوش‌بینی همراه با هوشیاری».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص که «اگر آمریکا تغییر کند ما نیز تغییر می‌کنیم» دولت را موظف به عملیاتی کردن سیاست‌ها و راهنمایی‌های معظم له در این خصوص کرد و گفت: در این راستا ما یک بسته سیاست خارجی پیشنهادی که «تغییرات متقابل» نامیده شده برای آمریکا آماده کرده ایم.

وی در ادامه در تشریح بسته پیشنهادی خود گفت: در این بسته به آمریکا گفته شده چه قدم‌هایی بردارد، آنگاه ما چه قدم‌هایی برمی‌داریم. البته بحث رابطه با آمریکا در این بسته پیشنهادی با هوشیاری همراه با خوش‌بینی پیشنهاد می‌شود و آن را دنبال خواهیم کرد.

رضایی با بیان اینکه «این سیاست را با ادبیات مناسب ولی با موضع عزت واقتدار پیگیری می‌کنیم» به حسن این بسته پیشنهادی پرداخت و گفت: حسن این کار این است که به جای انفعال، حالت تهاجمی مدبرانه‌ای را در پیش می‌گیریم و حوزه‌های همکاری و اختلاف با این کشور را مد نظر قرار می‌دهیم.

این نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه از نیاز آمریکا و اسرائیل به ایران سخن گفت و افزود: به همین دلیل ما سیاست انفعال را قبول نداشته و همچنین سیاست ماجراجویانه را نیز نمی‌پذیریم. رضایی در پاسخ به سؤالی در مورد آماده باش آمریکا و اسرائیل بعد از آزمایش موشکی سجیل2 گفت: معتقدم که اگر دولت ائتلافی من در انتخابات پیروز شود اسرائیل دیگر جرات تهدید ایران را نخواهد داشت زیرا خوب من و دوستانم را می‌شناسد و می‌داند که ما در کنار منطق اراده هم داریم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مسائل مورد اختلاف با آمریکا را مسئله فلسطین و یکی از از نقاط مشترک را نیز حفظ محیط زیست خلیج فارس عنوان کرد و خاطر نشان کرد: کمیسیون مشترک حفظ محیط زیست خلیج فارس را آماده می‌کنیم و صندوقی را نیز در آن برای پرداخت کمک‌های کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی آمریکا مهیا کرده و در راه حفظ محیط زیست این منطقه می‌کوشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =