۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰

جلوه‌ای از فناوری‌های خانگی آینده در «نمایشگاه علم فراتر از تخیل» به نمایش درآمده است.

محبوبه عمیدی: از فناوری تشخیص گفتار گرفته تا استفاده از حرکات دست و صورت، شرکت‌های سازنده ابزارهای الکترونیکی به دنبال راه‌های تازه بسیاری برای تعامل بهتر کاربران با ابزارها هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بعضی از این فناوری‌ها که چشم به آینده دوخته‌اند، از سوی کمیسیون اروپا حمایت مالی می‌شوند و هر چند هنوز در مراحل تجربی کار قرار دارند، اما در کنفرانس «علم فراتر از تخیل» در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به نمایش درآمده‌اند. اتحادیه اروپا قصد دارد برای چنین پروژه‌هایی بیش از پیش هزینه کند؛ به‌طوری‌که در فروردین‌ماه گذشته اعلام کرد تا سال 2013 / 1392، بیت 100میلیون یورو / 133 میلیارد تومان تا 170 میلیون یورو / 226 میلیارد تومان در این تحقیقات سرمایه‌گذاری خواهد‌کرد.

کجا را نگاه می‌کنی؟
ردیابی نگاه، فناوری کاملا شناخته شده‌ای است و پیش از این هم توسط شرکت‌هایی که تبلیغات بر خط ارائه می‌کنند، برای یافتن نقطه طلایی (بهترین نقطه قرار دادن تبلیغات)، به کار می‌رفته است. استفاده جدید از این سیستم، به صورت ردیابی نگاه بیننده هنگام تماشای یک ویدئو، شناسایی منطقه تمرکز وی و تیره کردن محیط پیرامون این منطقه به منظور حفظ تمرکز شخص بر تصاویر است. همچنین در آینده، تمام تصویر می‌تواند در قسمت چپ یا راست صفحه نمایش تا نقطه مماس با دیواره آن قرار بگیرد.

تولیدکنندگان فیلم هم به استفاده از این سیستم علاقه‌مند شده‌اند تا بتوانند با استفاده از آن، نگاه تماشاچیان را به بخش‌هایی خاص از فیلم‌ها معطوف کنند. با این وجود، تعامل با این نرم‌افزار، آن‌هم فقط با استفاده از یک نگاه ساده، نیازمند سیستمی دقیق است که در عین حال مزاحمتی برای اشخاص فراهم نکند و شانس استفاده شدن را پیدا کند.

اینجا دیگه کجاست؟
آیا تاکنون برای شما هم پیش‌آمده که هنگام قدم‌زدن در شهر، با تعجب به خودتان بگویید به چه ساختمانی نگاه می‌کنید؟ یک ابزار جدید که با بسیاری از گوشی‌های همراه سازگار است، می‌تواند برای پاسخ دادن به چنین پرسش‌هایی به شما کمک کند. شما از ساختمان مورد نظر عکس می‌گیرید و نرم‌افزار، این عکس را روی فضای اینترنت قرار می‌دهد تا یک بانک اطلاعاتی به جستجوی ساختمان‌های مشابه و تطبیق آن‌ها با هم بپردازد.

محل ایستادن شما با استفاده از جی.پی.اس گوشی همراهتان مشخص می‌شود تا تعداد داده‌های مشابه را در بانک اطلاعاتی موردنظر به حداقل برساند. در حال حاضر، تطبیق هر عکس حدود 20 ثانیه زمان می‌برد، اما محققان درتلاشند این زمان را به یک‌ثانیه برای هر تطبیق برسانند.

امروز حالت چطور است؟
این نرم‌افزار که برای خودروها طراحی شده، می‌تواند شرایط روحی راننده را تشخیص داده و خودش را با آن وفق دهد. این نرم‌افزار با استفاده از یک دوربین، حرکات سر و حالات چهره راننده را دریافت می‌کند؛ دوربین فروسرخ دیگری تنش‌ها و کشش‌های عضلانی را ارزیابی می‌کند و یک میکروفون به صداها گوش می‌دهد.

در آینده، این سیستم می‌تواند به دیگر بخش‌های داخلی خودرو نیز تعمیم یابد. صندلی‌ها می‌توانند وضعیت اندام سرنشین را تشخیص دهند و با آن وفق پیدا کنند؛ فرمان خودرو می‌تواند میزان تعرق را اندازه‌گیری کند و تعداد ضربان‌های قلب را نیز نمایش دهد. اگر راننده هشیار باشد، خودرو حرکت آرام و طبیعی‌اش را ادامه می‌دهد، اما اگر احساس کند که راننده خواب‌آلود است، با باز کردن شیشه ماشین برای بیدار کردن او تلاش می‌کند.فراری و فیلیپس در اجرای این پروژه مشارکت دارند. هر دوی این شرکت‌ها از ایده خودرویی که می‌تواند آهسته و بی‌صدا از راننده‌اش مراقبت کند، استقبال کرده‌اند.

یک وسیله دیگر برای تشخیص حالت و خلق افراد، یک دوربین فروسرخ است که با تشخیص حرکت‌های صورت، آنها را با حالات مختلف روحی فرد مطابقت می‌دهد. مخترعانPasion Project امیدوارند دوربین‌ها آن‌قدر کوچک شوند که به زودی در لپ‌تاپ‌ها نیز جاسازی شوند و بتوانند زمانی که فرد نوشته‌ای را تایپ می‌کند، احساسات او را نشان دهند. یکی از کاربری‌های احتمالی این سیستم می‌تواند این باشد که رنگ نوشته‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی بتواند با تغییر حالاتشان (خوشحالی یا ناراحتی) تغییر کند و به دیگران حالات مختلف نویسنده را نشان دهد.یا آواتاری که طرح کلی چهره افراد را دارد و با تغییر حالات صورت می‌تواند شادی یا غم را نشان دهد، در گفتگوهای تصویری مورد استفاده قرار بگیرد. ایتالیا تله‌کام به استفاده از این سیستم ابراز تمایل کرده و می‌خواهد از سال آینده آن‌را در اختیار مشتریانش قرار دهد.

آواتار سه‌بعدی اختصاصی
ولادیمیر کورن، گوینده شبکه تلویزیون چک، آواتاری از خودش دارد که به وسیله دانشگاه وست‌بوهم در جمهوری چک برای او ساخته شده است. این آواتار می‌تواند هر چیزی را که کورن درخواست‌ کند، با صدا و لحن خود او برایش بخواند.
این نرم‌افزار با تقسیم 13 ساعت سخنرانی ضبط‌شده به قطعاتی کمتر از یک‌دهم ثانیه کار می‌کند. الگوریتمی که برای اتصال این قطعات به هم استفاده می‌شود، می‌داند هجا‌ها بسته به محل قرار گرفتن آنها در کلمه و جمله به چه شکل تغییر می‌کنند. لب‌خوانی به وسیله ویدئویی شبیه‌سازی شده از چهره آقای کورن صورت می‌گیرد که می‌تواند حرکت ماهیچه‌های صورت را بازسازی کند؛ این درحالی است که سر او با استفاده از دو آینه از زوایای متفاوت برای ایجاد الگوی سه بعدی اسکن شده است. نشانگرهای بازتابی روی لب‌های ولادیمیر به یک دوربین فروسرخ، برای تشخیص نحوه حرکت ماهیچه‌های لب پایین او و ایجاد یک نسخه دوم دقیق از این حرکات کمک کرده‌اند.

ذهنت را کنترل کن
کلاهی که به ادعای شرکت استارلب می‌تواند امواج مغزی را ترجمه کند، شش ماهی است که در بازار عرضه شده است. این وسیله از اطلاعات حاصل از تحریکات الکترومغناطیسی مغز برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات ‌‌خواب یا کاهش حملات مبتلایان به صرع، استفاده می‌کند.

کفش‌هایی که لمس می‌کنند
کف این کفش‌ها به گونه‌ای طراحی شده که می‌توانند ارتعاشات لمسی‌ را طوری بازتاب کنند که به فرد، حس راه رفتن روی سطوح چوبی را القا کند. وجود بلندگویی تعبیه شده در این کفش‌ها و استفاده از جلوه‌های صوتی در زمان پوشیدن آنها، مخصوصا زمان القای حرکت در برف، مرموز و فوق‌العاده به نظر می‌آید. در حال‌حاضر سیم‌هایی به این کفش‌ها متصل است، اما محققان امیدوارند بتوانند این سیم‌ها را حذف کنند و این کفش‌ها را به عنوان ایده‌ای عالی به علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری ارائه کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =