۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴

حالا که بحران نفتی خلیج مکزیک بالاخره تحت کنترل در آمده، محققین در حال جستجو برای یافتن حجم عظیمی از نفت آزاد شده هستند که به نظر می‌رسد ناپدید شده است. آیا نفت، غرق شده و اعماق اقیانوس را پوشانده است؟

بهنوش خرم‌روز: بعد از فاجعه نفتی خلیج مکزیک و هفته‌ها وارد شدن حجم عظیمی از نفت به آب‌های این خلیج،‌ برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که بخش زیادی از نفت آزاد شده ناپدید شده است. اگرچه تعابیر و توجیه‌های متفاوتی برای این پدیده ذکر شده، ‌اما اغلب آن‌ها قانع کننده نیستند. برای مثال برخی گفتند که نفت گم شده به جریانی پیوسته که ما نمی‌بینیم،‌ عده‌ای دیگر معتقد بودند که نفت خوراک میکروب‌ها شده است. اما آن همه نفت واقعا ممکن است از این راه‌ها ناپدید شده باشد؟

حالا گزارش تازه‌ای متشر شده که در آن محققین مدعی شده‌اند که نفت گم شده غرق شده و در اعماق آب‌ به بستر اقیانوس نفوذ کرده است. البته این اولین باری نیست که چنین ادعایی ثبت شده، ماه گذشته هم گروهی از محققین اعلام کردند که در اعماق آب نفت پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس،‌ این بار محققین دانشگاه جورجیا با لوله‌هایی که به اعماق آب فرستادند و نمونه‌هایی که از بستر اقیانوس برداشته‌اند، درون دره‌ای در اعماق آب، لایه‌ای از نفت پیدا کرده‌اند. این دره 29 کیلومتر با دهانه چاه نفتی بریتیش پترولیوم فاصله دارد.

ضخامت لایه نفتی کشف شده در برخی قسمت‌ها به 5 سانتیمتر هم می‌رسد.

به گفته این محققین، لایه نفتی روی لایه‌ای از جانوران مرده در کف اقیانوس قرار گرفته است. آن‌ها کاملا مطمئن هستند که این لایه نفتی از سطح آب آمده و هیچ ارتباطی با اعماق بستر اقیانوس ندارد.

شرایط بد آب و هوایی و عمق زیاد آب مانع مهمی در پیشرفت این مطالعات است. محققین می‌گویند برای اثبات ارتباط این لایه نفتی به چاه بریتیش پترولیوم، ‌باید مطالعات بیشتری انجام شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =