برلوسکنی 72ساله که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا با رسوایی اخلاقی مواجه است، ایران هسته‌ای را تحمل‌ناپذیر می‌داند

رضا دانشمندی: سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا با شبکه خبری سی. ان. ان. مصاحبه‌ای انجام داده است که رسانه‌های مختلف دو مسئله در این مصاحبه را حائز اهمیت دیده‌اند؛ یکی اعلام آمادگی او برای پادرمیانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و دیگری موضوع رابطه او با یک دختر نوجوان. نخست‌وزیر 72 ساله ایتالیا که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا با رسوایی اخلاقی مواجه است، ایران هسته‌ای را تحمل‌ناپذیر می‌داند. ظاهراً نخست‌وزیر مظنون ایتالیا، برای منحرف ساختن افکار عمومی ایتالیا و اروپا از موضوع رسوایی اخلاقی‌اش، به مسئله هسته‌ای ایران متوسل شده است.

البته نباید روابط ویژه رژیم صهیونیستی و ایتالیا را فراموش کرد. برای نمونه، نخست‌وزیر رژیم اسراییل در اولین تور اروپایی خود، ایتالیا را برای اعلام ضرب‌الاجل سه ماهه در مذاکرات هسته‌ای با ایران و تهدید ایران به اقدام نظامی انتخاب کرده بود. اواسط اردیبهشت ماه بود که اِویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه افراط‌گرای اسراییل همزمان با اجلاس ایپک در امریکا، به چند کشور اروپایی سفر کرد.

 بنا بر گزارش «اِزریل نشنال نیوز»، او در دیدار با سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا بود که در اظهار نظری خصمانه گفته بود: جامعه بین‌المللی باید به ایران فرصتی سه ماهه دهد، طی این مدت ایران فرصت دارد تا به تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، پاسخ دهد. پس از آن جهان باید «گام‌های مشخصی» علیه ایران بردارد. لیبرمن در ایتالیا همچنین ایران را بزرگترین خطر در خاورمیانه خوانده و برنامه هسته‌ای ایران را موجب بی‌ثباتی در منطقه عنوان کرده بود.

علاقه‌مندی ایتالیا به میانجیگری
روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا نوشت که ایتالیا تمایل دارد تا در تلاش‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران نقش میانجیگر را ایفا کند. او در مصاحبه‌ای با سی. ان. ان. با اشاره به برنامه سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به تهران، گفته است: «با ایالات متحده صحبت می‌کنیم، با هیلاری کلینتون. سعی می‌کنیم مفید باشیم.»

رویترز با اشاره به لغو سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران، علت این اقدام را تغییر محل ملاقات وزیر امور خارجه ایتالیا از تهران به استانی دانسته که ایران آزمایش موشکی را در آن انجام داد. بنا بر گزارش رویترز از ایتالیا، یعنی یکی از شرکای تجاری اروپایی عمده ایران، با اینکه جزو شش قدرت جهانی محسوب نمی‌شود، علاقه‌مند بوده است تا نقش فعالتری در منازعه هسته‌ای ایران ایفا کند. بر اساس بیانیه دفتر برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا گفته است: «آماده گفت و گو هستیم، اما این گفت و گو باید همراه با محدودیت‌های زمانی باشد. . . در این باره اطمینان داریم که نمی‌توانیم ایران دارای بمب هسته‌ای را بپذیریم.»

علت علاقه‌مندی ایتالیا به میانجیگری
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه نخست‌وزیر ایتالیا با عصبانیت روابط رمنتیک [نامشروع] با یک مدل نوجوان جویای نام را انکار کرده و گفته است که اطمینان دارد همچنان از حمایت مردم ایتالیا برخوردار است. شایعات از زمانی آغاز شد که او ماه گذشته در جشن تولد 18 سالگی «موئنی لتیزیا» حضور یافته بود، سی.ان.ان. هم در این مورد از او سؤال می‌کند و نخست‌وزیر ایتالیا پاسخ می‌دهد که میان او و آن دختر نوجوان ابداً چیزی وجود ندارد. برلوسکنی 72 ساله ادامه می‌دهد: رفتار مردمی که به حوزه خصوصی تجاوز می‌کنند و مسائل خصوصی را برای حملات سیاسی مورد استفاده قرار می‌دهند ننگین است.

همسر برلوسکنی پس از افشای رابطه نخست‌وزیر ایتالیا خواستار طلاق شده است. اما برلوسکنی گفته است همسرش نباید آنچه در روزنامه‌ها می‌خواند را باور کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =