گیاهانی که 150 سال پیش توسط کلکسیونرهای سلطنتی ملکه ویکتوریا جمع‌آوری و خشک شده‌اند،‌ به کمک محققین آب‌وهوا آمده‌اند تا بتوان تاثیر تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین را بر گیاهان آینده پیش‌بینی کرد

بهنوش خرم‌روز: گیاهان گل‌دار نسبت به تغییرات دمای هوا،‌ عکس‌العمل نشان می‌دهند. برای مثال، گرم‌تر یا سردتر شدن هوا، حتی به میزان خیلی جزیی،‌ زمان گل‌دهی آن‌ها را در فصل بهار تغییر می‌دهد. به همین دلیل، محققین انگلیسی تصمیم گرفته‌اند از گیاهانی که 150 سال پیش توسط کلکسیونرهای سلطنتی ملکه ویکتوریا جمع‌آوری و خشک شده‌اند، برای پیشبرد مطالعات مربوط به تغییرات آب و هوایی استفاده کنند.

به گزارش ساینس‌دیلی، از آن جا که زمان و محل گردآوری این گیاهان در دفاتر کلکسیون نوشته شده، می‌توان به زمان گل‌دهی و سایر عکس‌العمل‌های آن‌ها در آب‌وهوای مختلف پی برد و تغییرات ویژگی‌های وابسته به آب‌وهوایی را در آن‌ها با مقایسه آن‌ها با گیاهان امروزی کشف کرد.

این اطلاعات می‌تواند به پیش‌بینی اثرات تغییرات آب‌وهوایی و گرم‌ شدن زمین بر روی گیاهان در آینده کمک کند. این محققین برای نمونه، گل‌های ارکیده را بررسی کرده‌اند. آن‌ها برای اطمینان یافتن از این که رفتاری که مورد مطالعه قرار می‌گیرد به اندازه‌ای ثبات دارد که بتوان رویش حساب باز کرد،‌ یافته‌های به دست آمده از گل‌های کلکسیونرهای ملکه ویکتوریا را با اطلاعات میدانی مقایسه کردند. به عنوان نمونه، هم در نمونه‌های کلکسیونی و هم در مطالعات میدانی، نشان داده شده که به ازای هر یک درجه افزایش دما، گل‌دهی گل‌های ارکیده در فصل بهار 6 روز جابه‌جا می‌شود.

به نظر می‌رسد می‌تواند از 2.5 میلیارد گونه گیاهی و جانوری که در موزه‌های تاریخ طبیعی سراسر دنیا نگهداری می‌شوند، برای مطالعه تاریخ تاثیر آب‌وهوا بر گونه‌های مختلف و در نتیجه پیش‌بینی آن‌چه در آینده بر سر گیاهان و جانوران خواهد آمد، استفاده کرد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =