درون ساختمان‌ها موانع بسیاری سر راه امواج رادیویی وجود دارد. در نتیجه برای موقعیت‌‌یابی و یافتن جای پارک اتومبیل در یک پارکینگ شلوغ باید از فناوری‌های دیگری به جای استفاده از جی.پی.اس بهره بگیریم.

محبوبه عمیدی: پیدا کردن جای پارک از میان چندین جای پارک باقی‌مانده در یک پارکینگ ‌‌طبقاتی چیزی نیست که مورد علاقه کسی باشد و احتمالا بازگشتن و دنبال اتومبیل پارک‌شده گشتن به مراتب دشوارتر است. شاید استفاده از یک سیستم مکان‌یاب داخلی که قادرست به کمک حسگرها و نرم‌افزارهای نقشه روی تلفن‌ها هوشمند مسیر رفت‌و‌برگشت را تعیین کند به مراتب تجربه بهتری باشد.

به گزارش نیوساینتیست، ایده‌های بسیاری در کنفرانس «موقعیت‌یابی و ناوبری داخلی» که هفته گذشته در زوریخ، سوئیس برگزار شد، مطرح شدند. ایده بالا توسط مهندسان بی.ام.و یکی از شرکت‌های حاضر در این کنفرانس مطرح شده است.

ایده استفاده از فرستنده‌های بی‌سیم در پارکینگ فرودگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و موزه‌ها نیز پیشنهاد شده است. حتی کارشناسان می‌خواهند امکان ردیابی هدف‌های متحرک نیز فراهم شود.

استفاده از امواج رادیویی که در جی.پی.اس مورد استفاده قرار می‌گیرند به علت موانع متعدد معماری در درون ساختمان‌ها غیرممکن است و باید فناوری‌های تازه‌ای برای موقعیت‌یابی درون ساختمان‌های بزرگ به کار گرفته شوند.

زمان و شدت
مهندسان شیوه‌های متفاوتی را برای موقعیت‌یابی داخلی مطرح کرده‌اند که از میان قابل‌اعتمادترین آنها می‌توان به «دریافت شدت صوت» یا «آر.اس.اس» و «زمان ورود» یا «تی.اُُ.ای» اشاره کرد.

موقعیت‌یابی در «آر.اس.اس» مبتنی بر تشخیص میزان افت شدت سیگنال‌های رادیویی است. در این روش از تعدادی فرستنده ثابت استفاده خواهد شد که می‌توانند با به کارگیری امواج بی‌سیم، بلوتوث یا شبکه رادیویی زیگ‌بی متشکل از امواج بلوتوث با قدرت بسیار‌پایین اطلاعات را مخابره کنند.

در موقعیت‌یابی به کمک «زمان ورود» از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند فاصله میان سیگنال‌های مخابره‌شده از فرستنده‌ها و فاصله مکانی هر یک را ارزیابی کنند.

کارشناسان نوکیا در نمایشگاه فروش این شرکت در لندن که هفته گذشته برگزار شد، سیستم رادیویی کوچکی به اندازه یک کارت اعتباری در اختیار داشتند که می‌توانست با استفاده از سیستم «آر.اس.اس» حرکات آنها را در فضایی 30سانتیمتری تعقیب کند. سیستم پیچیده‌تری که شامل حسگرهای داخلی می‌شود و از فناوری ناوبری کور-تشخیص موقعیت تازه بر مبنای موقعیت‌های قبلی- استفاده می‌کند، توسط متخصصان دیگری رونمایی شده است.

سیستم مشابه دیگری توسط یک شرکت انگلیسی ابداع‌شده که با استفاده از شبکه زیگ‌بی، حسگرهای داخلی و جی.پی.اس به اتومبیل‌ها اجازه می‌دهد به موقعیت‌یابی هم‌زمان درون ساختمان‌ها و فضای خارجی بپردازند.

یکی از جالب‌توجه‌ترین تجهیزات رونمایی‌‌شده از شیوه عملکرد سیگنال‌های جی.پی.اس تبعیت می‌کند و به ساعت اتمی موجود در ماهواره‌ها قفل شده است. این ابزار از فناوری «زمان ورود» بهره می‌گیرد. نیروی هوایی ایالات متحده یکی از خریداران این ابزار بوده است که می‌تواند هنگام اختلال در سیستم جی.پی.اس مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 94725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =