روابط دو قوه قضاییه و مجریه، در روزهای آخر عمر این دو قوه یک رویارویی رقم بخورد.

بنابر گزارش سایت خبری آینده محمود هاشمی‌شاهرودی که بارها در طول دولت نهم از سوی طرفداران رئیس دولت متهم به اغماض و کم‌کاری مقابل مفسدین اقتصادی شد، هفته گذشته موضوع نظارت قوه قضاییه بر انتخابات را محور جلسه شورای عالی قضایی قرار داد. به دنبال طرح این مسئله که قرار است سازمان بازرسی کل کشور که ریاست آن بر عهده مصطفی پورمحمدی وزیر برکنار شده از کابینه نهم است، بر انتخابات ریاست جمهوری دهم نظارت داشته باشد؛ غلامحسین الهام با رد و مخالفت با این قضیه اظهار داشت: نظارت بر انتخابات تنها در انحصار شورای نگهبان است. سخنگو و وزیر دادگستری دولت که بارها به جهت دوشغله بودن از دم تیغ منتقدان احمدی‌نژاد گذشته است در حالی با این قضیه مخالفت می‌کند که در خصوص تصدی وی بر وزارت دادگستری که یک وزارتخانه میان‌قوه‌ای است حرف و حدیث‌های بسیاری بود.

در پاسخ به موضع دولت، سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی که روزهای پایانی تصدی قوه‌قضاییه را سپری می‌کند و بیش از ده سال باحکم رهبر انقلاب عضویت در فقهای شورای نگهبان را برعهده داشته است، اظهار می‌کند: از قانون اساسی معنای انحصار در نظارت و منع نظارت قوه قضاییه برداشت نمی‌شود و همان‌گونه که سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند برعملکرد همه دستگاه‌ها که ناظران قانونی دیگری نیز دارند، نظارت کند، بر انتخابات هم می‌تواند نظارت کند.

وی با دستوری که به مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ابلاغ نظارت بر انتخابات در سراسر کشور داد، این رویارویی را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

چنانچه پورمحمدی دیروز یک بار دیگر بر نظارت سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه بر انتخابات کشور تأکید کرد. وی در گفت‌و‌گو با «مهر» در خصوص تشکیل کمیته صیانت از آرا از سوی برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن را «بدگمانی» دانست و افزود: این تعبیر و برقراری چنین سازوکاری را ناصحیح و غیر موجه می‌دانم. وی در ادامه با اشاره به ابزار قانونی برگزاری انتخابات کشور گفت: خوشبختانه تشکیلات و ابزار مناسبی برای برگزاری صحیح و دقیق انتخابات و رعایت حقوق عمومی و قوانین داریم که باید به خوبی و کفایت از آنها استفاده کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور که این روزها مورد هجمه وسیع نزدیکان دولت قرار گرفته در ادامه «طرح کمیته صیانت از آرا» را ‌بدون پشتوانه حقوقی و سؤال‌برانگیز خواند و با تاکید بر وظیفه نظارتی سازمان بازرسی کل کشور در کنار شورای نگهبان قانون اساسی بر انتخابات کشور گفت: شورای نگهبان نمایندگان کاندیداها و سازمان بازرسی ابزار قانونی مناسب برای تضمین سلامت انتخابات و رعایت حقوق عمومی هستند در سطوح و مراتب مختلف. همچنین قرار است که صبح امروز نشست خبری با عنوان انتخابات ریاست جمهوری دهم در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شود که حتماً یکی از محورهای اصلی آن نظارت این سازمان بر انتخابات خواهد بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =