شاید این چندمین باری باشد که استانداردی اجباری و قبل از اجرا شکست محتمل آن دیده میشود.
شاید اعلام این که چند خودرو داخلی که استانداردهای 55 گانه کیفیت، ایمنی و آلایندگی را رعایت نکردهاند و از ابتدای مهرماه، از شمارهگذاری آنها جلوگیری میشود از سوی سازمان استاندارد در نگاه اول و از چند ماه پیش توجه بسیاری از رسانهها و خودروسازان را برانگیخت، اما در واقع دو خودروساز داخلی ایران خودرو و سایپا بدون دغدغه خاطری با با فراغ بال به ادامه فعالیتهای خود پرداختند.
موضوع از رده خارج کردن چند خودرو داخلی از خط تولید خودروسازان نه فقط امسال بلکه سالهای گذشته نیز به انحای مختلف مطرح بود، آخرین تجربه شکست خورده این موضوع نیز به دو سال پیش نیز برمیگردد به طوری که سازمان استاندارد برای اولین بار بود که به صورت کاملا جدی بحث خروج چند خودرو داخلی را با توجه به رعایت نکردن معیار مد نظر برای مصرف سوخت مطرح کرد، ولی هیچ گاه اعضای کمیته معیار نتوانستند به تصمیمی واحد برسند و در نهایت تعیین شاخص برای مصرف سوخت خودروها معلق ماند و خودروسازان بر اساس معیار قدیمی هم اکنون به نصب برچسب سوخت بر روی محصولات خود اقدام میکنند.
تدوین استانداردی دوباره و اجباری این بار در خصوص کیفیت و ایمنی خودروها این شائبه را به ذهن متبادر کرد که شاید این اجبار هم ره به جایی نبرد. هرچند در ابتدا از شمارهگذاری برخی خودروها ممانعت به عمل آمد و با این کهمهلت خودروسازان برای رعایت استانداردهای 55 گانه تا اول مهرماه برای محصولات پراید صبا، پراید 141، وانت پیکان و وانت دوکابین مزدا موفق به گذراندن استانداردهای 55 گانه به پایان رسید و آنها اجبار استاندارد را رعایت نکردند، اما خودروسازان باز هم در حال مذاکره برای عقب انداختن زمان اجرای وظیفه محوله خود هستند.
شاید در ظاهر عقب افتادن ماجرا و گرفتن مهلت شش ماهه برای اجرای استاندارد یک اولتیماتوم منطقی به نظر برسد ولی تجربه نشان داده که با عقب افتادن ماجرا، اجرای استاندارد نیز به فراموشی سپرده میشود.
در واقع مرجع نهایی برای اجرا وزارت صنایع است، اگر این وزارت خانه بخواهد مصوبات و استانداردهای سازمان متبوعش نیز رنگ اجرا و اجبار به خود میگیرد.
سخنان چند روز گذشته مشاور رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گویای فضای شکل گرفتهای موهوم در راستای اجرایی شدن استانداردها بود.
وی از احتمال مخالفت وزارت و صنایع و معادن با نظر موسسه استاندارد درباره جلوگیری از شمارهگذاری خودروهای فاقد استانداردهای 51گانه سخن به میان آورده و گفته ممکن است وزارت صنایع و معادن نظر موسسه استاندارد را وتو کند که در این صورت باید دید موسسه چه تصمیمی خواهد گرفت.
با این که ایران خودرو در مقابل عدم شمارهگذاری پیکان وانت سکوت اختیار کرد، ولی سایپا با اعتماد به نفس خاصی مردم را خرید پراید فراخوانده است به طوری که طاهری ـ مدیر بازاریابی و فروش شرکت سایپا ـ با اعلام این خبر گفت: هموطنان عزیز میتوانند با خیالی آسوده ضمن مراجعه به نمایندگیهای فروش محصولات سایپا در سراسر کشور تمامی محصولات تولیدی شرکت سایپا از جمله پراید صبا، پراید 111، سایپا 141، سایپا 132، ریو و ... را خریداری کنند.
با این حال گویا تصمیم گیری نهایی به شورای سیاستگذاری خودرو محول شده تا مساله هرچه باشد با کدخدا منشی اعضا حل و فصل شود. باید دید در نهایت تیغ لابی خودروسازان یا اصرار و استقلال سازمان استاندارد کدام یک پیروز میشوند؟
نظر شما