در حال حاضر خودروها و هواپیماها و سایر تجهیزات، امکان دیدن و شنیدن دارند، ‌اما هنوز این ابزارها توانایی حس کردن ندارند. ولی در آینده آن‌ها هم مثل موجودات زنده با احساس درد از خطر فاصله ‌می‌گیرند.

بهنوش خرم‌روز: یک شبکه توری انعطاف‌پذیر جدید،‌ ممکن است در آینده‌ای نزدیک روی هواپیماها، خودروها و روبات‌ها را بپوشاند و مانند یک پوست حساس، به آن‌ها در مواقع خطر و احتمال آسیب یا ضربه هشدار بدهد.

به گزارش پاپ‌ساینس، این شبکه توری که به دست محققین دانشگاه استنفورد طراحی و ساخته شد، از تارهای بسیار قوی و بسیار نازک عنکبوت الهام گرفته است. حس‌گرهای این شبکه توری مانند سلول‌های عصبی با هم در ارتباطند و از طریق اتصال به یک سیستم رایانه‌ای به راننده یا خلبان هشدار می‌دهند، ‌قبل از این که آسیب یا جراحتی جدی اتفاق بیافتد.

به گفته محققین، وقتی این شبکه توری روی هواپیما را بپوشاند، هواپیما مانند بدن یک پرنده می‌تواند خطر را تشخیص بدهد. هواپیماها با فناوری‌های موجود مانند رادار و یا سیستم‌های برقراری ارتباط می‌توانند ببینند و بشنوند،‌ اما نمی‌توانند حس کنند! در صورتی که پرنده می‌تواند درد را حس کند و قبل از این که آسیب ببیند از موقعیت فاصله بگیرد.

شبکه توری جدید از حس‌گرهای بسیار سبکی از جنس طلا ساخته شده که روی ورقه‌های پلیمری سوار شده‌اند. این لایه می‌تواند روی سطوح را بپوشاند و تا 265 برابر سطح خود کشیده شود. در واقع تنها  0.1 متر مربع از این شبکه توری برای پوشاندن یک خودرو کافی است.

از این شبکه نه تنها برای خودرو و هواپیما بلکه برای روبات‌ها،‌ مرهم و پانسمان زخم‌ها و حتی لباس خانم‌های باردار هم می‌توان استفاده کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =