نزدیک به یک قرن از آغاز جنگ جهانی اول می‌گذرد اما طی 6 سال گذشته بیش از 1200 بمب قدیمی در سواحل شمال‌شرقی اقیانوس اطلس توسط ماهی‌گیران و کشتی‌های لایروبی کشف شده و تعدادی را نیز آب به ساحل آورده است.

محبوبه عمیدی: نزدیک به یک قرن از آغاز جنگ جهانی اول می‌گذرد اما هنوز ماهی‌گیران و کشتی‌های لایروبی در بسیاری از سواحل اروپایی به بمب‌هایی برخورد می‌کنند که از جنگ اول یا دوم جهانی برجا مانده‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، مطابق تحقیقات و نقشه جامعی که توسط OSPAR، «کمیسیون حفاظت از محیط زیست شمال‌شرق اقیانوس اطلس» از پراکندگی مهمات جنگی بازمانده از دو جنگ جهانی در بخش‌های شمالی و شرقی این اقیانوس تهیه شده، پراکندگی این بمب‌ها در سواحل هلند و بلژیک به مراتب بیشتر از سایر سواحل اروپایی است.

پراکندگی مهمات در شمال شرق اقیانوس اطلس

همان‌طور که در نقشه بالا می‌ببینید بخش عظیمی از این بمب‌های قدیمی در بخش‌های جنوبی «دریای شمال» متمرکز شده‌اند. از سال 2004/1383 تاکنون 1879 مورد کشف تصادفی تجهیزات جنگی در سراسر بخش شمال‌شرقی اقیانوس اطلس گزارش شده که 1320 مورد، حدود 75درصد آنها در «دریای شمال» اتفاق افتاده است.

بیش از 148 محل شناخته‌شده در بخش ساحلی شمال‌شرق اقیانوس اطلس وجود دارند که مهمات جنگی در آنها غرق شده‌اند. در نقشه بالا این مناطق با ستاره مشخص شده‌اند. نقطه‌های روی نقشه محل‌های کشف بمب‌ها را نشان می‌دهند، از 1879 بمب کشف شده در این مناطق ماهی‌گیران با 58درصد موارد و کشتی‌های لایروبی با 8درصد از آنها برخورد کرده‌اند. 29درصد از این بمب‌های قدیمی را آب به ساحل آورده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد خلیفه IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۹
    0 0
    باز هم به شفافیت اینا نقشه رو میدن دست ملت
  • reza IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    تشریف بیارید آبادان وخرمشهر هم همینطوره توی اروند بایدبمب صیدکرد نه ماهی