مهندس انگلیسی پله برقی جدیدی طراحی کرده که بسیار انعطاف‌پذیر است، در هر جهتی حرکت می‌کند و جابه‌جایی افراد را نه تنها از سطحی به سطح دیگر‌، بلکه بر روی یک سطح هم امکان‌پذیر می‌سازد.

بهنوش خرم‌روز: ایده اولیه پله‌های گردان به دهه 1850 برمی‌گردد و در واقع در سال‌های بعد پله‌های برقی با الهام از همین ایده ساخته شدند. امروزه برای جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر در شرایطی که اختلاف ارتفاع وجود دارد، پله برقی یکی از ساده‌ترین و شاید بتوان گفت متداول‌ترین راه‌ها است.

با وجود این که این ایده قدیمی است، ‌اما ظاهرا هنوز هم جای تحول دارد! به گزارش دیسکاوری، یک محقق انگلیسی به نام جک لوی ایده تازه‌ای برای چرخش پله‌های برقی ارائه داده و نام آن را هم بر اساس نام خودش لویتیتور (Levytator) گذاشته است. جک لوی استاد افتخاری مهندسی مکانیک در دانشگاه لندن سیتی است و در ایده جدید خود،‌ نوع تازه‌ای از پله‌های برقی را معرفی می‌کند که تقریبا در هر جهتی حرکت می‌کند و می‌چرخد.

در پله‌های برقی متداول، پله‌ها به شکل مستطیل هستند، اما در ایده لوی، پله‌ها منحنی هستند و در هر جهتی حرکت می‌کنند،‌ صاف می‌شوند، ارتفاع می‌گیرند،‌ مستقیم حرکت می‌کنند و همه این حرکت‌ها در حالی است که افراد روی آن ایستاده‌اند.

اما واقعا لویتیتور تا چه حد می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد؟ یکی از پیشنهادهای لوی این است که در یک موزه علمی لویتیتوری به شکل یک نردبان مارپیچ دی.ان.ای ساخته شود تا مردم روی آن بایستند و با گردش آن، از موزه بازدید کنند. نکته مهم این که ساخت لویتیتور هزینه‌ای تقریبا برابر با ساخت پله‌های برقی معمولی موجود خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
    0 0
    مگه یو تیوب فیلتر نیست ؟ شما هم بعله ؟!
  • بدون نام GB ۱۴:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
    0 0
    بابا خیلی باهال بود. چه نکته بینی. ولی آره خیلی طرح باهالیه